Procedura se aplică contribuabililor persoane fizice, persoanelor juridice, precum şi entităţilor fără personalitate juridică, care au obligaţia depunerii declaraţiei de înregistrare fiscală, precum şi sediilor secundare care au obligaţia înregistrării ca plătitori de impozit pe venituri din salarii.

Înregistrarea fiscală a contribuabililor se realizează de către unitatea fiscală competentă din oficiu - pe baza constatărilor proprii ale acestuia, respectiv la cererea altei autorităţi care administrează creanţe fiscale. Dacă se solicită înregistrarea fiscală a unor sedii secundare trebuie comunicate şi datele de identificare ale contribuabilului care le-a înfiinţat - denumire, cod de identificare fiscală, domiciliul fiscal. În cazul în care înregistrarea fiscală are la bază constatări proprii ale organelor de administrare fiscală ori solicitări ale altor organe care administrează creanţe fiscale, Compartimentul de specialitate întocmeşte notificarea care se semnează de conducătorul unităţii fiscale. Notificarea se întocmeşte în două exemplare, din care un exemplar se comunică contribuabilului. Exemplarul al doilea al notificării, care se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului, se semnează de către persoanele implicate potrivit competenţelor stabilite prin Regulamentul de organizare şi funcţionare şi prin Procedură. Dacă, în termenul prevăzut de notificare, contribuabilul prezintă Fiscului documente din care rezultă că nu are obligaţia de a solicita înregistrarea fiscală, compartimentul de specialitate  va analiza documentaţia depusă şi va întocmi un referat prin care va propune sistarea procedurii de înregistrare fiscală a contribuabilului. În baza referatului, compartimentul de specialitate întocmeşte Decizia privind înregistrarea fiscală din oficiu sau la cererea altei autorităţi care administrează creanţe fiscale. Referatul şi decizia privind înregistrarea fiscală, însoţite de documentaţia care a stat la baza înregistrării fiscale a contribuabilului, se înaintează spre aprobare conducătorului unităţii fiscale. Decizia se întocmeşte în 2 exemplare, dintre care un exemplar se comunică contribuabilului, iar cel de-al doilea, care se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului, se semnează de către persoanele implicate. Data înregistrării fiscale a contribuabilului este data comunicării Deciziei privind înregistrarea fiscală din oficiu sau la cererea altei autorităţi care administrează creanţe fiscale. De asemenea, potrivit prevederilor legale, în termen de două zile lucrătoare de la data comunicării Deciziei privind înregistrarea fiscală din oficiu sau la cererea altei autorităţi care administrează creanţe fiscale, compartimentul de specialitate întocmeşte certificatul de înregistrare fiscală, care se semnează de către conducătorul unităţii fiscale şi se comunică contribuabilului. Odată cu înregistrarea fiscală a contribuabilului se aplică şi sancţiunile pentru nedepunerea la termenele prevăzute de lege a declaraţiei de înregistrare fiscală, conform prevederilor legale în vigoare. Documentele care au stat la baza înregistrării fiscale, precum şi actele administrative şi procedurale emise de organul fiscal central în aplicarea procedurii se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.

De precizat că noile reglementări au fost publicate în  Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 850 din 26 octombrie a.c.