Municipalitatea orădeană vrea să intre în acţionariatul Aeroportului din Oradea şi este dispusă să aloce 500.000 euro anual pentru a ajuta la atragerea de curse noi. Anunţul a fost făcut săptămâna trecută de preşedintele PNL Bihor, Ilie Bolojan, care a menţionat că operarea pe Aeroportul din Oradea ar trebui să fie unul dintre cele mai importante pentru administraţia judeţeană. 

Noul preşedinte al PNL Bihor, primarul Ilie Bolojan, a solicitat vineri, într-o conferinţă de presă, conducerii Consiliului Judeţean Bihor ca principala problemă de care să se ocupe în perioada următoare să fie atragerea de noi curse pe Aeroportul din Oradea. Mai mult, el a anunţat că grupul de consilieri judeţeni liberali au mandat să voteze intrarea Primăriei Oradea în acţionariatul Aeroportului, cu o susţinere financiară anuală de până la 500.000 euro, bani care să fie folosiţi exclusiv pentru subvenţionarea curselor care decolează sau aterizează în municipiu. Bolojan a atras atenţia că aeroportul orădean a stagnat foarte mult în ultimii 10 ani, fiind depăşit, la mare distanţă, de aeroporturile din Cluj-Napoca (locul 2 pe ţară, cu 1,3 milioane de pasageri anul trecut), Timişoara (aproximativ un milion de pasageri), Iaşi, Bacău şi Târgu Mureş (fiecare cu câte 200-300.000 de pasageri pe an). Spre comparaţie, Aeroportul din Oradea a rămas la 40-50.000 pasageri pe an. Bolojan estimează că, dacă se fac demersurile necesare, Aeroportul din Oradea ar putea înregistra o creştere anuală medie de 20%.

Liderii CJ protejează Debreţinul?!

Liderul PNL Bihor s-a arătat deranjat de declaraţiile făcute de actualul preşedinte al CJ Bihor, Pasztor Sandor, care, în loc să considere că suntem în competiţie directă cu Aeroportul din Debreţin, a sugerat că ar trebui să căutăm curse care să nu se suprapună cu cele operate pe aeroportul din Ungaria. De asemenea, Bolojan a făcut referire şi la o declaraţie a liderului PSD Bihor, vicepreşedinte al CJ, Ioan Mang, care afirmase că este necesară o cale ferată de mare viteză între Oradea şi Debreţin.

„Suntem în competiţie directă cu Debreţin, lucru care nu are legătură nici cu etnia, nici cu alte ţări. Realizarea unei căi ferate de mare viteză între Oradea şi Debreţin este o altă lovitură pentru Aeroportul din Oradea, pentru că ar dubla capacitatea de colectare a pasagerilor către Debreţin.

„Până în 2008 nu s-a făcut aproape nimic la Aeroportul din Oradea. Mai mult, a fost o încercare de închidere a aeroportului şi de mutare a acestuia la Săcueni. În 2008-2016, a fost modenizată aerogara, ajungând să fie în măsură să preia zboruri externe. Acum, principala prioritate trebuie să fie operarea aeroprtului, aducerea de noi curse”, a menţionat Bolojan. Potrivit acestuia, este obligatoriu să vină la Oradea companii low cost, altfel „vor fi probleme pentru municipiul nostru, ni se încetineşte dezvoltarea economică”. Astfel, el consideră că trebuie introduse curse spre Bucureşti la preţuri acceptabile, dar şi curse externe spre cel puţin 3-4 destinaţii: nordul Italiei, sudul Angliei, Spania şi Germania. Pentru a atrage operatori, Ilie Bolojan susţine că trebui fie să scădem taxele aeroportuare la limita cea mai de jos, fie acordăm subvenţii directe companiilor în următorii ani, până vom ajunge la 250-300.000 pasageri pe an, care ar permite Aeroportului să se susţină singur.

„Este nevoie de o altă formulă de management”, a declarat preşedintele PNL Bihor, motivând propunerea de intrare a Primăriei Oradea în acţionariatul aeroportului. „Cerem conducerii CJ Bihor să continue negocierile cu firmele cu care fosta conducere a dezvoltat negocieri”, a afirmat Bolojan, recomandându-le celor din conducerea administraţiei judeţene să păstreze confidenţialitatea discuţiilor şi a firmelor cu care discută, să abordeze toate companiile şi să aleagă o politică de tarifare „care să ne facă atractivi”. „Noi suntem dispuşi să intrăm în acţionariat şi să acordăm aceste subvenţii suplimentare. Sper că la prima şedinţă a Consiliului Local Oradea vom avea o hotărâre prin care să ne exprimăm foarte clar această dorinţă. Sper că noua conducere a CJ va fi de acord să se ocupe cu prioritate de problema conectivităţii Oradiei”, a menţionat primarul Oradiei. El a ţinut să precizeze că fondurile ce ar urma să fie alocate de municipalitate vor fi folosite exclusiv pentru operarea pe aeroport, „nu pentru prime şi vopsit garduri”. În ceea ce priveşte numărul de companii care ar trebui să opereze pe aeroport, Ilie Bolojan a afirmat că la Bacău operează o singură companie, care asigură curse spre 11 destinaţii, iar numărul pasagerilor este de 300.000 anual.