Tarifele pentru transportul feroviar de călători vor creşte trimestrial în medie cu 5-7 procente în termeni reali, în perioada septembrie 2005-decembrie 2007, pentru a se evita o criză de durată în sistemul feroviar, urmând să se ajungă la o creştere însumată de 50-60% a acestor tarife. Măsura este propusă în "Planul privind strategia pe termen lung a sectorului feroviar în vederea restabilirii echilibrului financiar al administratorului infrastructurii şi în vederea modernizării şi reînnoirii infrastructurii", iniţiat de miniştrii Transporturilor şi Finanţelor Publice şi aprobat recent de Guvern. Pentru a evita o criză de durată în sistemul feroviar - se arată în document - este necesar să se aplice o politică tarifară nouă, care să conducă la o creştere graduală a tarifelor. Va fi elaborată şi o nouă strategie de plată a serviciilor publice sociale, diferenţiată în funcţie de categoria trenurilor, urmând ca trenurile personale de scurt parcurs să fie susţinute în continuare prin contracte cu statul pentru plata serviciilor publice, iar trenurile de rang superior - intercity şi internaţionale - să ajungă treptat la tarife cu o subvenţie cât mai redusă - până la eliminare - de la bugetul de stat. În ceea ce priveşte actuala structură de trenuri personale, accelerate, rapide şi intercity pentru călători, aceasta va fi înlocuită treptat, în perioada 2005-2010, cu o nouă structură, formată din trenuri intercity, interregio, regionale (locale) şi de noapte. Trenurile intercity vor circula în timpul zilei şi vor lega principalele oraşe din România, în timp ce trenurile interregio vor asigura serviciul de transport de masă pe distanţe medii, acoperind zilnic distanţe cuprinse între 100-400 kilometri. Trenurile interregio vor circula la intervale de 30, 60 sau 120 minute pe fiecare rută, cu o viteză de circa 100 km/oră, astfel încât timpul de călătorie să nu depăşească patru ore. Trenurile regionale (locale) vor asigura, cu o mare frecvenţă, transportul suburban şi de navetişti în jurul marilor oraşe, iar trenurile de noapte, dotate cu vagoane de dormit, vor circula pe trasee lungi, parcurse în opt-zece ore.