O parte dintre angajaţii feroviari, mai exact cei de la Infrastructură, au declanşat, ieri, începând cu ora 7.00, un protest spontan care a afectat graficul de circulaţie al peste 100 de trenuri din întreaga ţară, punându-i pe călători în situaţia de a aştepta ore întregi prin gări sau de a-şi căuta alte mijloace de transport. La Oradea, angajaţii de la Infrastructură au oprit lucrul între orele 8.30 - 11.00.

 

„Protestul are loc în contextul în care administraţia şi federaţiile sindicale reprezentative se află în negocieri pentru semnarea noului Contract Colectiv de Muncă 2017-2018, negocieri în cadrul cărora conducerea CFR SA a anunţat că în bugetul companiei pentru anul 2017 este inclusă o creştere a fondului de salarii cu 22,5%, creştere care se va regăsi, în urma negocierilor cu partenerii sociali, în salariile angajaţilor. Menţionăm faptul că administraţia a propus partenerilor sociali încheierea unui Acord până la semnarea CCM pentru perioada 2017/2018 pentru a asigura astfel protecţie socială angajaţilor, relaţii de muncă echitabile, precum şi un cadru normal şi legal de funcţionare a companiei după expirarea, pe 21 martie 2017, a contractului colectiv de muncă”, se precizează într-un comunicat de presă transmis ieri de CFR. Conform unui lider de sindicat bihorean, în staţia CFR Oradea nu au fost trenuri oprite, existând însă asemenea situaţii la Aleşd, Carei, Salonta, Piatra Craiului. „Oamenii s-au săturat de promisiuni. Începând de marţi, contractul colectiv de muncă din domeniul feroviar a expirat, nemaiexistând o bază legală după care angajaţii să-şi desfăşoare activitatea. Apoi, s-a ajuns în situaţia în care, spre exemplu, un conductor de tren, care are foarte multă responsabilitate, lucrează în zile de sărbători sau noaptea, să fie plătit cu salariul minim pe economie. Mai mult, nu avem locomotive, linii, vagoane, suntem praf în ceea ce priveşte infrastructura. Deja e prea mult”, răbufneşte un lider de sindicat bihorean, adăugând că angajaţii solicită majorări salariale de 25%. De asemenea, conform acestuia, în cazul în care nu se va ţine cont de revendicările lor, angajaţii sunt pregătiţi să intre în grevă generală, prin urmare, sunt decişi să deschidă conflictul de muncă.

Pe de altă parte, compania atrage atenţia salariaţilor că această formă de protest „încalcă procedurile legale, aduce grave prejudicii companiei, prin înregistrarea de pierderi financiare, şi afectează transportul pasagerilor care şi-au procurat deja biletele pentru efectuarea călătoriei, conform graficului de circulaţie din Mersul Trenurilor”.

Liderii sindicali ai mecanicilor de locomotive au intrat, din nou, la negocieri salariale cu conducerea companiilor de căi ferate, ieri, în jurul orei 15.00, și nu puteau da asigurări că greva generală nu va fi declanșată. Rodrigo Maxim și Marian Costache, președinții sindicatelor care îi reprezintă pe mecanicii de locomotive, au declarat, la intrarea în negocierile programate cu conducerea CFR, că salariații sunt deosebit de nemulțumiți pentru faptul că nu au primit majorările salariale cerute anterior. Cei doi lideri au afirmat că mecanicii de locomotive sunt deciși să oprească trenurile, dacă nu se va ajunge la un rezultat favorabil.