Ordinea de zi a şedinţei de azi a Consiliului Local Oradea include proiectul de aprobare a Planului Urbanistic General al municipiului. Printre măsurile propuse se numără blocarea extinderii intravilanului pentru următorii 10 ani, dar şi crearea unui inel de circulaţie în jurul centrului şi amenajarea de spaţii pietonale, care ar presupune lărgirea străzilor Avram Iancu şi Sucevei prin demolarea de clădiri.

 

Intravilan blocat 10 ani

Planul Urbanistic General al Oradiei va fi supus aprobării consilierilor locali în şedinţa extraordinară de azi a CLO, convocată pentru ora 14.00. Potrivit primarului Ilie Bolojan, intravilanul Oradiei nu se va mai extinde. „De la 6.000 ha intravilan s-a ajuns azi la 8.000 ha intravilan, cea mai mare extindere având loc în perioada 2004-2008, cauzată de boom-ul imobiliar”, a menţionat primarul, adăugând că municipalitatea nu a putut ţine pasul cu ritmul de construcţie a noilor imobile, astfel că, în prezent, sunt multe zone care nu au utilităţi şi nu au străzi asfaltate. „Din cele 8.000 ha intravilan pe care le avem astăzi, 2.000 ha sunt disponibile pentru construcţii”, a precizat Bolojan, adăugând că, atâta timp cât va fi primar, nu va mai accepta extinderea intravilanului, decât dacă cei care vor să construiască îşi vor asflata singuri drumul şi îşi vor introduce singuri utilităţi.

 

Lărgire de străzi cu demolări de clădiri

O altă prevedere importantă a PUG-ului municipiului este cea legată de conectivitate. Mai exact, este vorba despre realizarea de drumuri care să lege municipiul de Autostrada Transilvania, de drumuri de legătură cu comunele din Zona Metropolitană, de realizarea de legături mai bune între cartierele din oraş, precum şi de extinderea drumului expres către Episcopia, astfel încât Episcopia să nu mai fie tranzitată de traficul greu. Pe de altă parte, în zona centrală, este prevăzută amenajarea unui inel care să înconjoare centrul istoric. Astfel, ar urma să se reducă traficul rutier în centru. Inelul ar porni de la Grădina Zoologică spre bulevardul Decebal până la intersecţia cu bulevardul Dacia, apoi spre Parcul Petofi-Magazinul Crişul, bulevardul Magheru - Centrul Civic - Piaţa Cetate - strada Sucevei şi din nou Zoo. Acest lucru ar presupune lărgirea strzii Sucevei prin demolarea unui rând de case, astfel încât noul drum să aibă patru benzi de circulaţie, câte două pe sens. De asemenea, primarul a vorbit despre extinderea zonelor pietonale pe strada Vasile Alecsandri, Aurel Lazăr, dar şi amenajarea unei pietonale dinspre Piaţa Unirii spre Universitate. Şi în acest caz, vor trebui demolate clădirile de pe strada Avram Iancu de pe partea dreaptă de mers dinspre Piaţa Unirii spre Universitate, până la aliniamentul unităţii de pompieri. Primarul susţine că, deocamdată, aceste clădiri nu vor fi demolate, deoarece municipalitatea nu are bani pentru exproprieri şi pentru amenajarea drumurilor, însă cei care vor dori autorizaţii de construcţie le vor primi doar cu respectarea noilor aliniamente propuse în PUG. Pentru a putea fi demolate clădirile mai trebuie primite avizele necesare, inclusiv de la Ministerul Culturii, după care va trebui aprobat Planul Urbanistic Zonal în CLO.

 

Dezvoltare în zona de sud a oraşului

Tot în PUG se propune dezvoltarea zonei de sud a oraşului, respectiv zona delimitată de coridorul Peţa, zona magazinului Auchan până la zona Nufărul -  str. Atelierelor. Aici urmează să se construiască blocuri ANL, noua sală de sport, se va dezvolta campusul universitar, va fi construit cartierul de blocuri de pe strada Ceyrat şi un cămin pentru persoane vârstnice. De asemenea, Primăria Oradea doreşte restructurarea zonelor neutilizate, precum suprafeţele ocupate de fostele uzine: Sinteza, Alumina, Metalica. „Avem interesul să colaborăm cu proprietarii acestor zone, încercând să îi determinăm să facă ceva cu aceste terenuri care afectează faţa oraşului. O să le dăm facilităţi ca să se dezvolte, dar o să-i şi supraimpozităm dacă aceste suprafeţe vor rămâne în aceeaşi stare”, a precizat primarul Ilie Bolojan. Totodată, Oradea dispune de 1.000 ha pentru amenajarea altor zone industriale.

 

90 km/h pe centură

În ceea ce priveşte centura oraşului, municipalitatea vrea să fluidizeze circulaţia astfel încât să se poată circula cu o viteză de 90 km/h, ceea ce i-ar încuraja folosirea drumului ocolitor, fără ca şoferii să mai intre în oraş. Potrivit primarului ilie Bolojan, au avut loc discuţii în acest sens cu Compania Naţională de Drumuri şi cu Poliţa.

„Creşterea vitezei de circulaţie la 90 km/h presupune o procedură de avizare care poate dura circa o lună, dar în septembrie am putea avea o decizie”, susţine Bolojan. Până atunci, trebuie finalizate lucrările la pasajele supraterane către străzile Ciheiului şi Nojoridului şi montate separatoarea de sens pentru evitarea accidentelor. De asemenea, de anul viitor vor fi amenajate benzi colectoare, astfel încât şoferii să poată ieşi în centură doar în anumite puncte, cu risc redus de accident, cum ar fi sensurile giratorii.

 

Planul verde al oraşului

Potrivit PUG-ului, în Oradea spaţiile verzi depăşesc suprafaţa de 26 mp/cap de locuitor recomandată de normele europene în vigoare. Cu toate acestea, municipalitatea îşi propune extinderea zonelor verzi ale oraşului, până la 35,5 mp/cap de locuitor. Arhitectul Tiberiu Ciolacu, reprezentant al firmei care a realizat PUG-ul, a menţionat că fost făcut şi un plan verde al oraşului, care cuprinde suprafeţele intravilane care urmează să fie transformate în spaţii verzi. El susţine că cea mai mare nevoie de regenerare urbană o au cartierele de blocuri, aici trebuind atât modernizate clădirile, cât şi amenajate noi spaţii verzi.

Dacă noul PUG al municipiului Oradea va fi aprobat de consilierii locali, acesta va intra în vigoare de la 1 octombrie. Potrivit arhitectului şef al Primăriei Oradea, Adriana Lipoveanu, până atunci noul PUG trebuie transcris în întregime pe o bază de date.