Departe de lumea civilizată! Duminică, 26 septembrie 2004, am fost în trecere prin Oradea împreună cu două persoane, rude apropiate. Fiind vremea Sfintei Jertfe, am paticipat la Sf. Liturghie în Biserica "Sf. Nicolae" din cartierul Nufărul. La ieşire, am cumpărat un bilet de tramvai cu 18.000 lei de la ghişeul din apropiere. În tramvai, am compostat cele două poziţii plus încă una a unui bilet pe care îl aveam în portofel. ?Agenturili străine? s-au infiltrat în transportul OTL? Aproape de gara CFR, am fost controlaţi de către trei agenţi "secreţi" ai firmei S.C. Dem Star SRL, atât de secreţi încât pe legitimaţiile lor pe care ni le-au prezentat cu întârziere nu figurau nume propriu-zise, ci numai nişte coduri de identificare, respectiv 23, 09 şi 18, de parcă ar fi agenţi FBI sau CIA. Din întâmplare, am avut la mine patru bilete, toate perforate care, la drept vorbind, pentru trei persoane nu însemnau atât de multe. Numai că pentru cei trei agenţi secreţi au fost, şi încă s-au simţit profund ofensaţi la prezentarea acestor bilete spre identificare celor valabile. Până aici totul bine, abia acum încep nemulţumirile propriu-zise. La verificarea biletelor şi la confruntarea lor cu fişa de control a compostorului, am constatat şi eu, cu mirare, că două dintre cele trei poziţii compostate de mine la urcarea în tramvai nu se perforaseră corect, având doar două găuri din trei posibile, dispuse simetric pe lăţimea biletului. Pe a treia poziţie compostată se putea observa cu uşurinţă ruptura provocată în marginea biletului de compostor, a celei de-a treia găuri, numai că domnii agenţi nu s-au deranjat să o recunoască, cu toate că biletele au fost păstrate într-o stare ireproşabilă în portofel. Oancea, agentul fără prenume Spre soluţionarea neînţelegerii, am apelat la dispecerul şef al firmei SC Dem Star, care s-a prezentat sub numele Oancea. Acesta a tratat cu destulă superficialitate problema, apărându-şi cu o deosebită grijă subordonaţii şi interesele lor. Personal a trebuit să-l ajut pe acesta spre a identifica cea de-a treia "gaură" chiar de pe fişa de control a compostorului. Important este de reţinut aici faptul că lăţimea acestor fişe de control a compostoarelor este mai mare cu ceva milimetri decât cea a biletelor, iar calitatea hârtiei, de asemenea, este diferită permiţând astfel o verificare mai precisă a compostorului. Călătorul obişnuit nu se bucură însă de aceste privilegii, trebuind să aibă o deosebită grijă în mânuirea impreciselor compostoare, trebuind să ignore, astfel, prin absurd, aglomeraţia şi legănatul tramvaiului. Concluzia lor a fost că suntem vinovaţi de lipsa biletelor şi deci a trebuit să plătim 600.000 lei pentru eliberarea a trei bilete în mijlocul de transport. Am fost puşi deci într-o situaţie penibilă. Când incompetenţa lezează cinstea? În concluzie, pe lângă nemulţumirea faţă de comportamentul agenţilor de control ai firmei SC Dem Star SRL, sunt profund nemulţumit faţă de marea doză de imprecizie în perforare a primitivelor compostoare. Mă întreb oare când ne vom civiliza? Cât va mai dura oare până când şi OTL va cumpăra nişte compostoare pe măsura pretenţiilor lor şi a epocii în care trăim? Cu toată paguba mea, pe nedrept provocată, aş fi mai liniştit, dacă cineva din conducerea OTL şi/sau Primărie s-ar sesiza pentru schimbarea cât mai urgentă a acestor compostoare şi a controlorilor incompetenţi, menite parcă să lezeze demnitatea şi cinstea umană.