Cazierul fiscal reprezintă un mijloc de evidenţă şi urmărire a respectării disciplinei fiscale, contabile şi financiare de către contribuabili, în care se ţine evidenţa persoanelor fizice, juridice şi a entităţilor fără personalitate juridică ce au săvârşit fapte sancţionate de legile fiscale, contabile, vamale şi de cele care privesc disciplina financiară.

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) informează contribuabilii că, în Monitorul Oficial nr. 706 din 12 septembrie 2016 a fost publicat Ordinul preşedintelui ANAF nr. 2070 care modifică şi completează Ordinu preşedintelui ANAF nr. 2594/2015 din 5 octombrie 2015 privind stabilirea organelor fiscale competente pentru organizarea şi gestionarea cazierului fiscal, procedura de înscriere, scoatere şi rectificare a informaţiilor în/din cazierul fiscal, solicitare şi eliberare a certificatului de cazier fiscal, modelul şi conţinutul formularisticii necesare, precum şi nivelul de acces corespunzător la informaţiile din cazierul fiscal. Concret, prin Ordin se aduc o serie de modificări şi completări la Ordinul 2594/2015 care reglementează procedura de gestionare a cazierului fiscal. Astfel, gestionarea cazierului fiscal şi pentru contribuabilii cu domiciliul în raza de competenţă şi care nu sunt înregistraţi fiscal în evidenţele unei alte unităţi fiscale revine Administraţiilor judeţene ale finanţelor publice. Totodată, a fost introdusă o nouă atribuţie pentru Compartimentul de specialitate care gestionează cazierul fiscal, aceea de a întocmi fişe de înscriere pentru informaţiile care privesc fapte sancţionate contravenţional, pe baza documentelor transmise de autorităţi din afara ANAF. În termen de 5 zile de la primirea documentelor, autorităţile din afara ANAF au obligaţia de a comunica actele constatatoare către ANAF în termen de 5 zile de la data la care acestea au rămas definitive. În ceea ce priveşte informaţiile privind faptele sancţionate contravenţional de către unităţile constatatoare din afara Agenţiei, acestea pot fi scoase din evidenţa cazierului fiscal la cererea contribuabilului, într-o perioadă de o lună de la data înscrierii informaţiilor în cazierul fiscal, cu condiţia achitării cuantumului amenzilor contravenţionale.  De asemenea, în situaţia în care cuantumul amenzilor nu a fost achitat în această perioadă de o lună, scoaterea din evidenţă se realizează în termen de 3 zile lucrătoare de la data achitării amenzilor, la cererea contribuabilului.

Reamintim că certificatul de cazier fiscal (Formular 504) este documentul emis de către ANAF la cererea contribuabilului (persoană fizică/juridică) prin care se atestă dacă persoana are sau nu are fapte înscrise în cazierul fiscal. Certificatul de cazier fiscal este gratuit, se eliberează numai la cererea scrisă a contribuabililor sau a reprezentanţilor acestora, depusă la unitatea fiscală competentă. Cerificatul fiscal este valabil 30 de zile de la data emiterii şi numai în scopul pentru care a fost eliberat.