La Şcoala din Ineu de Criş atmosfera a devenit tensionată din cauza relaţiilor dintre părinţi şi unii profesori. Părinţii au sesizat neregulile, trimiţând mai multe mesaje prin care îşi exprimă nemulţumirile legate de sistemul educaţional din comună. Pe de altă parte, există profesori care îşi fac propriile reguli de verificare a elevilor la orele de curs. Mai mulţi părinţi se arată revoltaţi de modul în care se desfăşoară activitatea educaţională la Şcoala din Ineu de Criş. Astfel, aceştia reclamă modul de abordare a absenteismului copiilor romi şi sistemul de notare practicat de unii profesori de către conducerea şcolii. Părinţii elevilor reclamă că unii profesori au dat note mai mari copiilor romi, care au multe absenţe, decât copiilor români, care merg la toate orele de curs. Un exemplu este profesorul de matematică din comună, care este acuzat că foloseşte sisteme de verificare diferite pentru copiii romi. O altă mare nemulţumire legată de şcoală este faptul că numărul mare de absenţe al copiilor romi nu afectează mediile obţinute de către aceştia. Părinţii sunt dispuşi chiar la măsuri extreme, cum ar fi retragerea copiilor de la această şcoală. Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor confirmă faptul că situaţia de la Ineu de Criş este destul de tensionată şi că există unele deficienţe. O echipă a ISJ Bihor a efectuat, la mijlocul acestei săptămânii, un control la Şcoala din Ineu de Criş, în urma căruia au fost confirmate unele sesizări din partea părinţilor. Unii sunt mai "egali" ca alţii Pe parcursul controlului s-a constatat că elevii romi au acumulat un număr foarte mare de absenţe nemotivate la finele semestrului I. "Numărul mare de absenţe se datorează nerespectării orarului şcolii de către aceşti copii, care vin la ora 9.00 şi pleacă la 12.00-13.00", susţine Daniel Negrean, purtătorul de cuvânt al ISJ Bihor. Având în vedere această situaţie, conform spuselor reprezentanţilor ISJ Bihor, s-a trecut la scăderea mediilor la purtare a elevilor respectivi. Un caz aparte îl reprezintă profesorul de matematică, acesta având un mod aparte de a-şi evalua elevii. Astfel, conform celor constatate de reprezentanţii ISJ Bihor, copiii romi beneficiază de foarte multă înţelegere din partea dascălului, aceştia fiind evaluaţi sub nivelul cerut de programa clasei din care fac parte. "Acesta este modul său de a înţelege evaluarea copiiilor de etnie romă, care nu sunt tocmai pregătiţi. E o problemă de mentalitate în cazul acestui profesor", ne-a declarat Violeta Taichiş, inspector de sector. Profesorul de matematică a fost informat că trebuie să existe o anumită concordanţă între nivelele de evaluare a elevilor români şi a celor romi, mai ales că testul de evaluare pentru copiii români era de nivelul copiilor buni, nu de nivel mediu, cum ar fi normal. Pentru soluţionarea problemelor constatate, inspectorii au propus conducerii să prezinte un plan de acţiuni concrete pentru eficientizarea managementului unităţii de învăţământ. Pe de altă parte, directorului i s-a sugerat că printr-o mai bună comunicare cu comunitatea locală, imaginea şcolii ar avea de câştigat. Conducerea şcolii va trebui să prezinte un plan de acţiune pentru rezolvarea problemelor existente în maximum două săptămâni de la reluarea cursurilor, adică pe 12 februarie. Până atunci însă va trebui elaborat acest plan, iar cooptarea a cât mai multe cadre didactice şi chiar a părinţilor, pentru identificarea unor soluţii de detensionare a situaţiei create, pare a fi un demers demn de luat în seamă.