Conform angajamentelor asumate de ministrul Educaţiei, Cristian Adomniţei, pachetul de legi privind sistemul educaţional ar fi trebuit să fie finalizat şi supus dezbaterilor publice. Totuşi, conform unor surse din Minister, se pare că, până la obţinerea unei forme finale, mai avem de aşteptat.

Într-un comunicat al Ministerului Educaţiei se anunţa că pachetul de legi privind învăţământul românesc trebuia să fie finalizat la sfârşitul săptămânii trecute. După aceasta, urma să fie făcut public pentru a fi supus dezbaterilor timp de 30 de zile. În acest interval, toţi cei interesaţi au avut posibilitatea să formuleze sugestii şi propuneri referitoare la iniţiativele legislative demarate de minister. După această perioadă, MECT urma să reanalizeze proiectele şi să le înainteze Parlamentului. Totuşi, conform afirmaţiilor Gabrielei Pasztor, secretar de stat în MECT, pachetul de legi nu a fost finalizat. "În perioada următoare, mai urmează să se desfăşoare întâlniri între specialişti şi reprezentanţi ai sindicatelor, iar într-o lună ar trebui să iasă din minister", a declarat Pasztor Gabriela. Pachetul de legi ar urma să aducă modificări însemnate în sistemul actual de învăţământ. Printre cele mai importante modificări se regăseşte şi modificarea structurii învăţământului preuniversitar. Astfel, noua structură prevede educaţia timpurie (educaţie antepreşcolară - 0-3 ani şi învăţământ preşcolar 3-6 ani), învăţământul primar de cinci clase, învăţământul secundar - inferior, superior, învăţământul terţiar non-universitar (învăţământul postliceal cu 1-3 clase). Pachetul de legi ar mai modifica şi structurile care coordonează şi conduc unităţile de învăţământ. Astfel, potrivit proiectului de act normativ, inspectoratele şcolare vor deveni direcţii judeţene subordonate MECT şi vor fi conduse de un director general numit de ministrul Educaţiei, cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici. Conducerea şcolilor ar urma să fie decisă de Consiliile de administraţie ale fiecărei unităţi de învăţământ, directorii fiind aleşi de către consilii pentru un mandat de patru ani. Şi finanţarea şcolilor s-ar modifica, noul proiect de lege privind învăţământul preuniversitar prevede ca alocarea banilor să se facă pe elev, fondurile fiind repartizate de la bugetul de stat direct fiecărei şcoli.