Complexul „Muzeul Ţării Crişurilor”, în parteneriat cu Galeria de Artă Modernă din Przemyśl (Polonia) a organizat joi, 25 august 2016, ora 17.30, în cadrul Secţiei de artă a Muzeului Ţării Crişurilor, expoziţia Trienala de pictură a Euroregiunii Carpatice „Pătratul de argint” (Polonia, Ucraina, Slovacia, Ungaria, România), ediţia 2015.

 

Curatorul artistic al ediţiei din 2015 a fost istoricul de artă dr. Aurel Chiriac, managerul Muzeului Ţării Crişurilor. În calitate de curator artistic, Aurel Chiriac a avut menirea de a propune tema manifestării, iar alegerea a fost „Eu şi celălalt în mileniul III”.

Cum expoziţia este itinerantă, iată că Muzeul Ţării Crişurilor a adus la Oradea cele mai importante lucrări ale trienalei, o sală din cele trei dedicate în Palatul Baroc cuprinzând exclusiv lucrările premiate. Vernisajul expoziţiei a avut loc joi, 25 august şi s-a bucurat atât de prezenţa coordonatorului acestui proiect, prof. Janusz J. Cywicki, directorul Galeriei de Artă Contemporană din Przemysl, Polonia, cât şi de prezenţa pictoriţei Renata Wotta.

“În anul 1993, când am iniţiat ideea promovării picturii contemporane în regiunea Carpaţilor, un colţ al Europei interesant şi bogat din punct de vedere cultural, care de secole uneşte Polonia, România, Slovacia, Ucraina şi Ungaria, nu ne aşteptam ca această iniţiativă să primească un răspuns atât de entuziast şi susţinut”, a spus Janusz Cywicki.

“Astăzi, Trienala este cea mai mare întâlnire internaţională a picturii contemporane în această parte a Europei. Ediţia 2015 a fost organizată pentru a doua oară într-o formulă nouă, deschisă, în care hârtia şi suportul de hârtie în format 1 mp este o provocare nu numai pentru căutări formale, dar un spaţiu pentru formularea unui mesaj artistic prin care se dau răspunsuri la întrebări care ne preocupă astăzi”, a spus prof. Cywicki.

Printre laureaţii Trienalei se află şi doi artişti plastici orădeni, Aurel Roşu şi Teofil Ştiop, un motiv în plus de mândrie pentru Oradea. Cu privire la picturile care alcătuiesc actuala ediţie a trienalei, dr. Aurel Chiriac a spus: „Trebuie accentuată, înainte de toate, o unitate de adâncime a lucrărilor expuse, o intensitate uimitoare, dar într-un registru consonant, cât şi faptul că artistul adevărat îşi păstrează un stil identificabil chiar şi atunci când, aparent, este limitat de o temă impusă. Trebuie subliniată şi diversitatea răspunsurilor plastice la o aceeaşi problemă, bogăţia aproape inhibantă a rezolvărilor subiectului propus: Eu şi celălat în mileniul trei”.

„Cu mici excepţii, ediţia actuală este marcată, mai mult ca niciodată, de o unitate stilistică la care cred că nu se aştepta nimeni, de o aderenţă de nuanţă a plasticienilor prezenţi la un tip de instrumentar plastic şi ideatic angajat, probabil de un acelaşi tip de sensibilitate, în faţa temei propuse, de o aceeaşi luciditate neasteziată în raport cu ceea ce până acum pare un monstru de inconsistenţă: secolul XXI” , a mai spus Aurel Chiriac.

Curatorul trienalei a subliniat că prin răspunsurile plastice artiştii expuşi au, dincolo de merite artistice certe, meritul de a oferi, prin suma lucrărilor prezentate, o soluţie ideatică la una dintre marile frământări ale lumii contemporane. Expoziţia găzduită de Palatul Baroc va rămâne deschisă până în data de 25 septembrie.