Prefectul Claudiu Pop a primit răspuns la solicitările făcute, luna trecută, către CNADNR şi Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Cluj-Napoca, referitor la finalizarea lucrărilor de reabilitare a DN 76 Oradea - Deva pe cele trei tronsoane din judeţul Bihor, cât şi la continuarea lucrărilor de construire a Autostrăzii Transilvania pe tronsonul 3C, Suplacu de Barcău şi Borş.

 

Cu toate că instituţia prefectului judeţului Bihor, prin prefectul de Bihor Claudiu Adrian Pop, s-a adresat, în luna aprilie 2016, ministrului Transporturilor, Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), cât şi Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Cluj-Napoca, în care a fost prezentată situaţia actuală a DN76 şi s-a solicitat reluarea lucrărilor în cel mai scurt timp, precum şi clarificări privind stadiul derulării lucrărilor la autostrada A3 pe sectorul Borş-Suplacul de Barcău, doar regionala clujeană din cadrul CNADNR s-a obosit să şi ofere un răspuns... Răspuns care nu face decât să transmită lucruri deja de notorietate, adică termene vehiculate în contracte ce nu mai sunt respectate de multă vreme, fără a preciza măcar stadiul lucrărilor. Aflăm astfel că, pentru segmentele Vârfuri – Ştei şi Ştei – Beiuş, termenele de finalizare a lucrărilor expiră în luna noiembrie a acestui an, fără însă a preciza nici măcar stadiul actual al acestora. Mai mult, dacă în privinţa tronsonului Vârfuri – Ştei, se menţionează că „antreprenorul este mobilizat pe şantier şi desfăşoară lucrări de consolidare de la 25 februarie”, cu privire la tronsonul Ştei – Beiuş, care e total abandonat, nu ni se mai spune unde a dispărut antreprenorul şi în care secol va relua lucrările. Nu se spune niciun cuvânt care e situaţia actuală a contractului încheiat cu firma AZVI, dacă s-au efectuat plăţile restante, iar dacă s-au efectuat de ce nu e nici ţipenie de utilaj sau muncitor pe acest tronson sau... orice, numai să ni se spună ceva, pentru că e imposibil să tratezi cu atâta indiferenţă şi să expediezi în trei cuvinte o situaţie atât de gravă. Cât priveşte segmentul Beiuş - Oradea, a cărui reabilitare a început anul trecut, apelându-se la o altă tehnică decât cea prevăzută în contractul iniţial, şi anume reciclarea asfaltului existent, şi pe care trebuia turnat şi un strat de uzură final, aflăm cu stupoare că DRDP Cluj-Napoca nici măcar nu a organizat licitaţie în acest sens, cu toate că Eugen Cecan promitea, în toamnă, la inaugurarea căii de rulare de pe tronsonul Beiuş – Oradea, că acest lucru urma să se întâmple în ianuarie 2016. Acum, însă, promisiunile s-au uitat şi starea de fapt este din nou într-o incertitudine tipică celor de la CNADNR, fie ei din Bucureşti sau din Cluj-Napoca.

„Referitor la aşternerea stratului de uzură din mixtură asfaltică, nu poate fi estimat la ora actuală un termen limită de punere în operă deoarece face parte din etapa a II-a de reabilitare a acestui sector, etapă care la data prezentei se află în stadiul de proiectare, urmând să fie scoasă la licitaţie”(?!), se arată în răspunsul Companiei Naţionale, filiala Cluj. Şi în aceste condiţii nu putem să nu ne întrebăm cine i-a împiedicat pe angajaţii acestei instituţii să realizeze proiectul la timp, astfel încât să poată fi organizată licitaţia în luna ianuarie, aşa cum, în zadar, au dat speranţe bihorenilor, care nu ştiu ce să mai creadă. Chiar nu e nimeni în ţara asta care să sancţioneze nişte angajaţi ai unor instituţii de stat, plătiţi din banii noştri ai tuturor, care aruncă vorbele şi după aia nici nu-şi mai amintesc ce au spus, dar să mai şi ţină cont de promisiunile făcute?!

 

Pe Autostradă lucrările tot îngheţate

 

Nici cu privire la reluarea lucrărilor la Autostradă pe tronsonul Suplacu de Barcău – Borş, abandonate după rezlierea contractului cu americanii de la Bechtel, situaţia nu e prea roz, dacă nu chiar gri. Astfel, directorul Eugen Cecan, informează că „tronsonul 3C a fost atribuit asocierii Corsan – Corvian – Consinit şi a fost dat ordinul de începere în iulie 2015. Stadiul actual al lucrărilor este: declaraţia de proiectare avizată CTE, proiectul tehnic este în analiză la CNADNR şi consultanţă tehnică. Stadiul lucrărilor finalizate de către Bechtel este de 51%”.

Aşadar, putem sta relaxaţi, reluarea lucrărilor la Autostradă e pe „drumul cel bun”, iar finalizarea celor de la DN 76 trebuie să aibă loc în noiembrie 2016. Rămâne de văzut cum se vor şi încadra în acest termen, câtă vreme lunile trec, iar mobilizarea de şantier pare tot mai... departe.