Tradiţionala întrecere între tramvai, autoturism şi bicicletă, organizată de OTL în cadrul Săptămânii europene a mobilităţii, a avut loc, ieri, pe două trasee: Nufărul-Centrul Civic şi Gara Centrală-Centrul Civic. Pentru prima dată, tramvaiul a reuşit să câştige în faţa maşinii, însă doar pe traseul Nufărul - Centrul Civic.

 

În fiecare an, în cadrul Săptămânii europene a mobilităţii, OTL organizează câte o competiţie între tramvai, maşină şi bicicletă, pentru a vedea care dintre aceste mijloace de transport sunt mai rapide. Ieri, câte un tramvai, un autoturism şi un biciclist au pornit, la ora 11.00 fix din capătul cartierului Nufărul, respectiv de la Gara Centrală, punctul de sosire fiind stabilit în dreptul locomotivei amplasate în Centrul Civic. Tramvaiele care au participat la întrecere au fost mijloace de transport aflate în traseu, bicicliştii înscrişi în concurs sunt membri ai Asociaţiei Sportive Pro Bikers, iar autoturismele au provenit din parcul auto al OTL. Cursa dinspre Nufărul a fost câştigată de tramvai, care a ajuns la sosire în 12 minute, fiind urmat de biciclist - 13 minute, autoturismul ajungând ultimul, în 14 minute. Cursa de la Gara Centrală a fost câştigată de autoturism, care a străbătut traseul în 4 minute şi 43 secunde. Tramvaiul a ajuns al doilea, în 5 minute şi 25 secunde, ultimul ajungând biciclista, în 6 minute.

„Putem spune cu mândrie că, pentru prima dată, chiar dacă doar pe unul din trasee (Nufărul - Centru Civic), a câştigat tramvaiul, fapt care dovedeşte că prioritizarea benzilor dedicate transportului public, aşa cum este cazul tronsonului Nufărul – Centru Civic, este în folosul utilizatorilor, dar şi a cetăţenilor oraşului. Din păcate însă, în oraş, la ore de vârf, există tronsoane pe care circulaţia tramvaielor este blocată de autoturismele care circulă de-a lungul căii de rulare, astfel că graficele de circulaţie nu pot fi respectate. Ne referim cu precădere la străzile Republicii şi General Ghe. Magheru şi la Bulevardul Decebal. Dincolo de aceste inconveniente, ne bucură reuşita, cu atât mai mult cu cât, deplasându-ne cu tramvaiul vom polua mai puţin şi vom avea un oraş cu aer mai curat”, a menţionat directorul OTL, Csuzi Istvan. Pe de altă parte, directorul OTL s-a declarat dezamăgit de faptul că nu a reuşit să demonstreze ce şi-a propus pentru cursa dinspre Gara Centrală. Mai exact, el spera să arate cât de congestionat este traficul în această zonă, ceea ce face ca, în orele de vârf, tramvaiele să rămână blocate în spatele maşinilor care circulă pe liniile de tramvai. „Aceasta este problema cea mai mare în Oradea: sunt două-trei gâtuiri, pe strada Republicii, pe strada Magheru, pe Bulevardul Decebal, respectiv pe strada Primăriei, care nu ne permit să dăm ore fixe de circulare şi la tramvaie, ca la autobuze”, a afirmat Csuzi. El speră că în 5 ani se va reuşi separarea liniilor de tramvai de circulaţia rutieră în municipiul Oradea pe toate tronsoanele, astfel încât mijloacele de transport în comun să ajungă mai repede la destinaţie. În ceea ce priveşte bicicletele, directorul OTL susţine că deşi sunt peste 20 km de piste amenajate, deocamdată „nu este o pânză de păianjen care să acopere tot oraşul şi care să permită o deplasare peste tot cu bicicleta. S-a rezolvat pentru agrement”. Tot Csuzi a precizat că în Oradea este nevoie de mai multe centre de închirieri de biciclete, motiv pentru care OTL îşi propune să acceseze un proiect pe fonduri europene prin care să înfiinţeze astfel de centre.