Greva generală a angajaţilor OTL, declanşată marţi dimineaţa a continuat şi ieri, niciun autobuz sau tramvai neieşind pe traseu, orădenii plătitori de bilete şi abonamente fiind nevoiţi să găsească alternative de transport. Primarul Oradiei a declarat ieri că acţiunea de protest este ilegală, că angajaţii recurg la un şantaj care nu poate fi acceptat şi că sunt liberi să demisioneze, dacă nu oricum vor fi daţi afară după trei zile de absenţă nemotivată...

După ce în cursul zilei de marţi, primarul Bolojan a fost prezent de două ori în mijlocul greviştilor, ieri a avut o nouă tentativă de a-i face pe aceştia să-şi reia lucrul, explicându-le că negocierile între reprezentanții sindicatului și ai companiei de transport se pot derula, conform legii, și fără această acțiune de forță, prin oprirea totală a lucrului. „Nu am reușit în aceste zile, din păcate, ca dialogând, să îi determin să reînceapă circulația, cu atât mai mult cu cât o parte a angajaților OTL au dorit acest lucru, dar un grup de forță nu a permis practic ieșirea autobuzelor și tramvaielor, blocând astfel ieșirile din baza OTL-ului”, a precizat primarul Ilie Bolojan, într-o conferinţă de presă organizată ieri, după întâlnirea cu greviştii. De asemenea, acesta a reamintit că acţiunea angajaţilor OTL este o mișcare ilegală, câtă vreme conducerea OTL nu a fost notificată și, potrivit contractului colectiv de muncă, chiar în condiții de grevă, trebuia să fie asigurată funcționarea a cel puțin 30% din transportul public. „Această acțiune este una anormală și iresponsabilă, care în niciun caz nu ajută orașul. Sunt prea afectaţi cei care lucrează în Oradea, dar și elevii care merg către școli. În plus, OTL asigură transportul public și în cele două localități limitrofe: Borș și Sânmartin. Apoi, OTL riscă pierderi serioase şi chiar şi Oradea, care era un oraş stabil, asigura un transport normal”, a spus Ilie Bolojan, care şi-a cerut scuze în faţa orădenilor pentru situaţia în care s-a ajuns.

OTL, companie favorizată

Primarul a prezentat cu date și cifre ceea ce înseamnă transportul public în Oradea, astfel încât orădeanul să înțeleagă întreaga situație în ansamblul ei. Astfel, OTL este o companie publică cu acționariat exclusiv Consiliul Local Oradea, având o cifră de afaceri anuală de 9,5 milioane euro, în anul 2016,  deci 42,7 milioane lei, din care subvențiile alocate de Consiliul Local Oradea reprezintă aproximativ 50%. Prin urmare, inclusiv în acest an, Primăria Oradea a acordat o subvenţie de 21,8 milioane lei, pentru buna funcționare a OTL, în condiţiile în care alte regii din subordine, cum ar fi ADP, nu mai primesc deloc astfel de subvenţii. Subvenția acordată OTL se compune din două sume: o subvenție de exploatare de aprox. 15,8 milioane lei și o subvenție de tarif pentru subvenționarea abonamentelor elevilor și studenților, în valoare de 6 milioane lei. În concluzie, conform lui Ilie Bolojan, municipiul Oradea alocă anual o subvenție cuprinsă între 4 și 5 milioane de euro, la care se adaugă suma de 500.000 euro pentru partea de investiții. „Oricât ne-am dori, există o limită suportabilă a subvențiilor pe care bugetul local o poate oferi OTL. Având în vedere că bugetul orașului crește anual cu 5 - 7 %, e clar că nu putem aloca subvenții mai mari, decât această creștere pe care o are în mod natural orașul. În prezent, din bugetul anual de cheltuieli, în sumă de 42,7 milioane lei, circa 24 milioane lei, adică aproximativ 56%, merge pe salarii, iar restul sunt cheltuieli cu energia electrică, motorina şi alte lucruri necesare, ale căror costuri nu pot fi reduse. În plus, câștigurile salariale la OTL sunt în medie cele mai mari din toate companiile la care Consiliul Local este acționar”, a explicat primarul Ilie Bolojan.

Lefuri de până la 3.000 lei!

Pentru a clarifica zvonurile legate de salariile angajaţilor OTL, primarul Bolojan a afirmat că aceştia au câştiguri medii brute pe lună de 2.818 lei, pe când la Termoficare, spre exemplu, acestea sunt de 2.638 lei, la Compania de Apă - 2.586 lei, iar la ADP Oradea - 2.176 lei, în aceste sume fiind incluse bonuri de masă şi anumite sporuri. Cât priveşte venitul net, conform lui Bolojan, la OTL, în medie, acest venit se situează la 2.236 lei pe lună, incluzând bonurile de masă. Vatmanii au câştigat luna trecută salarii între 1.700 şi 1.800 lei net, la care s-au adăugat bonuri de masă în valoare de 231 lei, ajungând la 1.950 lei şi chiar peste 2.000 lei. Şoferii au avut câştiguri între 1.700 lei şi 2.700 lei net, cu ore suplimentare, la care se adaugă bonuri de masă în valoare de 231 lei, ajungând astfel la salarii cuprinse între 1.900 lei şi chiar 3.000 lei, în cazul celor care au prestat ore suplimentare.

OTL are în total 552 de angajaţi, din care 470 de persoane sunt direct implicate în activitatea de transport, iar aproximativ 80 de persoane reprezintă personalul TESA (inclusiv directori şi şefi de secţii). De asemenea, primarul a precizat că angajaţii „stau bine” şi în privinţa zilelor de concediu, aceştia beneficiind de câte 30 de zile lucrătoare pe an, iar vatmanii 33. La CAO şi Termoficare, media este de 28 de zile de concediu, iar la ADP - 25 de zile.

Reduceri de personal şi de curse

Având în vedere toate aceste cifre, primarul Oradiei a prezentat un set de măsuri, convenite în urma discuţiilor avute ieri cu şefii OTL.

„Pentru a asigura o majorare a fondului de salarii inclusiv o majorare de salarii în cursul lunilor următoare și a anului viitor este nevoie de anumite restructurări de personal”, a arătat primarul.

Cele două categorii de restructurări care se au în vedere sunt disponibilizarea, chiar de săptămâna viitoare, a unui număr de aproximativ 25-30 de persoane din personalul TESA, precum și optimizarea curselor din oraș. „Conform celor discutate la întâlnirea cu conducerea societății, până la sfârșitul săptămânii viitoare, echipa tehnică de la OTL trebuie să vină cu o propunere de optimizare a curselor din oraș, care să aibă în vedere menținerea curselor în orele de vârf, în așa fel încât să nu existe probleme în aceste ore, precum și reducerea numărului de curse prin mărirea timpului de la patru minute la cinci minute, de la opt minute la zece minute, în așa fel încât gradul de încărcare în afara orelor de vârf să ajungă la nivel corespunzător. Ca urmare a acestei optimizări, va fi o reducere de personal inclusiv în rândul celor care lucrează pe aceste curse, astfel încât bugetul de salarii care este alocat OTL-ului să poată acoperi o creștere de salarii pe care oamenii și-o doresc. Această creștere poate să fie atât de mare cât își poate permite societatea”, a precizat Ilie Bolojan.

Un grup de forţă blochează ieşirile

În conferinţa de ieri, Bolojan a mai făcut un apel către grevişti să dea drumul la autobuze şi tramvaie. „Sunt unii care ar fi de acord, dar există un grup de forţă care blochează ieşirea din curtea societăţii a oricărui mijloc de transport. Cei care fac acest lucru să nu mai procedeze astfel pentru că au deja două zile nemotivate şi după trei zile, conform contractului colectiv de muncă, li se poate desface contractul. Dacă nu vor începe să lucreze vor urma concedieri serioase”, a afirmat edilul, adăugând că, până la finalul săptămânii viitoare, se va putea face publică o ofertă de măriri către angajaţii OTL prin prisma reducerilor de personal, dar nu a putut estima care ar fi cuantumul acestora. „Ar însemna să vând blana ursului din pădure. Aceste calcule trebuie făcute în detaliu, nu pot fi gestionate pe un colţ de masă”, a spus Bolojan.

Primarul a precizat că, la întâlnirile cu angajaţii OTL, inclusiv cea de miercuri, aceştia îşi „fluturau” demisiile. Fără să stea prea mult pe gânduri, edilul le-a transmis să-şi dea demisiile, iar compania va angaja alte persoane.

„E un joc de şantaj pe care nu-l putem accepta. În cazul în care vor fi depuse demisii, indiferent câte vor fi depuse, ele trebuie acceptate, pentru că așa este normal, urmând ca noi să asigurăm o funcționare în limite de avarie a transportului local”, a spus primarul Ilie Bolojan, precizând că circulaţia în condiţii de avarie ar putea începe de azi sau de mâine.

 

Prefectul cere încetarea grevei

Prefectul județului Bihor, Ioan Mihaiu, a intervenit, ieri, în acest conflict, solicitând prin intermediul unui comunicat, deblocarea de îndată a situației generate de greva angajaților SC Oradea Transport Local SA. „În primul rând, se impune respectarea asigurării serviciilor de transport în comun cu minim o treime din activitatea normală, astfel cum prevede Art. 205 din Legea dialogului social nr. 62/2011. În lipsa asigurării acestei condiții, greva nu este permisă, putând fi declarată ilegală de către instanța competentă, atrăgând răspunderea și posibilitatea sancționării angajaților”, se precizează în comunicat. În acest sens, prefectul solicită angajaților aflați în grevă să se abțină de la orice acțiune de natură să împiedice continuarea activității de către personalul care nu participă la grevă. De asemenea, solicită reluarea discuțiilor de negociere în vederea soluționării conflictului colectiv de muncă prin procedurile obligatorii prevăzute de aceeași lege.

„Facem apel la responsabilizarea atât a angajaților OTL cât și a administrației locale în vederea diminuării efectelor negative provocate de acest blocaj în sistemul de transport public din Oradea”, mai menţionează prefectul de Bihor.

Valabilitatea abonamentelor, prelungită

Printr-un comunicat de presă transmis miercuri, conducerea OTL cere scuze călătorilor pentru disconfortul cauzat de mişcarea de protest declanşată în 17 octombrie 2017 şi informează abonaţii, inclusiv pe cei care deţin abonamente pe traseele metropolitane, că, la reînnoirea acestora, valabilitatea se va prelungi cu numărul de zile în care activitatea de transport public urban şi metropolitan a fost întreruptă, la care se va adăuga în plus o zi, ca măsură compensatorie.