Ofertantul nostru, stăpânul nostru?! În loc ca antreprenorii ofertanţi în licitaţiile publice organizate de municipalitate să fie cei care se "mulează" după cerinţele autorităţii locale, aceştia reuşesc să-şi impună propriile soluţii, aşa cum s-a întâmplat şi în cazul proiectului de reabilitare a arterei pietonale din zona centrală a oraşului. Potrivit studiului de fezabilitate, valoarea totală a investiţiei se ridică la 44 miliarde lei vechi şi presupune îmbrăcarea zonei pietonale pe o suprafaţă de 11.000 mp cu pavele de granit, gri deschis şi gri închis, precum şi încastrarea unor spoturi de lumină în pavaj, din 2,5 m în 2,5 m. Această afacere a devenit una dintre cele mai atractive pentru firmele orădene de construcţie, care s-au înscris în cursa pentru obţinerea contractului. După ce la prima licitaţie, ofertanţii s-au "coalizat" împotriva cerinţelor din caietul de sarcini, care prevedeau placarea "pietonalei" cu pavele de ardezit, oferind ca soluţie "de schimb" pavelele de granit, executivului orădean nu i-a mai rămas altceva de făcut decât să vină în "întâmpinarea" bieţilor constructori, modificând caietul de sarcini în sensul acceptării pavelelor de granit, chipurile mult mai uşor de procurat de pe piaţă. "Andezitul prezintă un grad de pericol mai mare, în plus în România nu există o sursă care să ofere întreaga cantitate solicitată într-un termen scurt, ea însemnând opt garnituri de tren", şi-a justificat lipsa de coerenţă în luarea deciziilor faţă de acest proiect arhitectul-şef al oraşului, Andrei Luncan. Acelaşi arhitect însă este cel care a fost desemnat din partea Primăriei Oradea să organizeze concursul de proiecte pentru amenajarea zonei pietonale, dar, în acelaşi timp, tot el a fost cel care a câştigat şi competiţia, precum premiul de 2.000 de euro pus în joc. Cu toate că a fost direct responsabil de bunul mers al acestei investiţii, arhicetul şef nu a părut în măsură să aprecizeze care dintre materialele puse în discuţie oferă atât garanţia calităţii, precum şi a unei afaceri profitabile pentru bugetul local. În aceste condiţii, firmele orădene şi-au impus propriile regului ale jocului, iar Primăria Oradea a aceptat să le îndeplinească pretenţiile. La a doua licitaţie, organizată ieri, şi-au depus ofertele Construcţii Bihor în asociere cu Selina, precum şi Construct Mod. Justificarea că pe piaţa românească andezitul ar fi un material "scump la vedere" nu pare să fie susţinută de realitatea constatată în teren. La o simplă căutare pe internet ni s-au oferit pe tavă mai multe variante de achiziţionare a andezitului, mai mult, reprezentanţii unor firme de distribuţie a materialelor de construcţie ne-au confirmat că, de fapt, granitul este un material mai greu de procurat, fiind unul de import, în timp ce andezitul este un material de uz comun în construcţie.