După ce la începutul anului au circulat o serie de zvonuri conform cărora mai multe tronsoane de cale ferată din judeţul Bihor erau în pericol de a fi trecute în conservare, subiectul este din nou la ordinea zilei. De această dată, riscul desfiinţării transportului de călători planează asupra unei singure căi, şi anume Ciumeghiu-Holod-Vaşcău, rută care, în ciuda faptului că a fost dată în administrare unui operator privat, ridică, în continuare, multe semne de întrebare... Închiriată de Via Terra Spedition Printr-o hotărâre de Guvern din luna ianuarie a.c., s-a stabilit ca unele tronsoane de cale ferată considerate nerentabile să fie închiriate unor agenţi economici. Printre acestea se regăseşte şi secţia Ciumeghiu-Holod-Vaşcău, care, în urma unei licitaţii organizate de Consiliul Judeţean Bihor în luna mai, a fost dată în administrare firmei SC Via Terra Spedition Cluj. Această societate va prelua, de la începutul lunii decembrie, atât gestionarea infrastructurii, cât şi serviciul de operator marfă şi trafic de călători. Cu toate că au trecut deja cinci luni de la adjudecare, nici până în momentul de faţă Consiliul Judeţean Bihor nu a comunicat numărul de garnituri necesar traficului de călători, dar mai ales nu a depus diligenţele pentru ca firma privată să intre în posesia subvenţiei acordate de stat pentru transportul de călători. "Cu traficul de marfă nu avem probleme, toate contractele sunt încheiate, putem începe oricând, însă transportul de călători ridică mari probleme, pierderile fiind enorme. Acesta din urmă este considerat serviciu public social şi, conform legii, se subvenţionează la nivelul cheltuielilor reale, la care se adaugă un profit de 3 până la 5%. Fără acest ajutor de la stat suntem pur şi simplu legaţi de mâini şi de picioare, deoarece ne-am afla în situaţia neplăcută de a abandona serviciul la scurt timp după ce l-am începe", ne-a declarat Iulian Gaga, directorul general al SC Via Terra Spediton SRL. Cheltuieli într-o lună cât câştigul pe un an În cursul zilei de luni, Iulian Gaga a participat la şedinţa Comitetului Operativ Consultativ, prilej cu care a solicitat şi sprijinul Prefecturii Bihor, după ce a bătut degeaba la porţile Consiliului Judeţean. "Am fost a doua oară la Consiliul Judeţean şi prima dată la Prefectură. Încerc să îi conving că trebuie să conlucrăm, în caz contrar eşecul îl vom împărţi împreună. Dacă nici până în 12 decembrie nu se va rezolva nimic, atunci vom putea spune într-adevăr că nimeni nu-şi doreşte traficul de călători feroviar în acea zonă. Şi ar fi păcat să treacă în conservare, deoarece este o secţie cu un potenţial ridicat, sunt localităţi mari în acea parte de judeţ, cu multe şcoli, agenţi economici care au navetişti", este de părere directorul SC Via Terra Spedition, care ne-a mai declarat că, în caz de forţă majoră, va încerca să menţină o pereche de trenuri în zona respectivă din resurse proprii. De menţionat că cele zece trenuri care circulă în prezent pe acea rută necesită cheltuieli de aproximativ patru-cinci miliarde lei pe lună, în condiţiile în care încasările lunare nu depăşesc 400 de milioane lei. În cadrul şedinţei de luni, au fost luate în calcul mai multe variante de rezolvare a situaţiei, printre care reducerea numărului de garnituri (zece) care circulă pe ruta respectivă sau, în cel mai rău caz, menţinerea unei singure curse (tur-retur). Până când se va stabili, însă, care va fi soarta acestui tronson, reprezentanţii Guvernului în teritoriu şi ai Consiliului Judeţean s-au angajat să facă demersuri pe lângă Ministerul Transporturilor pentru a urgenta promovarea proiectului de hotărâre privind subvenţionarea transportului de călători. Acordarea subvenţiei de la buget pare a fi singura soluţie care să asigure funcţionarea pe mai departe a transportului de călători pe direcţia respectivă. Cel puţin asta crede reprezentantul societăţii Via Terra Spedition, care a mai declarat că banii primiţi de la Guvern i-ar permite achiziţionarea unor automotoare din import, mult mai rentabile decât locomotivele şi vagoanele actuale extrem de costisitoare. Aşadar, transportul de călători pe ruta Ciumeghiu-Vaşcău este acum la mâna conducerii judeţului. Dacă sutele de persoane care circulă zilnic pe traseul respectiv vor mai avea această facilitate şi pe viitor, depinde doar de interesul pe care îl vor manifesta autorităţile în rezolvarea problemei lor deloc minore, având în vedere că în zona respectivă nu există şosea paralelă.