Conform Ordinul ANAF nr. 1887/2016, publicat recent în Monitorul Oficial, firmele care fac importuri pot să depună în momentul în care au de prezentat și declarat mărfuri la biroul vamal o declarație  ce conţine mai puţine date decât în declarația vamală obișnuită.

Noul Cod vamal comunitar, intrat în vigoare de la 1 mai, le dă posibilitatea tuturor statelor membre ale Uniunii Europene să folosească proceduri vamale unificate și a introdus mecanisme de simplificare a legislaţiei vamale.

În acest context, pentru a transpune în legislaţia naţională prevederile Regulamentului nr. 952/2013 al PE şi al Consiliului UE, act prin care a fost adoptat Codul vamal al UE, autorităţile române au început să actualizeze procedurile vamale aplicabile pe teritoriul țării noastre, prin intermediul unor acte normative publicate în Monitorul Oficial. Un astfel de document este reprezentat de Ordinul ANAF nr. 1887/2016 pentru aprobarea Normelor privind utilizarea declarațiilor vamale simplificate și înscrierea în evidențele declarantului, apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 502/5 iulie 2016. Actul normativ citat vizează posibilitatea ca firmele care fac achiziții intracomunitare din UE să depună o declarație vamală simplificată, ca metodă alternativă sau, mai precis, o derogare de la depunerea declarației vamale standard.

Conform Ordinului aprobat recent de Fisc, declarațiile vamale simplificate pot să fie depuse fie de persoanele care folosesc această procedură în nume propriu, fie de cei care sunt reprezentanții altor operatori economici. De asemenea, persoanele juridice menționate anterior au dreptul să apeleze la serviciile unui reprezentant direct pentru întocmirea formalităților vamale în procedura simplificată. Autorizațiile solicitate de reprezentanții direcți sau indirecți se acordă cu condiția existenței unor evidențe și a punerii în aplicare a unor proceduri care să permită autorității vamale de autorizare să identifice persoanele reprezentate și să efectueze controale vamale corespunzătoare, se mai arată în actul normativ recent intrat în vigoare.

Înainte de depunerea unei declarații vamale simplificate, persoanele interesate trebuie să facă o cerere, la care să anexeze o serie întreagă de documente: certificatul de înregistrare a societății, în copie; copia actului constitutiv al societății; cazierul judiciar al persoanelor fizice care reprezintă legal societatea; o declarație-angajament; certificatul de atestare fiscală și cazierul fiscal eliberate de autoritatea fiscală competentă; declarație pe propria răspundere a reprezentantului legal al societății cu privire la activitatea societății; chestionarul de autoevaluare, prevăzut la art. 26 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446.  De asemenea, pentru derularea procedurii declarației simplificate trebuie parcurse mai multe etape. În primul rând, trebuie constituită o garanție în favoarea biroului vamal, mărfurile trebuie prezentate și declarate la biroul vamal pe baza declarației simplificate, apoi se plătește taxa pe valoarea adăugată și, după caz, accizele, pentru ca, în final, să fie depusă declarația suplimentară și să se plătească taxele la import.

Până în prezent, normele privind procedurile simplificate de vămuire s-au regăsit în Ordinul ANAF nr. 163/2015, care a fost abrogat pe data de 5 iulie, după intrarea în vigoare a Ordinului ANAF nr. 1887/2016. Trebuie precizat că această măsură vine ca urmare a intrării în vigoare, de la 1 mai, a unui nou Cod vamal, care trebuie aplicat de toate țările membre ale Uniunii Europene.