Prima activitate din programul „Zilele Școlii” a fost lansarea unui studiu monografic al învățământului din Aleșd, sub titlul „Între istorie și memorie”. Autorii, prof. Antonia Silaghi și prof. Alina Buzle, au avut „curajul” și inspirația de a pune prin această încercare, bazele unei viitoare monografii, care să se constituie într-o istorie reală și adevărată a învățământului din Aleșd, ca o punte peste timp a trecutului, cu prezentul și viitorul școlii.

Motivația acestui început rezidă din dorința firească de a imortaliza evoluția învățământului românesc din Aleșd, în contextul marilor transformări impuse de etapele istorice parcurse de România, în speță de Transilvania. Filozofia vieții confirmă existența noastră pasageră pe acest pământ, de aceea suntem datori să transmitem generațiilor viitoare cât mai fidel realizările, experiențele și performanțele obținute în diferite etape și momente  ale exercitării meseriei de dascăl. Fideli dictonului latin „Verba  volant – scripta manent”  aceste monografii devin documente importante de arhivă, care vor întregi istoria locală și globală a societății românești. Studiul monografic a fost structurat pe opt capitole: 1. Scurt istoric al învățământului din Ardeal; 2. Din istoria școlii aleșdene 3. Foști profesori ai școlii; 4. Foști elevi ai școlii; 5. Actuali profesori; 6. Actuali elevi; 7. File din viața actuală a școlii; 8. Noi, prin ochii celorlalți. Pornind de la acest cuprins, ne dăm seama de lipsa unor segmente importante din viața și dinamica școlii, cum ar fi: performanțe și performeri ai diferitelor generații, relațiile școlii cu autoritățile în diferite etape, performanțe didactice și autorii lor, parteneriatul cu părinții și biserica, implementarea în învățământ a diferitelor ideologii, îndoctrinarea elevilor și consecințele aplicării lor, reformele structurale și legea învățământului modificată de diverși miniștri etc. Aceste lipsuri nu trebuie interpretate ca și critică la adresa acestui studiu, ci ca sugestii pentru cuprinsul unei monografii ample și cuprinzătoare. Este firesc ca această carte să dea naștere la controverse și nemulțumiri, autorii fiind conștienți de acest aspect, dar aceste „critici” preluate constructiv pot să constituie aspecte orientative pentru viitoarea monografie. Lansarea acestui studiu, așteptată cu mult interes, a creat prilejul unor foști și actuali dascăli și elevi ai școlii să completeze verbal, să reactualizeze amintiri și întâmplări din viața lor de elevi sau dascăli. Activitatea a debutat cu o prezentare PPT a cărții susținută de prof. Antonia Silaghi. Moderatoarea activității, prof. Alina Buzle, după o scurtă prefață despre carte, a dat cuvântul foștilor directori prezenți: prof. Enache Viorel, Sasz Magdalena, Popa Virginia, Bucsias Levente,care au realizat o prezentare a școlii în diferite etape de existență a sa și au sintetizat performanțele cu care se mândrește școala. În calitate de prof. de chimie, Enache Viorel, în cariera sa de peste 35 ani la catedră, a trimis la faza națională a olimpiadelor de chimie, 37 de elevi, care au adus premii și mențiuni. O performanță de excepție ce nu este la îndemâna oricui și care a îmbogățit portofoliul cu performanțele școlii. Au mai luat cuvântul prof. Răcuciu Nicolae, Tarcea Iosif și Ardelean Georgeta, directoarea Bibliotecii orășenești „Octavian Goga”, fostă elevă a liceului. În final, prof. Ilea Viorel, inspector de specialitate la ISJ Bihor, în calitate de fost absolvent al primei promoții liceale, a vorbit cu multă considerație și respect de foștii săi profesori și colegi, precum și de faptul  că a fost primul elev de la acest liceu participant la faza națională a Olimpiadei de Limba română. De aici au început performanțele și imaginea școlii din Aleșd. Domnia sa a apreciat  inițiativa și reușita acestui studiu monografic, oferind sprijinul și cunoștințele sale în scrierea unei ample monografii. Așa cum se procedează  la sfârșitul unei astfel de activități, autorii au oferit autografe pe cărțile cumpărate.