Universitatea din Oradea a intrat în zodia alegerilor. Ele vor culmina cu alegerea rectorului în luna mai a anului viitor. Până atunci însă, Constantin Bungău se laudă cu proiecte de milioane de lei care au schimbat radical fața instituției.

Mișcări importante de trupe la Universitatea din Oradea. De ieri și până în 21 decembrie se depun candidaturi pentru funcția de membru al Senatului Universitar, atât de către cadre didactice, cât și de către studenți. Primul tur de scrutin îi are în vedere pe studenți și se va desfășura pe 15 ianuarie, urmat, pe 16 ianuarie, de cel pentru alegerea cadrelor didactice din Senat. Noul legislativ va avea un mandat de 5 ani, conform noii Legi a Educației. Anul viitor, pe 29 februarie, Senatul nou constituit își va alege președintele. „În Facultăți am finalizat alegerile până la nivel de directori de departament. Au fost desemnați noi directori de departament, care au tot un mandat de 5 ani, începând din 1 octombrie. La nivelul întregii facultăți, alegerile se vor încheia doar după alegerea rectorului. Candidaturile pentru funcția de rector vor avea loc între 8-12 aprilie, iar în 16 mai va fi primul tur de scrutin. Rectorul ales își va începe activitatea după 26 iulie când expiră mandatul meu. În primele două săptămâni din iulie se vor organiza concursurile pentru funcția de decan”, a explicat Constantin Bungău într-o conferință de presă organizată luni, 18 decembrie, la Universitatea din Oradea.

Ca distracția să fie completă, în timpul alegerilor, mai exact în luna ianuarie a anului viitor, Universitatea din Oradea va primi vizita instituțională a ARACIS pentru evaluarea perioadică ce se face la 5 ani. Vor fi evaluate cel puțin 20 de programe de studiu.

 

Smartcampus de 36 de milioane de lei

A urmat apoi prezentarea mai multor proiecte de anvergură.

„Derulăm la nivelul Universității un proiect pe digitalizare de 30 de milioane de lei. Am reușit să cheltuim abia 10 milioane de lei în acest an pe tehnică de calcul și softuri. Săptămâna trecută am distribuit 910 calculatoare pentru laboratoarele facultăților, 76 de table inteligente și 230 de latopuri pentru personalul de predare. Nu ne oprim aici. Vom continua achizițiile și pentru tehnica specifică laboratoarelor de predare și de cercetare”, a spus rectorul Constantin Bungău.

Cel mai mare proiect derulat de Universitate este cel al noului Smartcampus, un proiect de aproximativ 36 de milioane de lei din care doar aproape 7 milioane au reprezentat contribuția instituției orădene. Lucrările din proiect s-au derulat în perioada 2020-2023, proiectul a fost scris și gestionat de fostul prorector Marcela Prada, care l-a și implementat alături de directorii Adrian Nicula și Ciprian Pătrașcă.

„Prin acest proiect am crescut capacitatea infrastructurii de educație și am predat la sfârșitul proiectului 86 de spații de studiu și cercetare și laboratoare echipate și dotate, dintre care 79 spații de studiu echipate și dotate în domeniile tehnologia informațiilor și comunicațiilor, industrii creative, industria auto și componente, textile și pielărie și ecoturism. Un centru de cercetare pentru performanță umană, 6 laboratoare didactice și de cercetare echipate și dotate, laborator de geotermalism, laborator de echipamente și energii regenerabile, laborator de motricitate, laborator de cardio, laborator de kinetoterapie, laborator pentru asistarea studenților cu nevoi educative speciale. În total avem o suprafață totală modernizată de 12.027 de metri pătrați, în cadrul căreia sunt 6 corpuri de clădire reabilitate, modernizate, echipate și dotate”, a spus Marcela Prada care a adăugat că, pentru desfășurarea lucrărilor, pandemia a fost de bun augur.   

 

Proiecte peste proiecte

O altă sursă importantă de bani a fost Fondul de Dezvoltare Instituţională destinat universităţilor de stat finațat de Ministerul Educației. Aici Universitatea a gestionat 7 proiecte, cu un total de aproape 1,5 milioane de lei la care a asigurat o cofinanțare de aproximativ 364 de mii de lei. Despre cele 7 proiecte au vorbit managerii lor.

Primul proiect, coordonat de conf. univ. dr. ec. Delia Pop, a presupus activități organizate prin intermediul societății antreprenoriale studențești. Mai concret, susținerea studenților în orientarea antreprenorială (vizite în firme, discuții cu antreprenori, voluntariat, cursuri de antreprenoriat, workshopuri, jocuri de rol). 

Al doilea proiect a vizat sustenabilitatea Stațiunii de Cercetare și Dezvoltare Pomicolă a Universității. În cadrul proiectului, finanțat cu 260.000 lei, au fost diversificate activitățile de cercetare ale stațiunii pomicole și infrastructura necesară acestora, au fost identificați factori de risc în domeniile specifice cercetărilor pomicole și propuse soluții pentru contracararea efectelor schimbărilor climatice în pomicultură. De asemenea, a fost amenajat un spațiu pentru valorificarea produselor provenite de la Stațiune, fiind modernizată și hala în care produsele sunt procesate. Rezultatele cercetărilor derulate în cadrul proiectului coordonat de ș. l. ing. Daniela Marele au fost publicate într-o revistă științifică de relevanță internațională.

În domeniul internaționalizării, au fost folosiți bani pentru consolidarea imaginii Universității prin participarea la un târg universitar la Rotterdam, la care a fost prezentată și oferta educațională a instituției orădene. S-a mai achiziționat echipament IT, organizarea unei școli de vară și publicarea unei cărți despre războiul din Ucraina, volum ce are ca autori 11 profesori de la Universitatea din Oradea și de la Universitatea Georgia de Nord din SUA.   

O altă direcție pe care s-a lucrat a fost cea a cercetării inovative, aici fiind pusă în centru sustenabilitatea. Obiectivul proiectului l-a reprezentat susținerea ecosistemelor de cercetare și mobilizare către cercetare. Au fost susținute financiar trei brevete de invenție, Universitatea sperând să atragă cât mai mulți studenți spre domeniile de cercetare.

Bani importanți au fost atrași și pentru derularea unui proiect care a avut în centru consilierea și orientarea în carieră a studenților. Aici accesul s-a pus pe implicarea studenților în activitățile extracurriculare care să-i ajute să performeze pe piața muncii.

„Am învățat studenții cum să-și facă un plan de carieră, urmărind propriile capacități corelate cu nevoile pieței”, a spus lect. univ. dr. Laura Bochiș, cea care s-a ocupat de proiect.

Un alt proiect important s-a îngrijit de facilitarea accesului în învățământul superior al elevilor din zonele și mediile defavorizate. Vorbim aici de localitățile mai mici, cele cu sub 10 mii de locuitori. Aici au fost aleși studenți ambasadori care le-au vorbit tinerilor despre viața de student și despre cariera pe care o pot urma dacă termină o facultate.  

Proiectul „Implementarea conceptului de calitate 4.0 la Universitarea din Oradea” a vizat, printre altele, crearea unui centru de conectivitate cu tehnlogiile digitale. Prin proiect s-a demarat, executat și finalizat, modernizarea unui spațiu din Facultatea de Construcții pentru realizarea de materiale didactice necesare lucrărilor, laboratoarelor, proiectelor etc.

„Suplimentar, în această perioadă am mai depus proiecte la nivel de Universitate. Un proiect de 5,6 milioane de lei la Ministerul Energiei, pentru panouri fotovoltaice, un alt proiect de 41 de milioane de lei pentru campus studențesc modern, adică încă o cantină studențească în zona Sălii Polivalente și încă un cămin nou lângă cele două pe platoul dintre căminul C2 fete și sala de gimnastică. Pe ADR Nord-Vest avem un proiect de aproximativ 10 milioane de lei pentru a recupera banii pe care i-am băgat din venituri proprii în modernizarea infrastructurii. Vrem să mutăm în totalitate învățământul stomatologic și să rămână doar medicina în clădirea din Parcul 1 Decembrie. Stomatologia are spații foarte puține acolo și numărul de studenți este tot mai mare. Nu stăm, depunem mereu proiecte”, a mai spus rectorul Constantin Bungău.