O sculptură având ca sursă de inspirație statuia unei zeități din Irak ce a fost distrusă de gruparea Statul Islamic sau o înghețată ornată cu o dronă se numără printre lucrările care aspiră să fie expuse în Trafalgar Square din Londra, în cadrul programului Fourth Plinth (A patra plintă), destinat implicării cetățenilor într-o dezbatere despre arta contemporană în spațiile publice.

 

Organizatorii (Fourth Plinth Commissioning Group) au prezentat joi machetele lucrărilor care concurează pentru a fi amplasate pe „a patra plintă” din această celebră piață londoneză în 2018 și în 2020. Printre ele se numără lucrarea „The Invisible Enemy Should Not Exist” (Dușmanul invizibil nu ar trebui să existe), a americanului Michael Rakowitz, a cărei sursă de inspirație este statuia lui Lamassu, taur înaripat și zeitate protectoare distrusă de gruparea Statul Islamic în 2015. Lucrarea intitulată „The End”, a britanicei Heather Philipson, reprezintă o înghețată pe care se află o muscă și o cireașă cu o dronă așezată pe ea. A fost prezentată, de asemenea, o lucrare inspirată din filmele SF, a artistei newyorkeze Huma Bhabha. Alte proiecte sunt „High Way”, al mexicanului Damián Ortega, și lucrarea intitulată „Old Clothes”, de Raqs Media Collective. Cu ocazia prezentării acestor lucrări, primarul Londrei, Sadiq Khan, și-a exprimat satisfacția că printre finaliști nu figurează numai artiști britanici, ci „de pe tot globul”, ceea ce înseamnă că „Londra este deschisă creativității”. Aceste machete vor rămâne expuse în Annenberg Court a Galeriei Naționale (The National Gallery) din Londra până la 26 martie, lună în care se vor anunța și numele celor doi artiști ale căror lucrări vor împodobi Piața Trafalgar. Concepută pentru a găzdui o statuie ecvestră a regelui William al IV-lea, „a patra plintă” a rămas goală timp de peste un secol din cauza lipsei de fonduri. În prezent, pe ea se află sculptura din bronz intitulată „Really Good” a artistului englez David Shrigley.