Acţiunile de inspecţie fiscală desfăşurate în primele trei luni ale anului în curs au avut ca scop combaterea evaziunii fiscale în domeniul petrolier, în domeniul ţigărilor şi produselor din tutun, în domeniul producţiei de alcool etilic, al băuturilor alcoolice, construcţiilor şi exploatărilor de masă lemnoasă. Astfel, lucrătorii Direcţiei Generale a Finanţelor Publice DGFP Bihor, Activitatea de Inspecţie Fiscală, au efectuat 970 de inspecţii fiscale din care: 567 privind rambursările de taxă pe valoarea adăugată (TVA); 78 de inspecţii fiscale generale; 30 inspecţii fiscale la solicitarea organelor de poliţie; 27 controale fiscale operative; 55 de controale încrucişate; alte 213 acţiuni de inspecţie fiscală vizând restituirile de accize, contribuabilii inactivi, radieri, mutări de sediu, reclamaţii etc. Principalele obiective au fost: descurajarea evaziunii fiscale; verificarea realităţii şi legalităţii sumelor negative din deconturile de TVA solicitate de contribuabili; verificări legate de calcularea, evidenţierea şi virarea în cuantumurile şi la termenele stabilite de lege a obligaţiilor faţă de bugetul de stat consolidat administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, prioritate având în verificări societăţile comerciale din domeniul alcoolului, băuturilor alcoolice, cafea, exploatarea lemnului, construcţii, comercializarea de deşeuri feroase şi neferoase. Totodată, au mai fost desfăşurate acţiuni de control privind combaterea avaziunii fiscale în domeniul petrolier (comercianţi en-detail - benzinării), în domeniul ţigărilor şi produselor din tutun, în domeniul producţiei de alcool etilic, al băuturilor alcoolice (producători, distribuitori specializaţi şi firme de distribuţie), al construcţiilor şi exploatărilor de masă lemnoasă. Nu au fost omişi nici agenţii economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, reglare de modificări constructive a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz. În primul trimestru al acestui an, DGFP Bihor a primit 751 de cereri de rambursare a taxei pe valoarea adăugată (TVA). Numărul celor soluţionate a fost de 751, din care: TVA solicitată la rambursare - în sumă de 40.635 mii RON; TVA aprobată la rambursare - 39.519 mii RON; TVA respinsă la rambursare - 1.116 mii RON. Cu ocazia verificărilor efectuate pe linia rambursărilor de TVA, au fost constatate aspecte privind: necolectarea TVA pentru depăşirea plafonului la cheltuieli cu deducere limitată (cheltuieli de protocol, cheltuieli sociale, de sponsorizare); deducerea TVA din documente care nu îndeplinesc condiţiile de document justificativ, nerespectându-se condiţiile prevăzute la art. 155 din Legea nr. 571/2003 R sau pe baza unor documente în xerocopie, cu toate că legea prevede că justificarea operaţiunilor se face numai pe baza documentelor în original. Astfel de aspecte constatate la TVA au influenţat şi profitul impozabil, motiv pentru care s-a recalculat impozitul pe profit. În consecinţă, s-a stabilit un impozit pe profit suplimentar datorat bugetului de stat în sumă de 2.268 mii RON, fiind aplicate 8 amenzi în valoare de 9 mii RON. De asemenea, la solicitarea altor Direcţii generale, au fost efectuate controale încrucişate, urmărindu-se provenienţa şi destinaţia mărfurilor la agenţii economici. Ca urmare a celor 970 de acţiuni de control au fost aplicate 20 de amenzi în valoare totală de 124 mii RON, din care s-au încasat 7 mii RON. Diferenţele constatate s-au ridicat la 9.316 mii RON (s-au încasat 13 mii RON), fiind calculate majorări în sumă de 6.237 mii RON (din care s-au încasat 20 mii RON).