Obligaţiile angajatorilor străini şi ale angajaţilor rezidenţi sau nerezidenţi care obţin venituri din salarii din activităţi desfăşurate în România sunt stabilite potrivit prevederilor Ordinului Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 3706/2016.

Angajatori care nu au sediul  social, sediul permanent sau reprezentanţă în România şi care, potrivit legislaţiei europene aplicabile în domeniul securităţii sociale, precum şi a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte datorează în România contribuţiile de asigurări sociale pentru salariaţii lor care îşi desfăşoară activitatea în România şi sunt supuşi legislaţiei de asigurări sociale din România. Declararea şi plata contribuţiilor sociale obligatorii pentru salariile şi veniturile asimilate salariilor plătite angajaţilor rezidenţi sau nerezidenţi de către angajatorii străini se poate realiza astfel: angajatorul străin poate încheia un acord privind declararea şi plata contribuţiilor sociale de către angajaţii rezidenţi sau nerezidenţi care îşi desfăşoară activitatea în România şi obţin venituri din România; angajatorul străin nu încheie un acord privind declararea şi plata contribuţiilor sociale, caz în care, direct sau prin împuternicit, va depune declaraţia 112 şi va plăti contribuţiile sociale obligatorii individuale şi cele datorate de angajator pentru salariile şi veniturile asimilate salariilor plătite angajaţilor rezidenţi sau nerezidenţi. În cazul încheierii unui acord privind declararea şi plata contribuţiilor sociale de către angajaţii rezidenţi şi nerezidenţi care îşi desfăşoară activitatea în România şi obţin venituri din salarii, atunci obligaţia privind reţinerea, declararea şi  virarea contribuţiilor sociale individuale, a contribuţiilor sociale  datorate de angajatorul străin  revine angajaţilor prin depunerea Declaraţiei 112 şi plata acestor contribuţii. Angajatorii nerezidenţi  transmit o copie a acordului, tradusă în limba română, certificată de traducători autorizaţi, direct unităţii fiscale  competente pentru administrarea salariatului sau pot împuternici angajatul să îndeplinească această obligaţie.

Potrivit prevederilor legale, angajatul are obligaţia depunerii lunare a Formularului 224 "Declaraţie privind veniturile sub formă de salarii din străinătate obţinute de către persoanele fizice care desfăşoară activitate în România şi de către persoanele fizice române  angajate ale misiunilor diplomatice şi posturilor consulare acreditate în România", pentru declararea impozitului pe veniturile din salarii şi a modului de determinare a bazei de calcul a impozitului  lunar pe veniturile din salarii. Formularul  224 se depune la: unitatea fiscală în a cărui rază teritorială contribuabilul are adresa unde îşi are domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuieşte efectiv, în cazul în care aceasta este diferită de domiciliu, pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal în România; unitatea fiscală competentă, potrivit legii, pentru administrarea contribuabililor persoane fizice, fără domiciliul fiscal în România.