Porţiunea bihoreană a Autostrăzii Transilvania pare lovită de blesteme. Contractul de peste 700 de milioane de lei pentru construirea celor 64 de km din Autostrada A3 de la Borş la Suplacu de Barcău va fi reziliat până pe 18 noiembrie. Încă un an pierdut, deoarece nu s-a lucrat nimic.

 

Contractul încheiat cu asocierea Corsan-Corviam va fi reziliat, constructorul cerând oficial acest lucru Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR, fosta CNADNR). Directorul CNAIR, Cătălin Homor, a declarat că cel mai probabil contractul va fi reziliat şi avansul deja acordat constructorului va fi recuperat în baza unei scrisori de garanţie bancară.

„Acest contract cu asocierea Corsan-Corviam a fost unul cu probleme de la început. Nu s-au mobilizat, nu au lucrat”, a spus Homor, citat de HotNews.

„Au fost probleme legate de capacitatea constructorului de a se mobiliza. Ca o consecinţă a avansului foarte mic, spre zero, am decis să aplicăm în urmă cu două săptămâni o penalizare contractuală de 75 de milioane de lei. E din ce în ce mai evident că nu are capacitatea să ducă la bun sfârşit contractul”, a declarat Cătălin Homor.

În ceea ce priveşte avansul acordat de stat pentru realizarea investiţiei, directorul Homor spune că acesta va fi recuperat.

„Orice avans se acordă în baza unei scrisori de garanţie bancară. Dacă respectivul nu foloseşte avansul pentru proiect sau nu-l justifică până la finalul anului, noi ne putem recupera banii la orice moment de la respectiva bancă”, a declarat Homor.

„Vom relicita tronsonul până la finalul anului. Se suprapune fericit calendarul, ca în perioada de iarnă, când nu se poate lucra, să facem procedura de achiziţie publică. Sperăm ca până în luna mai să avem un nou constructor pe acest lot”, a mai declarat directorul Companiei Naţionale.

Tronsonul A3 Suplacu de Barcău - Borş a fost contractat în mai 2015 de către Asocierea Corsan - Corviam Construccion - SA & SC Consinit SRL & SC Road Consulting & Design Solution  SRL & SC Via Design SRL pentru circa 701 milioane de lei (fără TVA).

Firma Corsan, parte a grupului spaniol Isolux, nu se găsește într-o stare financiară prea bună. În luna august 2016, Isolux Corsan a cerut protecție prin insolvență la un tribunal din New York. Proceduri de restructurare a debitelor au fost urmate și la Madrid și în Olanda. Isolux Corsan a cerut unui tribunal din Amsterdam să suspende plata unor bilete la ordin emise de subsidiara olandeză și să aprobe o înțelegere de refinanțare între creditori și filiala spaniolă care garanta biletele.

Sectorul de autostradă a fost părăsit după rezilierea contractului cu firma Bechtel, iar ploile, ninsorile, chiar și hoții materialelor de construcție au cauzat distrugerea lucrărilor. Neprotejate, armăturile de oțel au ruginit, iarba a crescut pe amplasamentul autostrăzii, iar piatra de construcție a fost contaminată cu noroi, vegetație etc.