Recepţia tehnică a Palatului de Justiţie din Oradea a avut loc, ieri, cu o zi înaintea inaugurării oficiale. Cei peste şase sute de angajaţi îşi vor desfăşura activitatea în casă nouă începând cu data de 4 aprilie, după ce toate cele trei instanţe vor fi mutate în clădire. Până atunci, timp de două săptămâni, justiţiabii trebuie să ştie că Judecătoria, Tribunalul şi Curtea de Apel îşi vor suspenda activitatea.

Potrivit purtătorului de cuvânt al Tribunalului Bihor, judecătorul Cristian Monenci, costul lucrărilor de reabilitare şi extindere a clădiri se ridică la peste 45 de milioane de lei, plus TVA. Suprafaţa utilă a crescut cu 30%, de la 9.050 mp la 11.770 mp. În urma recompartimentării, la parter, etajul I şi etajul II există 195 de spaţii de birouri şi nouă săli de judecată, câte trei la fiecare nivel. Prin mansardarea podului s-au creat alte 24 de birouri, aici urmând să îşi desfăşoare activitatea personalul administrativ. O etapă importantă a fost extinderea la subsol, unde au fost create zece săli de judecată, 20 de spaţii pentru arhive, nouă spaţii tehnice, şase birouri şi cinci celule pentru deţinuţii care aşteaptă să intre la procese. Clădirea dispune de două lifturi, de la subsol la mansardă, pentru transportul dosarelor. Accesul persoanelor cu dizabilităţi în sălile de judecată de la subsol este asigurat cu ajutorul a două platforme speciale, iar la etajele superioare accesul se poate face cu liftul. Toate sălile de judecată sunt echipate cu sistem audio de înregistrare, sistem de înştiinţare a publicului şi cu un sistem modern de afişare a programului şedinţelor. Arhivele sunt echipate cu un sistem de stingere a incendiului nedistructiv, cu aerosoli. De asemenea, clădirea a fost dotată cu un generator de curent, care asigură funcţionarea consumatorilor principali în cazul întreruperii curentului. În plus, tot Palatul de Justiţie a fost dotat cu detectoare de mişcare, camere video, atât la interior, cât şi la exterior. Nu mai puţin de 200 de ceasuri au fost montate în toată clădirea, toate conectate la o centrală GSM, care sincronizează automat ora locală. „Pentru mine personal, sper ca mutarea în Palatul de Justiţie va însemna un nou început. Era păcat de o asemenea clădire, atât de frumoasă, să nu fie readusă la viaţă. Finanţarea obţinută de la Banca Mondială este cea mai mare din ţară obţinută în domeniul justiţiei”, a declarat, ieri, judecătorul Cristian Monenci. Acesta a precizat că cele trei instanţe care îşi vor desfăşura activitatea în Palatul de Justiţie, respectiv Judecătoria Oradea, Tribunalul Bihor, Curtea de Apel Oradea, se vor muta în perioada următoare. "Vom lucra efectiv în noul sediul începând cu data de 4 aprilie. Până atunci, timp de două săptămâni, activitatea instanţelor va fi suspendată, urmând să fie judecate doar cauzele urgente”, a subliniat Cristian Monenci. Palatul de Justiţie va fi inaugurat oficial, azi, la eveniment fiind aşteptaţi să participe ministrul Justiţiei, Raluca Prună, şi preşedintele CSM, Mircea Aron.