Procedurile privind înregistrarea în scopuri de TVA şi anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA, dar şi criteriile pentru condiţionarea înregistrării în scopuri de TVA, pot fi consultate pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) informează contribuabilii  că Ordinul nr. 605, care conţine procedurile de înregistrare în scop de TVA şi criteriile pe care trebuie să le îndeplineasca o firmă pentru a primi codul de TVA, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 93 la data de 1 februarie. Principalele modificări survenite în urma adoptării Ordinului sunt: eliminarea obligativității contribuabililor de a depune Declarația 088; folosirea datelor interne și obținute de la terți, în baza protocoalelor de schimb de informații, pentru stabilirea intenției și a capacității contribuabilului de a desfașura activități economice şi de a colecta TVA, în numele statului român; solicitarea prezenţei   reprezentantului legal, a împuternicitului, a persoanei impozabile, la sediul  unităţii fiscale pentru clarificarea situației generate de lipsa unor date care se regăseau în Formularul 088 (exemple: contracte de prestări servicii în domeniul contabilității, conform Legii nr. 182/1991, documente care să ateste tipul de viză deţinută de administratori persoană fizică, nerezident, conform OUG 194/2002, etc.); anularea înregistrării în scopuri de TVA, din perspectiva justificării intenției și capacității de a desfășura activități economice, se va aplica numai persoanelor impozabile la înregistrarea în scopuri de TVA care prezintă risc fiscal.

Reamintim că decizia privind eliminarea Formularului 088 a rezultat ca urmare a analizei procedurii de înregistrare în scopuri de TVA, prin care s-a constatat faptul că o serie dintre informaţiile solicitate erau furnizate de contribuabili prin intermediul altor formulare, precum şi faptul că, în cadrul procedurii de evaluare, ANAF poate utiliza informaţiile existente în bazele de date proprii sau care pot fi obţinute de la alte instituţii prin intermediul schimbului de informaţii. "În contextul solicitării venite de la Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ si Antreprenoriat, prin Nota nr. 28/FNJ/12.01.2017, ANAF a primit sarcina de eliminare a Formularului (088) - se arata în referatul de aprobare al Ordinului menţionat. Astfel, prin Ordinul preşedintelui ANAF 210/2017, ale cărui prevederi au intrat în vigoare începând cu data de 1 februarie 2017, a fost abrogat Ordinul preşedintelui ANAF 3841/2015 privind aprobarea modelului şi conţinutului Formularului (088) "Declaraţie pe propria răspundere pentru evaluarea intenţiei şi a capacităţii de a desfăşura activităţi economice care implica operaţiuni din sfera TVA.