Prezent, ieri, la Oradea, pentru a participa la lansarea (la apă!?) candidaţilor democraţi în alegerile locale, preşedintele PD, Traian Băsescu, a încercat să minimalizeze efectele implicării în inginerii imobiliare a firmei primarului în exerciţiu, fiind de părere că articolele publicate pe această temă nu fac decât să crească notorietatea acestuia în sondajele de opinie preelectorale. Nu ştim care sunt metodele de cercetare sociologică accesate de fruntaşii democraţi şi nici ce interes îi animă, cu câteva săptămâni înainte de alegeri, să se îmbete cu apă rece, mizând pe iuţeala de mână a staff-ului de campanie şi nebăgarea de seamă a alegătorului de rând. Nu e mai puţin adevărat că ascendentul pe care titularul unui portofoliu îl deţine într-un sondaj în faţa oricăror contracandidaţi nu poate fi neglijat, cu atât mai mult cu cât aceştia provin din varii domenii profesionale, altele decât cel al administraţiei publice locale, fiind cvasivăduviţi, deci, de privilegiul unei mediatizări pe daiboj furajată din banii publici. A te legitima lider în sondajele în care alergi de unul singur nu înseamnă că nu poţi ajunge la potou pe locul doi. Or, primarul în exerciţiu are în acest moment puţini contracandidaţi validaţi de propriile formaţiuni politice, cei care şi-au anunţat până acum intenţia de a-i ţine piept fiind simpli "iepuri de câmp", decişi însă să-şi joace cartea chiar şi numai pentru a asigura recuzita unui scrutin care se anunţă dramatic. Între înverşunarea primului edil, care ţine cu dinţii de scaun, şi exerciţiul democratic la care se înhamă actualii şi viitorii săi adversari săi politici, şansa aparţine celor din urmă. Notorietatea din sondaje este un beneficiu conjunctural, perisabil, iar încrederea electoratului se pierde la fel de uşor pe cât de greu se câştigă. Vârful de formă poate fi compromis în arenă, dacă l-ai atins încă de la vestiare. Poate tocmai de aceea, primarul a fost prevăzător, facilitând societăţii comerciale la care este acţionar semnificativ agonisirea unei averi imobiliare semnificative. Când ai asigurată "filodorma" chiriei de la trei sucursale bancare şi eşti proprietar peste o bună parte din centrul municipiului, parcă stai cu ochii pe barometrele de opinie mai abitir ca pe butelie. Vremea şi vremurile sunt, deopotrivă, capricioase, iar meteorologul, la fel ca sociologul, face doar prognoze, nu şi profeţii...