Doi dintre cei mai cunoscuţi şi apreciaţi fotografi români ai momentului vin la Oradea pentru o expoziţie de ţinută. Vasile Dorolţi este prezent cu proiectul „Oameni şi cruci”, iar Remus Ţiplea cu „Confesiuni religioase”. Câte 40 de lucrări de la fiecare, cu dimensiuni generoase, 100/70, respectiv 70/50cm, vor putea fi vizionate începând de mâine, marţi, 16 mai, la Muzeul Ţării Crişurilor. Vernisajul va avea loc la ora 17:00, la sediul vechi al instituţiei muzeale orădene, Secţia de Artă.

 

Vasile Dorolţi este unul dintre greii fotografiei româneşti contemporane, cu proiecte realizate inclusiv în anii de cruntă dictatură, când simplul fapt că eşti posesorul unui aparat de fotografiat era suficient pentru a te plasa in vizorul autorităţilor vremii. Cu unul dintre acele proiecte, având ca temă copiii orfelinatelor comuniste, a avut curajul să iasă pe simeze.

„Oameni şi cruci” este un eseu formidabil despre moderrnizarea accelerată, oarbă şi fără repere a uneia dintre societăţile considerate a sta la baza spiritului şi sufletului românesc. Proiectul său vorbeşte discret despre o societate patriarhală în extincţie, pornind de la troiţele de pe marginea drumurilor din Maramureş, închipuind Cristoşi de plastic naivi şi decrepiţi, prinşi în şuruburi. Fotografiile povestesc despre frumos şi trainic, despre urât şi efemer, developând schimbarile fundamentale într-o comunitate rurală percepută până nu demult ca arhaică şi tradiţionalistă.

Remus Ţiplea este una dintre prezenţele cele mai vii în fotoreportajul românesc al ultimilor ani. Documentează cu curaj şi pasiune teme diverse pe care le extrage din universul pitoresc al Ţării Oaşului: lumea felurită a confesiunilor religioase, viaţa crescătorilor de oi, dar şi a groparilor din cimitirul local. Exceptând fotografia documentară, Remus Tiplea face, cu acelaşi succes, şi fotografie macro. E zona sa de nişă, în care se retrage după oboseala fotoreportajelor.

„Confesiuni religioase” este un proiect de anduranţă, început în anul 2011, care documentează momentele importante din activitatea a şase comunităţi religioase: ortodocşi, catolici, penticostali, martori ai lui Iehova, adventişti, protestanţi. Fotograful ridică vizitele făcute diferitelor culte religioase la rangul de pelerinaj estetic şi moral, oferind în acelaşi timp o descriere exactă a uzanţelor din cadrul fiecărei comunităţi în parte. Epic prin dimensiuni, „Confesiuni religioase” configurează echidistant portretul social şi moral al celor mai importante colectivităţi ecleziastice din România de astăzi.

Expoziţia este organizată de Muzeul Ţării Crişurilor, Consiliul Judeţean Bihor, şi Episcopia Romano-Catolică Oradea, în parteneriat cu Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Bihor, Direcţia Judeţeană pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural Naţional Bihor şi mondorama.ro.