Joi, în sala mare a Primăriei Oradea, a avut loc lansarea „Strategiei de informatizare a municipiului Oradea 2016 - 2020”, un eveniment moderat de city-managerul Primăriei Oradea, Eduard Florea, la care au participat gen. Marcel Opriş - director general al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, primarul Ilie Bolojan, Stelian Brad - preşedintele Asociaţiei Cluj IT, firma care va implementa proiectul, dar şi reprezentanţi ai instituţiilor publice locale şi ai unor societăţi comerciale.

 

Oradea Smart City este un proiect comunitar, care are nevoie de o largă participare şi implicare pentru a fi în folosul întregii comunităţi.

În deschiderea evenimentului, primarul Ilie Bolojan a dorit să explice ce înseamnă acest proiect pentru Oradea, dar mai ales pentru locuitorii ei. „Pentru ca un oraş să se dezvolte trebuie să respecte câteva condiţii. Astăzi, în contextul globalizării, digitalizarea devine un element obligatoriu. Trebuie să analizăm stadiul în care suntem, să ne punem cu toţii de acord, astfel încât bazele noastre de date să fie interconectate, pentru ca în final informaţiile oferite cetăţeanului să fie mai ieftine şi mai rapide, timpul să fie mai scurt şi să reducem numărul de drumuri. Oradea trebuie să lucreze mai organizat, aceasta este miza proiectului”, afirma primarul Ilie Bolojan. Generalul Marcel Opriş, directorul general al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, a precizat că este prezent la eveniment nu numai în calitate de şef al unei instituţii partenere în implementarea acestui proiect, ci şi prin prisma orginilor sale, acesta născându-se la Şimleu Silvaniei, când Oradea era capitala Regiunii Crişana. De asemenea, acesta a amintit de buna colaborare pe care a avut-o cu primarul Ilie Bolojan încă din perioada când acesta ocupa funcţia de secretar general al Guvernului României şi a rămas în „analele” administraţiei pentru reforma de la Paşapoarte. „M-a sunat Ilie Bolojan şi mi-a spus: „Vreau să mut toate serviciile comunitare la un loc”. Din fericire, Oradea este unul din oraşele civilizate din România, unde cetăţeanul îşi obţine documentele într-un mod facil. Acest proiect este o provocare la adresa cetăţenilor, la adresa opiniei publice. Nu există alt scop al acestor servicii electronice decât acela de a ne face viaţa mai uşoară, mai bună. Un proiect reuşit în acest sens a fost informatizarea alegerilor locale. Ceea ce pot să vă spun este că întreaga expertiză a instituţiei va fi pusă la dispoziţia acestui proiect. Totuşi, ar fi foarte util ca şi cetăţenii să fie întrebaţi ce-şi doresc de la acest proiect”, a precizat generalul Marcel Opriş.

 

Ce înseamnă „smart city”?

Promotorul acestui proiect, city-managerul Eduard Florea, a făcut o prezentare detaliată a strategiei de informatizare a municipiului Oradea 2016 – 2020, punctând ce va aduce nou aceasta, motivele pentru care Oradea vrea să devină „smart city”, dar şi paşii pe care Oradea i-a făcut până acum în dezvoltarea sa ca „smart city”. „Unul dintre obiectivele majore ale acestui proiect este creşterea calităţii vieţii cetăţenilor. Când cetăţeanul depinde de orarul unei casierii pentru a-şi plăti o anumită taxă sau pentru a face o sesizare către o instituţie, atunci calitatea vieţii sale nu este una foarte bună. Trebuie să ne creştem calitatea vieţii, iar tehnologia ne poate ajuta să nu mai depindem de timp, de locul în care ne aflăm. Trebuie, de asemenea, să schimbăm abordarea: nu contribuabil, nu beneficiar, ci client, iar clienţii trebuie respectaţi”, a spus city-managerul Eduard Florea.

Firma câştigătoare a licitaţiei, care va realiza strategia de informatizare a municipiului în schimbul sumei de 30.000 de euro, este Asociaţia Cluj IT, aleasă dintre şapte ofertanţi, iar experţii cooptaţi de Primăria Oradea pentru selecţia acestui consultant au fost Serviciul de Telecomunicaţii Speciale Bihor şi Oradea Tech Hub. În finalul evenimentului, directorul Asociaţiei Cluj IT, Stelian Brad, a prezentat asociaţia pe care o conduce, modul în care aceasta s-a dezvoltat şi modul în care aceasta va realiza strategia de informatizare a municipiului Oradea.

„Deşi Primăria Oradea este promotorul acestui proiect, este nevoie de sincronizarea forţelor întregii comunităţi. Acest proiect va deschide un număr semnificativ de inovaţii la nivel local. Din păcate, la nivel global există un management inadecvat al resurselor, astfel încât un sfert din ceea ce se produce pe planetă se risipeşte, tocmai de aceea trebuie să trecem de la soluţii fragmentate la soluţii integrate”, a precizat Stelian Brad, care a mai adăugat că în şase luni vor să-şi atingă obiectivele propuse într-o primă etapă. „Vom face apeluri pe Facebook pentru a colecta informaţii, iar în următoarele luni vor avea loc mai multe dezbateri. Fiecare instituţie publică va trebui să delege persoane care să facă parte din grupuri de lucru pentru ca proiectele să prindă viaţă. Vor reieşi diverse modele inovative de afaceri, situaţii în care parteneriatul public-privat să fie accesat în diverse domenii. Oradea - smart city înseamnă un oraş mai sustenabil, mai antreprenorial, mai atractiv”, a conchis Stelian Brad.