lătoria cu un tramvai de epocă pentru un copil poate nu reprezintă mare lucru, însă pentru părinții și bunicii lui, el poate răscoli amintiri care păreau demult apuse. Tocmai de aceea, este lăudabil că autorităţile locale s-au gândit să le ofere celor interesaţi nu doar accesul spre istoria tramvaielor, ci şi senzaţia de a călători în timp, în urmă cu aproape 90 de ani, când a fost fabricat tramvaiul de epocă.

 

Repus pe șine după aproape 90 de ani

A găsi permanent un mijloc de relaxare și divertisment pentru copii poate pune la grea încercare imaginația tinerilor părinți, acum pe final de vară. De aceea, o călătorie prin oraș cu tramvaiul de epocă este o idee mai mult decât atractivă și ușor de pus în practică.

Sâmbătă dimineața, înainte de ora 10.00, în capătul cartierului Nufărul din Oradea, era agitație mare. Mai mulți copii, însoțiți de părinți și bunici, așteptau cu nerăbdare să sosească tramvaiul care avea să-i ducă, pentru aproape o oră, într-o călătorie în timp, prin oraș. Cei care au dorit să prindă un loc liber și-au făcut rezervare din timp, la Autogara Nufărul Oradea, ocazie cu care au fost anunțați că trebuie să se prezinte cu un sfert de oră mai devreme. Din păcate, tramvaiul de epocă a avut o mică întârziere, spre nemulțumirea celor care au fost la timp în stație, așa cum li se solicitase la procurarea biletelor. Vatmanul i-a poftit înăuntru, nu înainte de a verifica fiecăruia în parte biletul de călătorie.

Fiind mulți copii, pe parcursul călătoriei, s-au legat repede prietenii, traseul parcurs fiind Nufărul - Gara Centrală – Bulevardul Decebal – Piaţa Unirii – Nufărul. Pentru cei care au dorit să vadă centrul orașului după reabilitare, vatmanul a oprit, pentru câteva minute, în stația de lângă Primărie, unde au avut loc scurte ședințe foto, după care tramvaiul și-a continuat călătoria prin oraș.

Pentru mulți dintre orădeni, prezența acestui mijloc de transport, vechi de aproape 90 de ani, a trecut aproape neobservată. Copiii, mai ales cei mici, nici măcar nu au sesizat diferența dintre tramvaiul de epocă și cele cu care se circulă acum. Însă, pentru cei trecuți de prima tinerețe, călătoria în timp prin Oradea a fost prilej de amintiri, mai mult sau mai puțin fericite... „În ‘77, făceam o oră, când trebuia să merg la serviciu cu acest tramvai. Acum arată bine, e recondiționat, atâta doar că temperatura este prea ridicată din cauza absenței aerului condiționat”, și-a amintit unul dintre călători. Mulți dintre ei cunoșteau traseul cu ochii închiși, însă faptul că acum circulau cu un tramvai fabricat în 1928 i-a făcut să privească orașul cu alți ochi.

Motorul şi piesele sunt originale

Este lăudabil că autorităţile locale s-au gândit să le ofere celor interesaţi nu doar accesul spre istoria tramvaielor, ci şi senzaţia de a călători cu un tramvai fabricat în urmă cu 90 de ani.

Pentru cei care doresc să facă această călătorie în timp, cu tramvaiul de epocă, OTL menţionează că rezervarea biletelor, în limita a 50 de locuri/cursă, avându-se în vedere capacitatea de transport, se poate face la Autogara Nufărul sau la nr. de telefon 0359/ 434. 507. Biletele se pot ridica până înainte cu maximum 15 minute de plecarea în cursă. Preţul pentru un bilet pentru adulţi este de 8 lei, iar pentru copii în vârstă de până la 14 ani, 4 lei, fiecare bilet fiind însoţit de o broşură de prezentare a unor obiective de pe traseu. Tramvaiul de epocă efectuează o cursă în fiecare sâmbătă şi duminică, pe traseul Nufărul – Gara Centrală – Bulevardul Decebal – Piaţa Unirii – Nufărul.

„În mod normal nu am dori ca acest tramvai să oprească în staţii pentru că este greu să le explicăm oamenilor că este cu titlu rezervat. Are un bilet special cu preţul de 8 lei şi redus la 4 lei pentru copii. Numărul de locuri este limitat în prima fază la 50 – 60. Acest tramvai era ca şi un birou, folosit de firma de intervenţie din Viena. El a fost restaurat în depoul din Oradea, la un preţ de aproximativ 10.000 de lei. Motorul şi piesele sunt originale, de aproape 100 de ani. Nu putem fi siguri că nu se vor defecta, dar vom încerca să rezolvăm problemele care vor apărea, în aşa fel încât să ne bucurăm mai mulţi ani de el. Toamna va circula sigur, dar pe timp de iarnă încă nu ştim sigur. În Oradea, tramvaie de acest tip au circulat până în 1982”, a precizat Csuzi István, directorul general al OTL.