Preşedinţii şi locţiitorii celor 652 secţii de votare din Oradea şi din judeţ au fost instruiţi ieri, la Casa de Cultură a Sindicatelor din Oradea, cu privire la modalitatea de desfăşurare a alegerilor parlamentare de duminică, 11 decembrie.

 

Preşedinţii şi locţiitorii celor 652 secţii de votare din judeţul Bihor au fost împărţiţi în două serii, fiindu-le prezentate atribuţiile ce le revin, precum şi programul preluării şi predării buletinelor de vot. Instructajul le-a fost făcut de prefectul Claudiu Pop, reprezentantele Autorităţii Electorale Permanente - Oana Tuluc şi Diana Birău, col. Ioan Roşie, de la Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, Dana Paşc, şefa Direcţiei de Statistică, Emil Berdie şi Alice Lupeş, din partea Prefecturii Bihor, şi Adrian Bucur, şeful IPJ Bihor. Prefectul Claudiu Pop a prezentat cele trei noutăţi intervenite în legislaţie cu ocazia acestui scrutin. Una dintre ele este obligaţia preşedinţilor secţiilor de votare ca, la ora 21.00, după închiderea secţiei, să asigure securitatea ştampilelor prin închiderea acestora în plicuri transparente. De asemenea, este important de ştiut că, în premieră, procesul de numărare a voturilor va fi filmat şi înregistrat cu tableta de către operatorul din secţia de votare, şi nu pe perioada votului, aşa cum greşit a fost interpretat de către unele persoane. O altă noutate este aceea că predarea sacilor cu buletinele de vot de către preşedintele secţiei de votare, însoţit de locţiitor, se va face la Prefectura Bihor, în baza unor grafice, şi nu la sediul judecătoriilor aşa cum se întâmpla până acum.

La aceste alegeri se poate vota cu cartea de identitate, cartea de identitate provizorie, cartea de identitate electronică, cartea de identitate electronică provizorie, buletin de identitate, carnet de serviciu militar (pentru elevii şcolilor militare), paşaport diplomatic, paşaport diplomatic electronic, paşaport de serviciu (albastru şi negru) şi paşaport de serviciu electronic. Nu se poate vota cu paşaportul simplu. Aşa cum se ştie, vor putea vota toţi cetăţenii cu drept de vot, cu condiţia să fi împlinit vârsta de 18 ani, inclusiv în ziua alegerilor. Vor exista două tipuri de liste: permanente, pe care vor vota cetăţenii cu domiciliul în raza secţiei de votare, şi suplimentare, pe care vor putea vota cetăţenii cu domiciliul în raza secţiei de votare care nu figurează în listele permanente (omişii), membrii birourilor electorale ale secţiilor de votare, cei care asigură paza, precum şi persoanele care nu se află în localitatea de domiciliu în ziua votului, cu condiţia să aibă domiciul în judeţul Bihor. De asemenea, pot vota pe liste suplimentare, persoanele care candidează pentru un mandat de parlamentar în Bihor, dar domiciliază în alt judeţ sau Capitală. În ceea ce priveşte urna mobilă, spre deosebire de alte alegeri, de această dată nu mai trebuie depuse solicitări cu o zi înainte decât în cazul în care solicitarea este pentru un număr de peste 200 de persoane. În restul cazurilor, solicitările se depun în ziua votului. Colonelul Ioan Roşie a prezentat, ieri, modul în care funcţionează sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi prevenirea votului ilegal, introdus pentru prima dată la precedentele alegeri locale. „Fiecare secţie de votare va avea câte un operator de calculator, care va scana, cu tableta, actele de identitate la intrarea în secţie şi abia apoi alegătorii vor primi buletinele de vot”, a precizat col. Ioan Roşie.

Votarea va incepe la ora 7.00 şi se va încheia la ora 21.00, odată cu închiderea urnelor. Alegătorii vor primi două buletine de vot, unul pentru Senat şi unul pentru Camera Deputaţilor. La aceste alegeri, indemnizaţia primită de preşedinţi, locţiitori şi operatori este de 150 lei/zi, maximum cinci zile, la care se adaugă cei 10 lei pentru hrană în ziua alegerilor. De asemenea, membrii secţiilor de vot vor primi o indemnizaţie de 65 le/zi, maximum trei zile, plus cei 10 lei pentru hrană.