O temă de actualitate dezbătută atât în mass-media, cât şi în discuţiile cotidiene ale oamenilor este integrarea României în Uniunea Europeană. Nu este puţin lucru pentru noi, ca popor, şi istoria ţării noastre, de aceea trebuie să ne aprofundăm cunoştinţele în ceea ce priveşte Uniunea Europeană în general. În proiectele şcolare, noi, elevii, suntem personajele principale, pentru că sunt concepute în aşa fel încât să ne lărgească orizontul informaţional şi să ne dea liber acces la informaţii pe care, probabil, din proprie iniţiativă nu le-am căuta. Cetăţeni europeni cu drepturi depline de scurtă vreme, trebuie să cunoaştem legislaţia europeană şi să intrăm în contact cu civilizaţia şi cultura celorlalte state membre. Proiectul România şi Europa conturează interesul nostru faţă de ceea ce se întâmplă în jurul nostru în perioada de faţă, pretinde o viziune mai amplă asupra contextului european şi aduce în prim plan munca în echipă a clasei ca întreg, presupune o bună colaborare între membrii colectivului şi dezvoltarea spiritului de căutare a informaţiilor necesare pentru alcătuirea materialului care va forma, în cele din urmă, mapa de prezentare a unuia dintre cele 27 de state. Informaţiile care vor fi cuprinse în conţinutul unei mape sunt dintre cele mai variate, referindu-se la istorie, geografie, politică şi împărţire administrativă, economie, cultură şi spiritualitate, bucătărie tradiţională, galerie foto, muzică tradiţională şi contemporană pe CD. Cel mai important este faptul că derularea proiectului implică toţi elevii şcolii, inclusiv clasele de gimnaziu. Pregătirea mapelor presupune studiu, lectură, capacitate de selectare a informaţiilor şi de folosire a computerului. Rezultatele vor fi vizibile la finalizarea proiectului, când se va face evaluarea acestuia, acum încă se mai lucrează pentru procurarea materialelor. Din punct de vedere al elevului, pot să spun că astfel de activităţi, pe orice temă, reprezintă un punct important pentru implicarea simultană a elevilor şi a cadrelor didactice într-un proces de cunoaştere aprofundat şi, totodată, util. Pe aceste criterii se bazează şi proiectul România şi Europa, care, prin complexitate, într-adevăr ne aduce mai aproape de Europa, la nivel informaţional vorbind.