Inaugurat la limită, în cursul lunii noiembrie, Incubatorul de afaceri de pe strada Armatei Române, care era să pună judeţul Bihor pe "lista neagră" a Bruxelles-ului, abia de câteva zile a început să prindă viaţă. Mai bine de o lună, cele 14 birouri de aici au fost închise, abia din această săptămână reprezentanţii firmelor selectate în vederea incubării au început, timid, să-şi facă apariţia pe la noul lor sediu.

Consiliul Judeţean Bihor a accesat în 2006 un grant de 474.044 euro, fără TVA, în cadrul programului PHARE CBC, care, printre altele, presupune şi construirea unui imobil care să adăpostească primul incubator de afaceri din Bihor. Aici, timp de un an, vor fi găzduite firme care au o vechime de maximum un an. Termenul iniţial de predare a imobilului prevăzut pe 30 iunie 2008 nu a putut fi respectat, abia pe data de 28 noiembrie construcţia putând fi recepţionată. Pe parcursul lunii decembrie, scăpaţi de presiunea celor de la Bruxelles, implementarea proiectului a fost lăsată mai moale. Deşi contractele cu reprezentanţii firmelor selectate au fost semnate pe data de 26 noiembrie, abia pe 9 ianuarie firmele şi-au primit efectiv cheile de la birouri. Ieri, doar doi reprezentanţi ai firmelor au trecut pe la noile birouri să se acomodeze cu noul loc de muncă. Restul angajaţilor firmelor aveau birourile închise. Mai mult, două dintre firme nici nu au trecut să-şi ia în primire noile spaţii. Potrivit proiectului, aceste firme beneficiează timp de un an de un spaţiu adecvat pentru desfăşurarea activităţii. Preţul oferit pentru o astfel de chirie este de 4 euro/mp, o sumă modică comparativ cu chiriile de pe piaţă. În aceste condiţii, reprezentanţii firmelor îşi permit luxul să nu treacă pe la birou. Obiectul de activitate a majorităţii societăţilor incubate este consultanţa în afaceri, proiectare, de reţele de apă, construcţii, transport, termopane etc. "Este o ofertă foarte atractivă. Pe piaţă am găsit chirii la peste 20 euro/mp. Sunt condiţii foarte bune", a declarat Lidia Popa, reprezentantul firmei Euro Proiect Consulting. La fel de mulţumit de facilităţile oferite de CJ Bihor este şi Cristian Silaghi, reprezentantul firmei Aqvasil SRL, care vede în acest proiect şi o posibilitate de a intra în contact cu alte firme, obiectul de activitate a firmei sale înfiinţate de niciun an fiind reţelele de apă şi canalizare. Cei doi au fost singurii care ieri, până la orele amiezii, şi-au făcut apariţia la noul loc de muncă. Ceilalţi beneficiari ai contractelor de închiriere ar trebui în următoarele zile să-şi înceapă deja activitatea. Din declaraţiile lui Aurelian Mateaş, administratorul Incubatorului, una dintre clauzele de reziliere ale contractului este "nefolosinţa spaţiului de lucru". Din păcate, nu se precizează în contract şi care este termenul de care trebuie să se ţină cont în caz de invocare a acestei clauze.

De asemenea, contractul mai poate fi reziliat şi în cazul neachitării, în termen de 30 de zile de la facturare, a chiriei sau în cazul subcontractării spaţiului, fără acordul CJ Bihor.