Sculptorul Cornel Durgheu a transmis ziarului Crişana un amplu articol în care aduce în atenţia municipalităţii orădene, a primarului Ilie Bolojan şi membrilor Consiliului Local o serie de probleme pe care le consideră importante atât pentru profesia domniei sale cât şi pentru comunitate.

Demersul este determinat de lipsa de reacţie serioasă, pozitivă şi constructivă, în decursul multor ani, din partea acelora la care cu corectitudine m-am adresat şi mă adesez, spre exemplu acum, pentru mari, severe şi arzătoare probleme profesionale, pentru interese de înaltă responsabilitate pentru comunitate. Cu toată seriozitatea problematicilor ridicate, răspunsurile au fost invariabil evazive fără conţinut şi profunzime, făcute-n doru leli, stăpânite de o rutină şi plictiseală tipică. Oameni şi funcţionari depăşiţi de problemele societăţii sau ridicate de vremurile în care trăim. O insolentă şi patologică nepăsare pe banul contribuabilului.

Subsemnatul Cornel T. Durgheu, profesor universitar pensionar, sculptor,  membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România, preşedintele Fundaţiei Culturale „Cetate Durgheu”, fac prezentul demers şi atrag atenţia domniilor voastre asupra unor chestiuni extrem de sensibile, vizavi de o serie de probleme şi stări de lucruri privind zona culturală a Oradiei; indolenţa, abuzuri nejustificate privind măririle de chirii de 300-400% comparativ cu baza stabilită prin lege, indiferenţa faţă de condiţiile de muncă ale artiştilor plastici şi a altor multe nereguli, pe care le întâlnim în tot acest sistem răvăşit de întâmplare şi incompetenţă, dar atât de important pentru viaţa noastră spirituală.

În calitate de presedinte al Fundaţiei Culturale „Cetate Durgheu”, fundatie alcătuită din trei membri – preşedinte, vicepreşedinte şi secretar – neremuneraţi, făcând o muncă cultural-cetăţenească de peste 20 de ani, din pasiune şi credinţă pentru comunitatea locală, naţională dar şi internaţională – previzionând drama care poate veni în urma lipsei de interes practic (neştiinţa) şi de sprijin logistic real de finanţare şi de emulaţie, din partea forurilor municipale, care de altfel ar trebui ca prin departamentele speciale să fie mai vigilente, mai deschise la comunicare, mai profesioniste, mai generoase, mai predispuse la muncă. Noi avem convingerea că dânşii nu stăpânesc ansamblul acţiunilor prin care se stabilesc şi finalizează obiectivele culturale preconizate pe termen scurt, mediu sau lung din ,,Proiectele liberale”, sau din planurile de manegement al organismelor culturale iniţiatoare, dar şi mai dureros măririle de chirii – acolo unde este cazul - care sunt descurajatoare. Toate acestea mă obligă să iau atitudine şi să vin în ajutorul d-voastra d-le primar Bolojan, în calitatea de OM, artist şi preşedintele unei organizaţii care are ca scop protejarea existenţei, a vieţii creatorilor, beneficiarii acestei ,,bătălii”!

Am constatat cu dezamăgire ignoranţa de la nivelul oraşului Oradea şi acesta este un cras provincialism că nu se cunosc, nu se percep care sunt modalităţile de acţiune în vederea realizării obiectivelor spiritual-culturale, de modul în care se fundamentează necesarul de resurse financiare, materiale şi spirituale din care distingem cele organizatorice: timp, operaţii, colaborări, sarcini şi finalităţi etc. în condiţii de eficienţă privind îndeplinirea obiectivelor fixate, ţinând cont şi de particularitatea libertăţii de exprimare. Toate acestea implică eforturi şi energii uriaşe. Care este atitudinea d-voastră faţă de aceste serioase adevăruri? D-le Ilie Bolojan dacă d-voastră, în calitatea pe care o aveţi de primar al oraşului Oradea, calitate pe care iată, o păstraţi cu cinste pe mai departe pentru hărnicia şi meritele indiscutabile pe care le aveti în administraţia orăşenească, nu veţi pune bază pe cele amintite de mine, înseamnă că în mod conştient dezapreciaţi şi neglijaţi lumea culturală superioară: artiştii, creaţiile artistice precum şi activitatea organizaţiilor culturale nonprofit. Trebuie amintit că ceea ce fac creatorii prin harul şi darul lor Divin vine de Sus, performanţa este obţinută greu toată viaţa, prin muncă şi sacrificii personale în mod special, dar şi familial, suferind astfel mai multe persoane decât cele din familiile obişnuite, pentru că aici este vorba despre o activitate specială nenormată, unică şi originală, realizată prin mari energii sufleteşti, materiale şi financiare nebănuită de profani, de neiniţiaţi. Nu poate fi dusă la infinit această povară. Aceste lucruri trebuiesc spuse, trebuiesc cunoscute de lumea de rând pentru a fi apreciate cât de cât la justa lor valoare. În concluzie, vrem şi dorim mai multe împliniri de calitate în domeniul spiritual-cultural în următorii ani. Ridicarea standardelor existenţiale şi implicarea primarului şi a Primăriei din Oradea.

Exemplificând, mă opresc la situaţia personală. La vârsta de 70 de ani sunt pus în situaţia de a mă lupta cu urgiile şi relele locale de ani de zile, iar pierderile culturale personale de tot felul, dar şi a societăţii sunt enorme, de neînchipuit (ştiu că unii sunt inconştienti de acest adevăr). Toate acestea prin atenta nepăsare, un fenomen cauzat de factorii locali! Au fost şi sunt demersuri personale şi nu numai pentru obţinerea şi concretizarea unor condiţii decente de lucru, de creaţie artistică în domeniul sculpturii, artei monumentale, pentru binele şi înobilarea cultural-spirituală a comunităţii locale, a neamului. Şi nu este doar cazul meu personal. Sunt zeci de cazuri de creatori în Oradea.

Întâlnim în tagma creatorilor de pretutindeni un concept şi o filosofie de viaţă specifică, superioară, a oamenilor creatori vrednici şi mereu neliniştiţi, pasionaţi, altfel formati, instruiţi şi educaţi. De aici înţelegerea şi răbdarea, asteptând  rezolvarea problemelor, a spaţiilor de atelier de creaţie (de 8 ani, va amintiţi?!), făcând în decursul timpului nenumărate demersuri scrise şi nescrise. Şi iată, în acest context am avut şi am puterea să iert, dar astăzi îmi exprim dorinţa de a vedea reformări, reorganizări superioare, după recentele alegeri locale în Consiliul Local Oradea. Să fie selectaţi oameni de calitate, altruişti şi de mare competenţă profesională. Aceasta este una din marile priorităţi.  Particularizând, nu ştiu dacă viaţa, vârsta mai are răbdare, dar d-voastră în calitatea de care aţi beneficiat şi beneficiaţi, de prim bărbat a urbei, pâna acum nu aţi mişcat un deget pentru salvarea şi soluţionarea problemelor amintite. Acum punem punct şi dam un start nou, de calitate a muncii d-voastră.

 

Am o vârstă la care un creator şi nu oricare, unul militant, implicat - sunt şi alţii mai tineri sau mai vârstnici cu mari disponibilităţi interioare în Oradea  –  care ar trebui să aibă anumite facilităţi, ieri şi astăzi, pentru mâine. Creatorii  ar trebui să fie respectaţi, apreciaţi şi stimulaţi ca în condiţii de viaţă optime să  muncească şi să îmbogăţească patrimoniul cultural artistic al Oradiei, al Bihorului şi în ultima instanţă al României, cu opere artistice de valoare.

 

Precum, personal, am făcut-o pe aceste meleaguri prin iniţierea, administrarea şi consolidarea învăţământului academic de artă, iniţiind şi formând peste 2.000 de absolvenţi creatori în domeniul artelor vizuale, coagulând în cadrul Facultăţii de Artă a Universităţii Oradea mari resurse creatoare şi formatoare. Activitatea lor este permanentă, cât trăiesc. De aici nu se iese la pensie. Creatorii dau şi vor da înaltul rang de urbe civilizată emancipată şi curată spiritual. Artişti creatori pe care domniile voastre sunteţi obligaţi să-i protejaţi sub toate aspectele, pentru aportul lor semnificativ la înfrumuseţarea oraşului: arhitectură peisageră, exponate artistice, monumente sau lucrări de artă decorative, înnobilări de spaţii interioare şi exterioare, străzi sau parcuri citadine etc. Să initiaţi, să coagulaţi într-o structură organizatorică activă şi influentă, pentru formalizarea şi normarea activităţilor creatoare specifice, energii pozitive, dar neglijind birocraţia excesivă şi ineficientă, utilizind persuasiunea şi chiar constrângerea pentru atingerea obiectivelor.

În altă ordine de idei pentru formarea şi împlinirea lor artistică, pentru înalta performanţă, creatorii ştiu că sacrificiile lor au fost incomensurabile, dar bunul simţ, modestia şi calitatea superioară de oameni aleşi îi face să fie mai puţin vocali. Unii dintre creatori nu au nici frământările interioare suficiente pentru a cere societăţii, ca un drept moral ceea ce li se cuvine, ceea ce societatea are obligaţia să le dea. Au „viteza de reacţie” scăzută în luarea unor decizii, în stabilirea unei atitudini datorită subiectivismului profesional specific. Strategiile lor materiale, de parvenitism se apropie de Cota 0! Ceea ce bucură proştii! Dacă aţi cunoaşte aceste sacrificii, ale majorităţii creatorilor desigur, v-aţi scoate pălăria şi aţi şti cum să le respectaţi valoarea şi locul în societate şi nu numai d-voastră! Dar?

Dată fiind valoare inestimabilă pe care omul de cultură o produce prin prestaţia sa precum şi importanţa acesteia pentru prezent şi generaţiile viitoare, aveţi marea onoare dar şi obligaţie, datorie civică, morală, ca pe lângă celelalte obligaţii  pământene, prin pârghiile şi mijloacele pe care le aveţi la îndemână, de-a oferi şi de-a crea condiţii civilizate şi avantajoase de care să se bucure creatorii: ateliere de creaţie din hale vechi, spaţii abandonate sau construcţii noi; finanţări, scutiri de impozite, de taxe şi chirii, comenzi sociale, organizări expoziţionale interne şi internaţionale şi multe altele, iniţiative care vor aduce mari şi spectaculoase beneficii municipalităţii, Bihorului. Aveţi oameni valoroşi lângă d-voastră care să vă povăţuiască în acest sens? ,,Poporul NU există ca să servească guvernul, ci guvernul există să servească poporul”  - spunea Thomas Jefferson. Din păcate la noi este tocmai pe invers!

Toate realizările excepţionale ale administraţiei în Oradea, în ultimii ani, a dumneavoastră personal în aceşti 8 ani – cu tot respectul – în majoritate, cu câteva excepţii, sunt numai de Cota 0: poduri, borduri, asfaltări, canalizări, şanţuri, strict necesare de altfel, dar sunt mai puţin însemnate pentru societate evolutiv, comparativ cu influenţa educaţională şi realizările cultural-spirituale majore, în şcoli, în instituţii, pe stradă etc. Urmăriţi comportamentul multor cetăţeni români în ţară şi străinătate! În ceea ce vă relatez aici este vorba de construcţie civilizatorie, de proiecte educaţionale şi erudiţie culturală specială prin spaţii şi medii intime, cu caracter de creaţie, tabere de creaţie, stagii experimentale pe diferite domenii artistice, colaborări reciproc interesate cu oficialităţile locale şi nu numai, punând în vizor şi analiza spaţiilor verzi din cuprinsul Oradiei şi cele adiacente – care cer aşa ceva - pentru a fi înnobilate cu lucrări de artă monumental - spaţială pe diferite tematici, pentru evidenţierea şi înnobilarea istoriei neamului românesc şi de ce nu pentru evocarea şi preţuirea contemporanilor noştri. Oradea spunea zilele trecute o expresivă personalitate italiană este centrul universului! Ei, nu este încântător?! E nevoie de spaţii pentru Galerii de artă, diverse facilităţi, condiţii normale de muncă pentru creatori, şantiere de lucru în halele unor foste întreprinderi de stat sau militare. Rezultatele iniţiativei pot fi imediate sau în timp optim, dar oricând sunt binevenite! Iată idea unui proiect finanţat din fonduri locale şi europene de invidiat. Nu bordurile stau la baza cultivării şi civilizării cetăţenilor români, ci spiritul înălţător al artelor. Ridicaţi capul şi deschideţi ochii d-le primar, aici găsiţi resurse nebănuite! Viciile noastre ne-ar putea ajuta uneori, pentru că toţi cei care reprezintă un reviriment special în lumea noastră, din păcate, sunt loviţi şi înlăturaţi din viaţa publică activă, indiferent cu ce sacrificii. D-voastră ce alegeţi?

De fapt tristeţea mea este că aproape toate partidele politice, prin candidaţii lor, nu vin cu desantul greu pentru locurile din consilii – fie că nu-l au, fie.... Veniţi sau neaveniţi, prin modestia şi manipularea lor ieftină nu aduc idei speciale, iniţiative originale, performanţe şi curajoase, dar realiste şi pragmatice, pe multiple planuri, datorită slabei viziuni creatoare (indiferenţă) şi lipsa de personalitate, ceea ce le caracterizează dimensiunea spirituală, uşor intrând în asperităţi şi sterile polemici politice, ceea ce le convine, fiind de vârful nasului. Trebuiesc  promovaţi oameni cu rădăcini adânci, cu memorie şi speranţa în eternitate prin profundele valori româneşti moştenite, prin frumoasa esenţă de neam! Îmi vine în minte iniţiativa proprie de acum câţiva ani, când s-a şi realizat pe idee un proiect de licenţă de-o tânără orădeancă absolventă de arhitectură, la ,,Ion Mincu” Bucureşti, de-a transforma Fabrica Oradinum într-un grandios ,,Centru Cultural European”; săli şi saloane de expoziţii, ateliere de creaţie şi transpuneri tehnologice, studiouri de animaţie, saloane de modă, restaurante, cafenele, săli de proiecţie, cabinete pentru libertate creativă şi de relaxare şi refacere psihică şi fizică, spaţii pentru întâlniri oficiale şi protocolare ale tineretului cu importante personalităţi ale culturii şi spiritualităţii naţionale şi universale şi atâtea altele! În acest sens cu ani în urmă, luasem legătura şi cu responsabilii Întreprinderii Oradinum. Atunci Oradea şi spaţiul său adiacent, poate visa a ajunge un oraş European important şi de admirat bazându-se şi pe tradiţiile sale milenare, nemaivorbind de oportunitatea şi necesitatea unirii Băilor Felix cu Municipiul Oradea, cu toată opoziţia unor forţe retrograde, epuizate mental. Este un vis-proiect frumos, corect şi realizabil prin diverse colaborări şi asocieri. Aşa cum propunem de ani buni diverşilor edili perindaţi pe holurile Primăriei Oradea sau ale judeţului, chiar din perioada comunistă! Proiecte care le doream şi le dorim realizate şi se pot realiza în Oradea Mare, proiecte sculptural – arhitectonice simbolice redând istoria noastră naţională, precum ecvestra Voievodului Menumorut, ecvestra Regelui Ferdinand, Statuile Episcopilor N. Popoviciu şi R. Ciorogariu, Grupul statuar al Episcopilor Greco - Catolici, Complexul sculptural - arhitectonic Brătianu, Grupul statuar Horea, Cloşca şi Crişan, Monumentul Iuliu Maniu, Lupoaica cu pruncii în spaţii deja gândite de noi. Să nu mai vorbim de vechile proiecte de realizare a unor busturi monumentale expresive, pe aleile parcurilor orădene unor personalităţi ale culturii şi istoriei locale, transilvane şi naţionale, spaţii sărace şi austere altfel! Astfel ar fi realizate cu forţe creatoare locale, uşor de coordonat printr-un management viguros, prin constituirea unui organism sănătos şi puternic într-un atelier, Centru de Creaţie (sunt atâtea spaţii neutilizate în Oradea), o salbă de lucrări monumentale care ar înzestra mult mai mult frumuseţea spirituală a oraşului, istoria lui dar şi viaţa materială şi financiară a artiştilor bihoreni! Ar fi un gest de responsabilitate şi patriotism local! Condamnându-i pe cei ce se fac vinovaţi de complicitate morală, adică lipsa de curaj civic şi iniţiative, sper că în următorii 4 ani peisajul urban, estetic şi istoric al Oradiei să se îmbogăţească cu cel puţin 100 de lucrări monumentale de for public, de statui evocatoare, semne şi însemne decorative. Se întreabă unii de ce mă implic în astfel de activităţi, de demersuri. Pur şi simplu pentru că mă pricep, pentru că am fost întotdeauna un nemulţumit de puţinul din jurul meu. Pentru că exist. Pentru că am un orizont spiritual responsabil înalt şi de forţă, un sentiment civic şi responabilitate naţional-patriotică şi culturală superioară. Pentru faptul că am avut şi am puterea de-a depăşi limitele inexplicabile ale oamenilor obişnuiţi, cuminţi, lipsiţi de viziune şi dorinţă de împliniri înalte. Pentru că am obligaţia morală de a lăsa ceva în urma mea, gând şi trăire care m-au urmărit toată viaţa. Pentru ai ajuta pe cei ce nu se pricep, pe cei neajutoraţi şi lipsiţi de curaj! Oare de ce a luat fiinţă în urmă cu 20 de ani Facultatea de Artă din Oradea?

Chirii uriaşe, imposibil de onorat

Am primit de la AIO hârtii (facturi) cu chiriile mărite pentru spaţiile utilizate care sunt imposibil de onorat! Nu ţineţi cont deloc de costurile uriaşe, cheltuieli personale pentru consumabile, reparaţii, instalaţii de tot felul, cheltuieli materiale şi financiare, pentru expoziţiile şi realizările artistice din ţară sau străinătate. Contestăm oficial aceste măriri aberante şi vă rugăm să luaţi măsuri şi angajamentul ferm, să dispuneţi revenirea la chiriile fireşti, ori scutirea totală, că veţi eradica rapid aceste nedreptăţi! Avem multe argumente justificative. De cerşit nu putem cerşi, demnitatea nu ne permite, iar banii din pensii sunt prea puţini şi nu-i putem oferi Primăriei Oradea. Le dăm mult mai mult şi prea mult - Sufletul. Din păcate spaţiul şi bunul simţ, nu ne permit evidenţierea tuturor argumentelor acum şi astăzi aici. Vă stăm altfel cu seriozitate şi interes la dispoziţie pentru consultări şi lămuriri.