Opera   Naţională   Română   din   Cluj-Napoca  a prezentat miercuri, 28 septembrie, spectacolul ”Bal mascat” de Giuseppe Verdi, pus în scenă în Sala Mare a Teatrului Regina Maria, Oradea. Spectacolul prezentat  în cadrul  Festivalului  Internațional de Teatru  Oradea a adus în premieră pe scena bihoreană una dintre cele mai strălucite opere ale tuturor timpurilor.

Spectatorii s-au bucurat mai bine de trei ore de o montare clasică de înaltă ținută. Cortina teatrului a revelat o distribuție   valoroasă,   formată   din   soliștii  Marius   Vlad   Budoiu,   Florin   Estefan, Lăcrimioara   Cristescu,   Andrada   Ioana   Roșu,  Oana   Trîmbițaș,  Horațiu   Ruști, Cristian   Hodrea,   Petru   Burcă,   Florin   Pop,   Dan   Dumitrana,  acompaniați   de  Corul   șI Orchestra Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, avându-l la pupitru pe distinsul dirijor   Gheorghe   Victor   Dumănescu.   Radu   Lucaciu   a semnat   adaptarea   regiei artistice, iar Valentin Codoiu adaptarea scenografiei. Recenta montare a spectacolului prezentată în premieră națională la Cluj-Napoca, pe data de 13 decembrie 2015, este o producție a Companiei   Opera 2001, organizație ce reprezintă un reper liric internațional și a cărei misiune este de a inspira generațiile tinere înspre aprecierea valorilor lirice clasice. Opera  verdiană a  impresionat publicul printr-o poveste medievală plină de pasiune și intrigi, în care onoarea și prietenia sunt lucruri sfinte, triunghiurile amoroase sunt cele mai dureroase tabuuri, iar trădarea, cu sau fără mască, se plătește scump. ”Un Ballo in maschera” este cea de-a douăzeci și doua creație a lui Giuseppe Verdi, a cărei premieră mondială a avut loc pe 17 februarie 1859, la Teatro Apollo din Roma, fiind renumită nu doar pentru calitățile sale artistice deosebite, ci și datorită libretului controversat, care are la bază povestea tragică a Regelui Gustav III al Suediei, ce a atras cenzura operei pentru o lungă perioadă. Transpunerea în libret a adevărului istoric îi are ca eroi pe Riccardo, contele de Warwick,  bunul șI fidelul său prieten Renato şi Amelia, soția celui din urmă, prinsă  între iubirile celor doi bărbați.  Regia artistică a păstrat nota clasică a capodoperei, construcția personajelor, a decorurilor și mișcării scenice, căutând să transmită acțiunea în mod dinamic și antrenant, iar sentimentele și trăirile personajelor să transpară cu naturalețe și deschidere față de publicul spectator. Spectacolul a fost primit cu entuziasm de un public cald, care a aclamat soliştii la aplauze, minute în şir.