Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Bihor a efectuat, în perioada 21-23 aprilie, o serie de controale la 41 de unităţi medico-sanitare din judeţul Bihor. Campania a vizat atât verificarea modului în care sunt respectate normele legale privind sănătatea şi securitatea în muncă, cât şi relaţiile de muncă. Printre unităţile controlate s-au numărat clinici şi policlinici private, precum şi cabinete de medicină naturistă şi alternativă. Inspectorii au urmărit, în mod deosebit, să controleze felul în care sunt aplicate măsurile de normalizare a condiţiilor la unităţile cu locuri de muncă în condiţii deosebite (activităţi cu substanţe toxice sau cancerigene, cum sunt, spre exemplu, cele efectuate pentru examinări radiologice). În aceste sectoare, legislaţia în vigoare prevede înlocuirea substanţelor toxice cu unele netoxice sau reducerea nivelului de expunere a personalului la aceste substanţe (fie ca nivel de noxe, fie ca durată de expunere, ori asigurarea unui alt loc de muncă personalului, după o anumită perioadă de timp). În acest sens, în unităţile respective au fost iniţiate programe de îmbunătăţire a condiţiilor de muncă. "În urma controalelor efectuate la cele 41 de unităţi medico-sanitare, am constatat, însă, că există anumite întârzieri în derularea programelor propuse fie cauzate de anumite chestiuni organizatorice, fie conducerile nu au insistat suficient, pentru asigurarea fondurilor necesare. În unele cazuri nici măcar nu s-au iniţiat demersuri pentru obţinerea unor astfel de finanţări, conducerile unităţilor preferând să spună că nu au fonduri", a precizat Ilie Negruţiu, inspector-şef în cadrul ITM Bihor. Spre exemplu, dintre cele şapte spitale bihorene supuse controalelor, trei (unul din Ordea şi două din judeţ) s-au regăsit în situaţia de a nu întreprinde nici un demers pentru obţinerea de finanţări, care să le permită normalizarea condiţiilor de muncă. Inspectorii ITM au aplicat unităţilor care nu respectă prevederile legale, sancţiuni contravenţionale, prin avertismente şi amenzi. Valoarea totală a amenzilor aplicate s-a ridicat la suma de 300 de milioane de lei. Nici o unitate medicală nu a fost găsită în regulă la capitolul relaţii de muncă Cât priveşte relaţiile de muncă, fiecare dintre cele 41 de unităţi verificate a fost depistată cu diverse nereguli. Unele nu ţin o evidenţă clară a orelor de muncă prestate de salariaţi, altele nu au înregistrate la ITM contractele de muncă (acesta din urmă a şi fost motivul pentru care o unitate a fost amendată cu 30 milioane de lei). Alte unităţi medicale nu au afişat regulamentul intern, deşi codul muncii obligă angajatorii să respecte această reglementare. În alte cazuri, unităţile sanitare nu au depus la ITM statele de plată pentru o perioadă mai îndelungată. Totuşi, o categorie de nereguli nu a fost depistată la una şi aceeaşi unitate dintre cele 41 verificate, fiecare alegându-se cu câte un avertisment. "În fapt, campaniile de controale realizate de ITM au drept scop sensibilizarea angajaţilor, dar şi a salariaţilor de a nu recurge la munca fără forme legale, întrucât aceasta aduce handicapuri teribile pentru un salariat. Pe de o parte, acesta nu va putea beneficia de servicii medicale gratuite, în cazul producerii unui accident de muncă, iar perioada în care a lucrat în acest mod nu îi va fi considerată ca şi vechime la vârsta pensionării", a subliniat Ilie Negruţiu. Pe de altă parte, munca pe baza formelor legale îl protejează pe salariat de concedieri nelegale şi discriminări, iar pentru angajator, acesta prezintă avantajul că are asigurat personal calificat sigur, a mai spus Ilie Negruţiu.