Sute de copii au luat cu asalt muzeele, expoziţiile şi instituţiile publice din Oradea cu ocazia săptămânii rezervate programului „Şcoala altfel". Toate unităţile de învăţământ au organizat sau au în organizare evenimente speciale, în care predomină excursiile, atât în judeţ cât şi în afara lui şi acţiunile pe teme ecologice şi culturale.

Probabil că mulţi dintre orădeni au fost surprinşi de numărul mare de copii pe care i-au văzut ieri pe străzile oraşului. Cu mic şi mare, alături de profesori, elevii din toate unităţile şcolare au vizitat muzee, biblioteci, monumente şi chiar firme private, în cadrul programului „Şcoala altfel".

Excursie la Auschwitz

Evenimentele nu îi vor ocoli nici pe cei mici, cei din clasele primare sau gimnaziale. La şcoala cu clasele I-VIII, Nr. 11 din Oradea, spre exemplu, copiii vor vizita Uzina de apă, vor organiza un campionat de fotbal sau expoziţii speciale. Una dintre acestea, „Învierea Domnului" va fi formată exclusiv din lucrări ale copiilor şi va prefaţa sărbătoarea Paştelui.  Chiar dacă se poate vorbi în general despre activităţi asemănătoare la aproape toate şcolile, campionate de fotbal, vizite la muzee sau ieşiri în natură, fiecare şcoală va avea şi activităţi speciale, inovatoare. Un exemplu îl reprezintă aici Colegiul Naţional „Mihai Eminescu" unde, printre activităţile din cadrul programului "Şcoala altfel" se numără şi o excursie la Auschwitz în Polonia. Elevii vor merge în excursii şi la Bucureşti şi Băile Felix şi vor organiza o acţiune de voluntariat prin care vor ajuta copiii şi bătrânii aflaţi în dificultate. Cupa Eminescu la fotbal a umplut încă de ieri curtea şcolii, chiar dacă a fost doar faza grupelor, la întreceri participând peste 500 de persoane. „Cred că iniţiativa organizării programului Şcoala altfel este o iniţiativă bună, deoarece în cadrul ei copiii relaţionează mai bine cu profesorii şi ajung să îl vadă altfel pe omul din spatele catalogului", a spus pentru Crişana, directoarea Maria Oniţa. Fiind un liceu vocaţional, Liceul de Artă va organiza mai multe activităţi potrivite cu domeniul în care activează. Printre acestea se numără „Ziua Porţilor deschise", o activitate organizată în mod special pentru copiii care vor să urmeze specializările şcolii, un concurs special de grafică şi mai multe activităţi comune, împreună cu reprezentanţii Ansamblului Crişana.

Despre Europa şi ecologie

Tot în cadrul săptămânii „Şcoala altfel", peste 100 de elevi de la Colegiul Naţional Iosif Vulcan au desfăşurat ieri, în parcarea din strada Independenţei, în faţa statuii lui Mihai Eminescu, o acţiune de conştientizare a populaţiei cu privire la colectarea selectivă a deşeurilor. Concret, elevii din clasele VI B, VII B, XI C şi IX D de la Colegiul Naţional Iosif Vulcan au făcut o demonstraţie practică, cu un aparat numit tepet, cu ajutorul căruia au compostat pet-urile, reducându-le volumul la minim. „În cadrul acţiunii am dorit să-i informăm pe orădeni că există un aparat numit tepet, care poate fi folosit de oricine şi care compactează sticlele de plastic, reducând la minim volumul de depozitare al acestora", a spus Dana Mihincan, profesoară la Colegiul Naţional Iosif Vulcan.  La Colegiul Tehnic Transilvania, în aceste zile elevii vor desfăşura mai multe activităţi printre care unele pe teme de cinematografie, ecologie, turism sau modă. În cadrul proiectului „Sunt un cetăţean european" elevii vor discuta despre drepturile tinerilor şi carta drepturilor fundamentale, vor vizita Prefectura Bihor şi Universitatea din Oradea şi vor participa la un proces penal, la Tribunalul Bihor.  „Cred că programul "Şcoala altfel" este foarte bun pentru că permite copiilor să înţeleagă altfel, anumite lucruri. Spre exemplu, ei studiază în şcoli, principii ale ecologiei dar este altceva când pot ieşi în natură pentru a înţelege aceste principii", a spus pentru Crişana, directorul adjunct al Colegiului, Adriana Durgheu. Programul „Scoala altfel" va dura o săptămână şi constă în derularea, la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ, a unui orar special, format doar din activităţi cu caracter non-formal. Simultan se organizează fazele naţionale ale olimpiadelor şcolare. Programul îşi propune implicarea, deopotrivă, a elevilor şi a dascălilor, în activităţi nonformale, interesante, care să le valorizeze talentele, preocupările extra-şcolare şi competenţele în domenii cât mai diverse şi interesante.