4.522 de elevi au susţinut ieri proba scrisă de Limba si literatura română la  Evaluarea Națională. Au lipsit doar 182 de elevi, niciunul dintre cei prezenţi nu a încercat să copieze. Singura noutate a constituit-o schimbarea numărului cazurilor speciale, acestea crescând de la 11 la 16.

 

Deşi cei mai mulţi dintre tineri păreau siguri pe ei, elevii care au dat examenul la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” au avut totuşi emoţii. Ştiau că de notele obţinute va depinde viitoarea şcoală la care îşi vor petrece următorii ani şi că un start bun le-ar putea da o altă perspectivă pentru examenul de Bacalaureat şi admiterea la facultate.

„În judeţul Bihor, din cei 4.704 de elevi înscrişi au absentat 182. Examenul s-a desfăşurat fără probleme, nefiind elininat niciun elev. A crescut doar numărul de cazuri speciale, de la 11 la 16, pentru că a fost un focar de varicelă la Beiuş. Cei 5 elevi au dat examenele în săli separate”, a spus, pentru Crişana, Claudiu Damian, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor.

   

Subiecte relativ uşoare

Nici anul acesta examenul nu a fost dificil. Elevii au avut de rezolvat în două ore două subiecte a câte 78 de puncte la care s-au adăugat 12 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei, coerenţa textului, ortografia, punctuaţia etc) şi 10 puncte din oficiu.

La primul subiect (42 de puncte) absolvenţilor le-a picat poezia „Salcâmi” de A E Baconski pe baza căreia au avut de răspuns la cinci cerinţe notate cu câte 6 puncte (sinonime, rolul cratimei, măsura a două dintre versuri, epitete, repetiţii, explicarea semnificaţiei unora dintre versuri).

La punctul B al aceluiaşi subiect elevii au avut de redactat o compunere de 150-250 de cuvinte în care să motiveze apartenenţa la genul liric din care face parte poezia „Salcâmi”.

Subiectul doi a fost conceput în jurul unui text dintr-un cotidian naţional (Andreea Marinaş, „Grădina pierdută a Edenului”: locul în care ajungi doar cu elicopterul). Elevii au avut de rezolvat şase cerinţe a câte patru puncte fiecare (construirea unor enunţuri bazate pe aspecte din text, precizarea funcţiei sintactice a unor cuvinte, transcrierea unor propoziţii subordonate etc). Punctul B a fost notat cu 12 puncte iar elevilor li s-a cerut să redacteze în 150-250 de cuvinte o naraţiune în care să prezinte, respectând mai multe reguli, o întâmplare reală sau imaginară petrecută într-o zonă turistică.

În Bihor sunt pregătite 128 de centre de examen şi un Centru Zonal de Evaluare, unde vor fi corectate lucrările provenite însă dintr-un alt judeţ.

După examenul de luni, astăzi, absolvenţii vor susţine examenul la limba maternă, iar miercuri, 29 iunie, pe cel la matematică.

Vineri, 1 iulie, va avea loc afişarea rezultatelor (până la ora 16), tot în 1 iulie putând fi depuse contestaţiile (orele 16.00 – 20.00). Rezolvarea acestora a fost prevăzută pentru perioada 2-4 iulie, urmând ca afişarea rezultatelor finale să aibă loc în data de 5 iulie.

Anul acesta, promovabilitatea la simularea evaluării naţionale a fost de 42,51%. Dezastrul a fost la matematică, unde doar 28,23% au luat note de trecere. La fel ca anul trecut, notele la simulare înregistrate în Bihor au fost foarte mici. Doar 42,51% din cei 5.485 de elevi au luat o notă care să le permită să ajungă la liceu, dintre care cele mai bune rezultate au fost la limba maternă (în general limba maghiară), 73,58%. La Limba română au luat notă de trecere 56,21%, în timp ce la matematică doar 28,23%. Anul trecut, de la o rată de promovabilitate de 47% la simulare s-a ajuns la  79,80 % la examen, cu o creştere de 6,3% comparativ cu rezultatele din 2014.