„Oameni şi cruci”, unul dintre cele mai consistente proiecte fotografice ale ultimilor ani, realizat de Vasile Dorolţi, va putea fi vizionat la Oradea timp de aproape două luni. 40 de imagini având dimensiunile de 100x70 şi 70x50cm sunt panotate, în aceste zile, în sălile Secţiei de Artă a Muzeului Ţării Crişurilor. Vernisajul va avea loc marţi, 16 mai, ora 17.00, la sediul vechi al instituţiei, Palatul Baroc, B-dul Dacia nr. 1-3. Evenimentul este inclus în calendarul ediţiei a XXI-a a Zilelor Muzeului Ţării Crişurilor, care se desfăşoară în perioada 16-22 mai 2017.

Proiectul este expus pentru prima dată în biserica „Ion Bob” din Cluj-Napoca, în anul 2011. În toamna anului 2016, imaginile proiectului sunt găzduite şi de Galeria de Artă a Bisericii Catolice „Sfanta Treime” din Baia Mare.

„Oameni şi cruci” nu este un studiu etnografic şi nici măcar un fotoreportaj; materialul nu surprinde fapte deosebite, întâmplări sau evenimente unice. Proiectul este mai degrabă o meditaţie asupra unui fenomen definitoriu pentru vremurile pe care le trăim: modernizarea accelerată şi fără repere a unei societăţi buimace, suspendată undeva între socialismul găunos al trecutului şi capitalismul glorios al prezentului. Pornind de la un detaliu aparent nesemnificativ (troiţele de la marginea drumului), imaginile ilustrează discret transformarea rapidă, dramatică, ireversibilă a unei societăţi patriarhale, solid ancorată în valori perene, într-o societate pseudo-modernă, asimilată superficial de către un proletariat dezrădăcinat. Fotografiile povestesc despre frumos şi trainic, despre urât şi efemer, developând schimbările fundamentale într-o comunitate rurală percepută până nu demult ca arhaică şi tradiţionalistă. Expoziţia este organizată de Muzeul Ţării Crişurilor, Consiliul Judeţean Bihor şi Episcopia Romano-Catolică Oradea, în parteneriat cu Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Bihor, Direcţia Judeţeană pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural Naţional Bihor şi mondorama.ro.

Date biografice

Vasile Dorolţi a început sa fotografieze la inceputul anilor 1980. În vremea studenţiei devine membru al grupului de creație de pe lângă Fotoclubul „Universitatea” din Cluj-Napoca şi membru al Asociaţiei Artiştilor Fotografi din România (până în anul 1989). Participă la numeroase expoziţii de grup şi expune personal în Bucureşti, Cluj-Napoca, Târgu Mureş, Suceava, Botoşani, Oradea, Iaşi. Este prezent şi în străinătate, cu expoziţii în Franţa, Ungaria, Polonia, Spania, Olanda. Practică fotografia documentară şi reportajul. Asumându-şi riscuri majore, în anul 1983 publică un reportaj dintr-un orfelinat comunist, material rămas unic din acea perioadă. Este membru fondator al Grupului fotografic „7 Zile” din Baia Mare. Proiectele sale au fost publicate în mai multe reviste de fotografie, printre ele: PHOTO magazine, Foto4All (România), Lens Work (SUA), Digital Photography (Ucraina), Minolta Mirror (Japonia), dar şi în Dilema, Sensunic, Almanah Elore etc.

Vasile Dorolţi este coautor la şase albume de fotografie.