Transportul în comun orădean a fost blocat ieri dimineaţă după ce peste 100 de şoferi şi vatmani care trebuiau să intre în schimbul unu au decis să nu iasă la muncă, organizând o aşa zisă „grevă spontană”. La fel au procedat şi angajaţii care au intrat după-amiază, astfel că, în loc să deservească orădenii, aceştia au stat în curtea sediului de pe str. Atelierelor. Solicitările lor vizează majorarea salariilor cu 50% sau chiar mai mult, a valorii bonurilor de masă la 15 lei, spor de 15% pentru stres, precum şi plata cu 100% a orelor muncite în weekend.

Obligaţi să meargă pe jos

Programul orădenilor care circulă cu mijloacele de transport în comun a fost daţi peste cap ieri dimineaţă, niciun tramvai sau autobuz nefiind scos pe traseu începând cu ora 4.30, conform graficului de lucru. Întregul trafic rutier a fost bulversat, elevii au întârziat la ore, iar părinţii la serviciu. Nici companiile de taxi nu au făcut faţă, timpul de aşteptare până la preluarea comenzilor fiind foarte mare. Motivul? Angajaţii OTL au declanşat o „grevă spontană”, fără să anunţe conducerea societăţii despre intenţia lor, în condiţiile în care, dacă doreau să fie în legalitate, erau obligaţi să facă acest lucru înainte cu 48 de ore. În jurul orei 6.00, la sediul OTL, a fost prezent chiar primarul Oradiei, Ilie Bolojan, care i-a îndemnat pe angajaţi să meargă la serviciu, pentru că nu li se poate oferi nimic în plus faţă de ce li s-a oferit. Fără succes, însă. Printre revendicărilor lor, se numără majorarea salariilor de încadrare cu 50%, de la aproximativ 2.000 lei la 3.000 lei, creşterea valorii tichetului de masă la 15 lei, de la 12 lei cât este începând din luna octombrie, acordarea sporului de stres de 15% şi 100% pentru sâmbetele şi duminicile lucrate.

„Această oprire spontană a lucrului s-a întâmplat fără ca noi, liderii de sindicat, să fim informaţi, într-un moment în care aveam negocieri cu conducerea societăţii pentru semnarea contractului colectiv de muncă, care expiră în 16 noiembrie. Cu ocazia întâlnirilor avute, cei din conducere nu au fost de acord să majoreze salariile cu mai mult de 3%, iar angajaţii nu sunt de acord să accepte mai puţin de 50%. În momentul actual, conducătorii de bord (vatmanii-n.r.) şi şoferii au salarii în medie de 2.019 lei, iar restul personalului între 1.600 şi 2.200 lei. Vatmanii, şoferii şi personalul de întreţinere mai beneficiază de un spor de vechime de 20% şi 50% pentru sâmbete şi duminici lucrate, însă restul personalului nu beneficiază de sporuri. Angajaţii sunt nemulţumiţi mai ales după ce salariile şoferilor de la Primăria Oradea au fost majorate la 2.700 lei, aproape s-au dublat, în condiţiile în care responsabilitatea celor de la OTL e mult mai mare”, ne-a declarat, ieri, Virgil Mînz, preşedintele Sindicatului Transloc OTL Oradea. Pe tot parcursul zilei de ieri, liderii de sindicat au dus negocieri cu conducerea societăţii obţinând în cele din urmă un procent de majorare de 12%, mai exact 250 lei la salariile de încadrare, începând cu 1 ianuarie 2018, şi bonuri de masă în valoare de 15 lei, din 1 februarie 2018. Nici acest procent nu i-a mulţumit, însă, pe grevişti, motiv pentru care şi cei care au intrat în schimbul de după-amiază au stat în curte, şi nu la volan. „Le-am explicat ce se poate oferi, dar nu sunt de acord. Sunt hotărâţi să nu cedeze sub 50%, au fost minţiţi atâta vreme”, ne-a declarat, ieri, liderul Virgil Mînz.

O grevă în afara legii!?

Întrebat dacă angajaţii cunosc faptul că „greva spontană” este în afara legii, Virgil Mînz a spus că ei ştiu acest lucru şi „îşi asumă ceea ce fac”. „Oamenii îşi asumă, ştiu că e ilegal, dar nu vor să cedeze, indiferent ce riscă prin acţiunea lor, chiar de-ar fi nevoiţi să demisioneze”, a afirmat Mînz.

Ca să fie legală şi în conformitate cu prevederile Codului Muncii, acţiunea de protest a angajaţilor OTL trebuia organizată prin intermediul Sindicatului, câtă vreme există un sindicat, şi doar după ce au fost epuizate fără succes posibilităţile de soluţionare a conflicului colectiv de muncă. Hotărârea de a declara greva se ia de către organizaţiile sindicale, cu acordul scris a cel puţin jumătate din numărul membrilor. Mai mult, greva propriu-zisă poate fi declanşată, legal, doar după ce a avut loc o grevă de avertisment de maximum două ore, anunţată cu cel puţin două zile înainte. Nici una din toate aceste prevederi nu a fost respectată, însă, sub pretextul că totul a fost declanşat spontan, fără ştirea sindicatului... „Aceasta nu este o grevă, pentru că nu s-a îndeplinit nicio prevedere legală. Nu există grevă spontană, trebuia început cu grevă de avertisment sau prin purtarea de banderolă, dar nu aşa. Am avut negocieri pe tot parcursul zilei cu liderii de sindicat, i-am rugat să vorbească cu protestatarii, să le transmită ce le putem oferi în momentul actual, dar nu vor să renunţe. Sau ni s-a spus că unii vor, alţii, nu. Sau că unii ar fi de acord cu o majorare până la 2.500 lei, alţii ar cere chiar 3.500 de lei. Nu se poate aşa ceva. Liderii de sindicat se disculpă că nu au ştiut nimic despre acest protest, dar mi-e greu să cred, câtă vreme au un grup închis pe Facebook, unde ţin legătura. Din păcate, sunt afectaţi atâţia angajaţi, elevi, studenţi şi pensionari”, ne-a declarat Viorel Pop, proaspăt numit în funcţia de director general al OTL.

Ori la serviciu, ori în instanţă

În condiţiile în care nici până ieri la închiderea ediţiei, conflictul nu fusese stins, este posibil ca nici în această dimineaţă tramvaiele şi autobuzele nu vor circula. „Dacă nu vor începe să lucreze, în cursul dimineţii de mâine (azi-n.r.), vom depune acţiune în instanţă prin care vom solicita declararea ilegală a protestului şi obligarea angajaţilor să înceapă munca. În această perioadă ei au lipsit nemotivat de la serviciu. Nu vreau să mă cert cu ei, ştiu că au crescut toate preţurile şi ratele la bancă, dar nici nu pot să le ofer mai mult decât poate suporta societatea. Cu riscul să plec de aici”, a încheiat directorul Viorel Pop. La rândul său, liderul de sindicat Virgil Mînz ne-a declarat că până în jurul orei 17.00 nu s-a ajuns la o înţelegere, dar nu a putut să ne spună cu certitudine ce se va întâmpla în această dimineaţă: „Când am plecat de acolo, angajaţii, aproximativ 70-80 câţi mai rămăseseră, erau hotărâţi să continue protestul. Nu pot să ştiu ce va fi, însă, la dimineaţă (în această dimineaţă-n.r.), la ora 4.00, când ar trebui să înceapă schimbul I, poate vor ieşi pe traseu”.