Începuturile codului de bare datează din anul 1932, dar codurile, în forma modernă, au început să apară în 1948. În comerţ, sunt folosite din 1966. În iunie 1974, primul scaner UPC, realizat de NCR Corporation, a fost instalat la supermarket-ul Marsh din Troy, Ohio. Pe 26 iunie 1974 primul produs cu cod de bare a fost scanat şi înregistrat: un pachet de 10 lame de gumă de mestecat Wrigley cu aromă de fructe, astăzi expus la "Smithsonian Institution s National Museum of American History". Ce este un cod de bare? Un cod de bare este format dintr-o serie de linii paralele, albe şi negre, de grosimi variabile. Citirea unui cod de bare se face cu un cititor pentru coduri de bare care măsoara intensitatea luminii reflectate de liniile acelui cod de bare şi transformă codul în cifre şi litere care vor fi preluate de un computer. Un cod de bare format din 12 caractere e citit în aproximativ 2-3 secunde, timpul de citire depinzând de echipamentul de citire a codurilor de bare folosit, precum şi de îndemânarea operatorului. Motivele folosirii codurile de bare... Mii de magazine din întreaga lume utilizează coduri de bare pentru culegerea automată a informaţiilor la casa de marcat. Fiecare produs are pe ambalaj un cod de bare care este un identificator unic, ce îl diferenţiază de alte produse. La casă, fiecare cod de bare este citit, de obicei cu un scaner-cititor automat pentru coduri de bare. Acest cod de bare este descifrat pentru a ne indica Codul de Produs pe care îl reprezintă, el fiind apoi preluat de un computer care, în baza lui, identifică într-un fişier preţul, precum şi o scurtă descriere a produsului. Preţul şi descrierea sunt tipărite pe documentul final - chitanţă sau factură. Conducerea magazinului are, astfel, o situaţie exactă a produselor comercializate, poate să facă comenzile necesare, poate să reducă stocurile având, totodată, pe loc, informaţii financiare şi comerciale clare şi detaliate. Iar cumpărătorul beneficiază de o procedură rapidă la casa de marcat, obţinerea unui bon cu lista exactă a ceea ce a cumpărat şi... siguranţa că a plătit preţul corect! România - cod EAN: 594 Tipul de cod de bare utilizat pentru operaţiunile de vânzare este EAN13. Structura generală a codului numeric EAN13 este următoarea: Prefix - 3 cifre; Cod de producător şi număr articol - 9 cifre; Cifra de control - 1 cifră. P: Prefixul este fie codul ISO al ţării respective, fie prefixul EAN de ţară al Organizaţiei Naţionale EAN (pentru România codul ISO este 642, iar cel al organizaţiei EAN ROMANIA este 594); X: Codul de producător este atribuit în mod unic fiecărui producător de către organizaţii neguvernamentale ale utilizatorilor de coduri de bare. Numărul de articol este alocat de producători produselor proprii. C: cifra de control, care reprezintă un număr calculat în funcţie de numerele anterioare din cod, pe baza unei formule. Pentru ca o companie să poată utiliza propriile coduri de bare pe produsele sale, trebuie să obţină codul de producător. În prezent, în România, există două organizaţii ale utilizatorilor de coduri de bare: EAN Romania, organizaţie abilitată să gestioneze prefixele de ţară EAN, respectiv Asociaţia Română pentru Containerizare şi Paletizare (ARPC) - care gestionează codurile ISO. Obţinerea codului de bare Procedura de alocare a codurilor de bare constă în următoarele: completarea unui formular; trimiterea formularului completat, semnat şi stampilat, împreună cu o copie de pe certificatul de înmatriculare al societăţii comerciale care solicită alocarea; urmează contactarea solicitantului de către un consultant pentru confirmarea recepţionarea datelor transmise; analiza datelor trimise şi întocmirea dosarului de alocare; trimiterea facturii proforme, taxa de alocare, care este, de altfel, singura percepută, neexistând nici o altă obligaţie financiară ulterioară; proceduri de verificare date şi condiţii de alocare, înregistrarea procedurii de alocare; emiterea şi transmiterea către solicitant a certificatul de alocare de coduri de bare, factura şi toată documentaţia însoţitoare procedurii de alocare. *** Deşi nu există o lege care să impună prezenţa unui cod de bare pe fiecare produs, din ce în ce mai des, comercianţii solicită furnizorilor să-şi "doteze" produsele cu coduri de bare. Codurile de bare conferă utilizatorilor o mult mai mare eficienţă în operaţiunile de gestionare-inventariere-vânzare. Firesc, căci... doar suntem în era tehnologiei computerizate!