În ziua de 19 noiembrie, în sectorul Aleşd, s-au desfăşurat cercurile pedagogice pentru cadrele didactice pe specialităţi, fără suspendarea orelor de curs. În ultimul timp, tot mai multe voci se pronunţă împotriva acestor cercuri, considerându-le perimate, neatractive şi ineficiente. Am participat la unul din aceste cercuri, la specialitatea istorie, găzduit de Şcoala cu clasele I-VIII din satul Călăţea, aparţinând comunei Aştileu. Au fost prezenţi 14 profesori de specialitate din sector şi cam tot atâţia la geografie, activitate desfăşurată concomitent la aceeaşi şcoală. După două ore de dezbateri fructuoase pe tema cadru "Corelarea între programă şi manualele alternative", "istoricii" s-au declarat satisfăcuţi de eficienţa cercului, unde au realizat un util schimb de păreri, referitor la predarea istoriei în condiţiile neconcordanţei dintre programă şi manualele alternative, consemnându-se şi multe propuneri valoroase şi pertinente, pentru cei îndrituiţi să şi le însuşească şi să le aplice, pentru modernizarea şi eficientizarea procesului de învăţare. Care a fost "secretul" eficienţei acestui cerc? O tematică actuală şi incitantă, stimulativă pentru profesori. La reuşita dezbaterilor, un rol important l-a avut şi moderatorul, prof. Mircea Cosma, responsabilul cercului, care, fiind posesorul unei vaste experienţe didactice şi a unor rezultate deosebite la catedră, a reuşit să creeze un climat propice pentru dezbateri ştiinţifice şi "destăinuiri" profesionale. Au prezentat referate tematice profesorii: Marius Danciu, de la Şuncuiuş, Costel Paşcalău, de la Auşeu. Au luat cuvântul la dezbateri: Ileana Mârza, din Borozel, Gavril Ursu, din Lugaş, Maria Mălai, din Vadu Crişului, Jozsa Ferenc, din Peştiş, Vancea Aurel şi Florica Fluieraş, din Aleşd. Concluziile desprinse în urma acestei activităţi vizează, în primul rând, eficienţa acestei forme de perfecţionare profesională a cadrelor didactice, precum şi constatările unanime ale profesorilor depre neconcordanţa dintre programă şi manualele alternative, precum şi rolul profesorilor de a suplini deficienţele manualelor. Însumate, anumite capitole din manualele alternative ar putea constitui manualul ideal. S-a mai scos în evidenţă lipsa hărţilor tematice pentru istorie, cele existente fiind deteriorate şi depăşite. De asemenea, s-a criticat nivelul academic în care sunt tratate anumite capitole sau lecţii. De exemplu, în manualul de istorie pentru clasa a XII-a, Editura Humanitas, capitolul I, "De la geneza etnică la cea statală", sau volumul mare de cunoştinţe cerut la clasele V,VI,VII, în condiţiile predării istoriei într-o singură oră săptămânal. În partea a doua a cercului, s-a stabilit tema pentru cercul pedagogic din semestrul II, "Stimularea curiozităţii elevilor pentru studiul istoriei prin activităţi şcolare şi extraşcolare, altele decât ora de curs". Locaţie: Şcoala Bratca. S-a stabilit, de asemenea, data de 14 februarie 2004 pentru desfăşurarea fazei pe sector la olimpiada de istorie. La urmă, dar nu în ultimul rând, trebuie să remarcăm cadrul deosebit şi ospitalitatea oferite de şcoala din Călăţea şi colectivul didactic condus cu multă competenţă şi pricepere de doamna prof. Aurica Judea, şcoală ce poate rivaliza cu multe şcoli din mediul urban. Aceasta se datorează, în egală măsură, primarului comunei Aştileu, Ioan Cocoş, şi coordonatorului direct, Florian Fetea, care au fost şi de data aceasta factori implicaţi în organizarea acţiunii. Felicitări!