În 14 martie 1995, în baza Deciziei Nr. 819/95/CE a Parlamentului European şi a Consiliului Europei, a luat fiinţă Programul Socrates, având ca scop promovarea dimensiunii europene şi ameliorarea calităţii educaţiei, prin încurajarea cooperării între instituţiile educaţionale din ţările participante. Acţiunea Grundtvig 2 este o subcomponentă a programului Socrates II şi îşi propune întărirea dimensiunii europene în educaţie şi aplicarea principiului educaţiei de-a lungul întregii vieţi, contribuind la îmbunătăţirea accesului tuturor celor care, indiferent de vârstă, doresc să achiziţioneze noi cunostinţe, capacităţi şi competenţe.


Association of European Teachers for Active Citizenship


Această acţiune vine în completarea primelor două mari acţiuni(Comenius şi Erasmus) referitoare la învăţământul preuniversitar şi învăţământul superior, încurajând dimensiunea europeană a studiului pe toată durata vieţii, printr-o extinsă cooperare transnaţională. O astfel de acţiune s-a consumat vineri după-amiază la Universitatea din Oradea, prin Departamentul pentru Pregătirea şi Perfecţionarea Personalului Didactic care a câştigat, în anul universitar 2006-2007, un proiect european cu impact major pentru partea de nord-vest a României. Este primul proiect de acest gen câştigat de către Universitatea din Oradea, în dauna altor instituţii de învăţământ superior aflate în competiţie. Mai multe detalii ne-au fost oferite de către conf. univ. dr. Florica Orţan, director de proiect în cadrul acţiunii Grundtvig 2, parte componentă a programului Socrates: "Proiectul <<Împreună pentru Europa prin cetăţenie activă>> se axează pe îmbunătăţirea educaţiei adulţilor, pe comportamentul lor ca cetăţeni activi. Scopul proiectului este de a defini conceptul de cetăţenie europeană, prin realizarea unui studiu comparativ al ţărilor partenere, Italia, Belgia, Turcia etc. Necesitatea acestui proiect îşi are originea în dorinţa de a răspunde temelor legate de cetăţenia europeană şi de a găsi modalităţi eficiente pentru a-i da o dimensiune activă. Temele proiectului accentuează o mai bună cunoaştere a Europei, din punct de vedere istoric şi cultural, oferirea unor definiţii a cetăţeniei europene şi a unui model al cetăţeanului Europei Unite, precum şi educaţia adulţilor pentru un comportament european responsabil, inclusiv lupta împotriva discriminării de orice fel. Doresc, cu acest prilej, să adresez mulţumiri pentru sprijinul acordat de către conducerea Universităţii, a Departamentului de Relaţii Internaţionale şi Agenţiei Naţionale Socrates cu care colaborez sistematic." Aşadar, o asemenea acţiune de amploare nu putea fi opera unei singure persoane, ci opera unui colectiv în cadrul căruia o menţionăm şi pe profesoara Carmen Chira, expert în cadrul proiectului, care şi-a adus o contribuţie esenţială la reuşita acţiunii.
La finalul reuniunii de proiect, la iniţiativa d-nei conf. univ. dr Florica Orţan a fost înfiinţată "Asociaţia Europeană a Profesorilor pentru Cetăţenie Activă",a cărei preşedintă este, participanţii acceptând în unanimitate statutul de membri fondatori. La acţiunea de vineri, găzduită de Sala de Consiliu a Universităţii din Oradea, au participat membrii echipei de proiect ai Universităţii, directori de şcoli, reprezentanţi ai Inspectoratului Şcolar, profesori, reprezentanţi ai Institutului de Ştiinţe a Educaţiei din Bucureşti şi masteranzi. Participanţi de peste hotare au fost din Italia şi Turcia. Este vorba de Marseglia Silvano - director la Instituto Tecnico Commerciale e per Geometri; Paola Cirasino - coordonator de proiect; Domenico Greco - membru în echipa de proiect; Nihat Buyukbas - director la Departamentul pentru educaţie al oraşului Elazig; Mehmet Esiyok - coordonator de proiect; Canan Dilman - profesor de limba engleză.
Iată câteva dintre opiniile participanţilor la proiect, care se arată încântaţi de posibilităţile oferite de desfăşurarea unor astfel de proiecte. "Proiectul este unul de foarte mare importanţă pentru că se adresează adulţilor. Încercăm să facem cunoscută importanţa cetăţeniei europene şi a ceea ce presupune aceasta", ne-a declarat Marseglia Silvano, director al Instituto Tecnico Commerciale. Cu toate că nu este încă membră a Uniunii Europene, Turcia a avut şi ea reprezentanţi care s-au implicat în proiectul derulat de Universitatea din Oradea. "Ţara noastră nu este membră UE, dar derularea unor astfel de proiecte prezintă o importanţă vitală. Avem posibilitatea de a învăţa eficient despre tot ce presupune statutul de cetăţean european şi valorile Uniunii", este de părere Nihat Buyukbas. Importanţa derulării parteneriatelor şi a proiectelor de promovare a cetăţeniei europene a fost subliniată şi de prorectorul Ioan Horga, care a ţinut să îşi felicite colegii pentru derularea unui astfel de proiect.