Sindicaliştii din cultură ies astăzi în stradă
Membrii federaţiilor din ramura cultură afiliate la Blocul Naţional Sindical (USRC, FAIR, USIS şi FSBR) vor ieşi în stradă astăzi, 12 martie, în faţa sediilor prefecturilor din toată ţara şi în faţa sediului Ministerului Culturii în Bucureşti. La Oradea, în jur de 50 de angajaţi ai Teatrului de Stat se vor solidariza cu colegii din ţară, protestând între orele 14:00-15:00, în faţa Prefecturii Bihor, nemulţumiţi de legislaţia privind relaţiile de muncă din domeniul culturii.
Sindicaliştii din cultură sunt nemulţumiţi de faptul că ministrul Culturii refuză să ţină cont de punctul de vedere exprimat de partenerii sociali şi menţine HG 1672/2008 într-o formă ce afectează veniturile şi relaţiile de muncă ale artiştilor interpreţi, ale personalului tehnic de specialitate şi ale bibliotecarilor. "Noi cerem pur şi simplu să fim băgaţi în seamă...", spune actorul Şerban Borda, secretar al Sindicatului "Scena" din Oradea, menţionând că la protestul de astăzi vor participa în jur de 50 de angajaţi ai TSO, cărora este posibil să li se alăture cei de la Teatrul "Arcadia" şi Filarmonica de Stat. Atitudinea lor este justificată dacă ne gândim că de la contracte de muncă pe perioadă nedeterminată, artiştii trec la contracte de muncă pe perioadă determinată şi că vor fi plătiţi pe baza unei evaluări făcute după apariţiile în spectacole. Sindicaliştii solicită ministrului Culturii, Theodor Paleologu, suspendarea în regim de urgenţă a HG 1672/2008, prin care au fost aprobate normele metodologice de aplicare a Legii 353/2007 privind evaluarea şi remunerarea personalului din instituţiile de spectacol.
Sindicaliştii au propus un alt proiect de norme metodologice Ministerului Culturii, care a fost discutat de reprezentanţii ambelor părţi în cadrul unor întâlniri, în toamna anului trecut. În şedinţa de Guvern din 10 decembrie 2008, Executivul a aprobat, prin HG 1672/2008, Normele metodologice de aplicare a Legii 353/2007, aşa cum au fost ele stabilite de Ministerul Culturii.
Prin raspunsul extrem de elaborat si bine documentat si argumentat ,dat de domnul Serban,se dovedeste ca domnia sa a citit legea,mai bine decit multi dintre actorii din Romania.Subscriu parerii si opiniei dumnealui in ceea ce priveste acest subiect.Pacat insa ca ne intilnim la dezbateri "inflacarate si curajoase "doar sub acoperirea tastelor sau in spatele anonimatului monitorului....sunt curioasa daca s-ar organiza o dezbatere libera ;la care sa aiba acces si platitorul de bilete si muncitorul de la scena si actorul si cel ce sta la birou citi dintre noi/voi s-ar prezenta si ar stii sa vorbeasca coerent si sustinut pe aceasta tema,a legii teatrelor....cu argumente si contraargumente Va spun eu,FOARTE PUTINI.Pe asta se si mizeaza cind ni se baga pe git cu forta compilatii de legi ;care in tarile civilizate mai sus amintite, s-au dovedit a fi esecuri fatale(daca ma pot exprima astfel)..si asa cum bine a spus un cititor,aceste legi au distrus tot ce era bun in arta ,cultura ,teatre.De ce nu dezbateti domnule Aurel(Andras?) FELUL absolut miselesc si gretos in care ati introdus la vot ACEST TEXT DE LEGE IN FORMA LUI IMBECILA,anul tercut in dec???? Ma bucura faptul ca acest articol a atras atentia citorva persoane;macar asa ,va intelege cine va dori sa inteleaga ca actorii nu sunt imbecili ,ca isi cunosc drepturile in egala masura si obligatiile si ca stiu sa lupte DECENT pt ele.
Proeictul are ca efect urmatoarele: - Normele nu aplică legea ci o interpretează de o manieră încât să transforme excepția în regulă și să elimine definitiv contractele individuale de muncă pe durată nedetermintă din instituțiile de spectacole. - Normele încalcă în mod grav toate legile din domeniul dreptului muncii, inclusiv Constituția României - Normele încalcă în mod grav toate principiile dreptului muncii - Normele urmăresc în fapt să reducă toate cheltuielile făcute cu personalul artistic și să dea posibilitatea instituțiilor de spectacole să facă oricând astfel de reduceri fără a fi necesar acordul salariatului pentru modificarea unui element esențial al contractului sau salariului - Normele au ca scop eliminarea tuturor sporurilor obținute în urma negocierii prin Contractul colectiv în ramura cultură - Efect indirect – Normele duc la diminuarea drepturilor personalului din instituțiile de spectacole determinate de prestațiile sociale (șomaj, pensie, asigurări de sănătate, etc) Dezvoltarea afirmațiilor de mai sus: 1. Se creează o derogare de la principiile de bază ale dreptului muncii și în special de la principiul stabilitații contractului 2. Modul în care se stabilește salariul deschide practic posibilitatea de a micșora salariul în mod unilateral de angajator prin contractul de muncă, încălcându-se astfel în mod grav legislația în vigoare în materie de muncă și în special Codul muncii. 3. Art.32 din norme inventează o situație juridică atipică și nereglementată de lege, obligând ca drepturile de autor sa fie incluse în contractul individual de muncă. Având în vedere că avem de-a face cu 2 contracte cu natura juridică diferită, amestecarea celor 2 nu poate duce decât la încălcarea prevederilor legale care le reglementează, atât pe unul cât și pe celălalt. 4. Normele elimină toate contractele individuale de muncă pe durată nedeterminată, avănd în vedere că în urma evaluărilor anuale angajatorul poate oricând desface contractul individual al salariatului. În fapt desfacerea contractului apare ca urmare a refuzului salariatului de a accepta noua sa situație salarială rezultată în urma noii evaluari și nu are caracterul unei desfaceri de contract pentru necorespundere profesională. Asta cu atât mai mult cu cât Normele sugerează la art.34, alin.6 că între aceste 2 părți se poate încheia în atari condiții o convenție civila. 5. Art.39 din Norme încalcă în mod grav nu numai legea ci și, în mod direct, Constituția României, negând putearea juridică a contractelor colective de muncă încheiate. Astfel: “Sporul pentru condiții grele și sporurile prevazute în contractul colectiv de munca unic la nivel de ramură, se pot acorda, numai în limitele bugetului aprobat, conform hotararii consiliului de administrație.” (de remarcat că normele limitează aplicarea unui singur tip de contract colectiv – doar acela de ramura!). 6. Mai mult decât atât, chiar și în cazul în care au fost stabilite salariile în baza evaluarilor iar salariații au fost de acord cu acestea, ele pot fi micsorate unilateral și arbitrar de catre consiliul administrativ oricând. Art.43 din Norme – “În cazul în care cheltuielile de personal … depasesc estimarile bugetare pentru anul în curs și pentru anul următor, valoarea punctelor de salariu se poate diminua în mod corespunzător, în baza hotărârii consiliului administrativ.” 7. Art.44 impune salariaților sarcini suplimentare, care nu sunt limitate decât sub raportul remunerării acestora, în sensul că oricât de multe ar fi , punctajul care determină salariul nu poate crește cu mai mult de 50%. Textul din Norme: “Punctajul sarcinilor complementare se adaugă la punctajul individual, anterior evaluarii calitative, fără a putea depasi 50% din acesta.” 8. Art.45 din Norme obligă angajatorul să nu acorde nici un fel de spor la salariul salariatului dacă el și-a depășit cu mai putin de 15% norma sabilită prin evaluare. Mai precis: “În cazul în care în perioada de referință numărul de servicii este cu până la 15% mai mare față de cel stabilit în baza evaluării, valoarea salariului nu se modifică.” 9. În schimb, conform aceluiași articol, dacă se depășește 15%, normele de asemenea nu permit creșterea salariului ci obligă angajatorul să-l platească pe salariat în baza unor contracte de drept de autor sau contracte civile. 10. Avem de-a face cu dereglementarea totală a relațiilor de muncă din domeniul instituțiilor de spectacole produsă de acest Proiect de norme, în sensul interzicerii totale a oricarui tip de contract pe perioadă nedeterminată a întregului personal artistic, tehnic și administrativ din instituție și orientarea către contracte în afara sferei dreptului muncii (contracte de drept de autor și contracte civile). 11. Trebuie remarcat ca acest mod de abordare contrazice în primul rând Legea a cărei aplicare este realizata prin aceste norme, respectiv O.G. 21/2007 modificată prin Legea 353/2007 care precizează la art.12, alin.1 – cităm – “Funcționarea instituțiilor de spectacole sau concerte se asigură de către personalul artistic, tehnic și de către personalul administrativ care, de regulă, își desfasoară activitatea în baza contractelor individuale de muncă”, iar art.13, alin.1 din lege dezvoltă: “Pentru personalul de spectacole sau concerte, contractele individuale de muncă se pot încheia, de regulă, pe durată nedeterminată sau, datorită specificului activitații, în conformitate cu prevederile art.80, alin.(1), respectiv art.81, lit.e) din Legea 53/2003 – Codul muncii, cu modificările și completarile ulterioare, pe durata determintată, inclusiv pe stagiune ori producție artistică.” Cu alte cuvinte – regula = contractul pe durată nedeterminată, iar celalalt tip de contract de muncă – contractul pe durată determintată, se aplică numai cu prespectarea condițiilor din Codul muncii, art.81, lit.e, pe care îl cităm: e) în alte cazuri prevăzute expres de legi speciale ori pentru desfăşurarea unor lucrări, proiecte, programe, în condiţiile stabilite prin contractul colectiv de muncă încheiat la nivel naţional şi/sau la nivel de ramură. 12. Toate cele de mai sus au impact social direct și la nivelul prestațiilor pentru asigurari sociale pentru artiști dar și pentru întreg personalul tehnic și administrativ din instituțiile de spectacole, diminuându-se atât contribuția plătită către stat pentru această categorie de lucrători cât și, pe cale de consecință, drepturile lor ulterioare ce rezultă din aceste prestații (ex: dreptul la pensie)
dar de unde stiti ca nu le-a citit domnule Aurel(Andras)?in tari mai civilizate tocmai cu acest tip de lege s-a distrus teatru si ei occidendalii se lupta sa revina la sitemult est- european. Draga domnule Aurel(Andras) nu tot ceea ce tine de cultura occidentala e neaparat valabil si de valoare.Ar mai fi multe de zis....dar poate nu e timpl si locul porivit..pentru asemenea discutii domnule Aurel(Andras)
D-le Serban Borda, inainte sa debitati tot felul de prostii, puneti mana si cititi macar o singura data textul metodologiei. Desi minciuni in legatura cu contractele pe perioada determinata au fost de mai multe ori infirmate de minister, dvs. continuati sa induceti in eroare opinia publica. In loc sa va bucurati ca in sfarsit avem o lege de nivel european, v-ati gasit sa protestati, cerand revenirea la vechea lege de tip socialist. Cu asemenea mentalitati, domeniul culturii nu va reusi nicioadata sa-si depaseasca propria-i umbra. Ar fi cazul sa va mai documentati si sa vedeti ce se-ntampla in tari mai civilizate.