Autostrada M4 va ajunge la graniţa cu România în 2020. Cel puţin aşa promit autorităţile ungare, care au inaugurat ieri şantierul pentru tronsonul Berretyoujfalu - Nagykereki. Pe teritoriul României, însă, lucrările la Autostrada Transilvania, tronsonul Borş - Suplacu de Barcău, bat pasul pe loc, după rezilierea contractului cu ultimul constructor.

 

Ieri a fost inaugurat oficial şantierul pentru construcţia tronsonului de capăt al autostrăzii M4, ce va ajunge în doi ani la graniţa româno-ungară şi care urmează să facă legătura cu Autostrada Transilvania. Tronsonul Berettyoujfalu-Nagykereki va avea 29,45 km, satul Nagykereki aflat în proximitatea graniţei cu România urmând să fie punctul de conexiune cu autostrada ce va trece, când va fi construită, pe lângă satul Parhida, comuna Tămăşeu. De asemenea, se lucrează de mult la tronsonul Debreţin-Berettyoujfalu. Autostrada M4 va face legătura între Kosice (Slovacia) - Debreţin - Oradea. Dacă autorităţile maghiare promit că M4 ajunge la graniţa cu România până în 2020, pe teritoriul nostru nu se ştie exact când va fi construită autostrada. După eşecurile cu Bechtel şi Corsan, cărora statul român le-a reziliat contractele de execuţie a lucrărilor, în prezent încă nu a fost lansată licitaţia pentru un nou constructor pe tronsonul Borş-Suplacu de Barcău.

În ceea ce priveşte şantierul de lângă Berettyoujfalu, lucrările au fost demarate deja, însă inaugurarea oficială a avut loc ieri, pe ritmuri de fanfară. La eveniment au participat Homolya Robert, secretar de stat în Ministerul Dezvoltării din Guvernul Ungariei, deputatul ungur Vitanyi Istvan, senatorul UDMR Cseke Attila, Murakozi Istvan - primarul din Berettyoujfalu, precum şi Pantya Jozsef, directorul NIF - compania naţională de drumuri din Ungaria. Hamolya Robert a menţionat că această lucrare este inclusă în strategia de transport a Guvernului maghiar, care prevede că până în 2022 vor fi construţi 900 km de autostradă sau drumuri expres care vor ajunge la toate graniţele ţării şi care vor lega toate reşedinţele de judeţ între ele. Secretarul de stat a mai precizat că prin drumul a cărui piatră de temelie a fost turnată ieri se va realiza o legătură mai rapidă între Ungaria şi Ardeal. Deputatul Vitanyi Istvan, care reprezintă acea zonă în parlamentul Ungariei, a declarat că prin M4 comunităţile maghiare din Slovacia şi România va fi legate de Ungaria. Pe de altă parte, directorul NIF a menţionat că tronsonul al cărui şantier a fost inaugurat ieri face parte dintr-un coridor european care leagă Europa pe axa nord-sud, de la Marea Baltică la Marea Neagră şi Marea Egee. La rândul său, preşedintele UDMR Bihor, senatorul Cseke Attila, a declarat că şi România va beneficia de pe urma construcţiei autostrăzii M4, contribuind la dezvoltarea zonei, dar e important şi faptul că astfel vom fi legaţi de Europa. „Acest proiect este important şi pentru partea română, pentru că înseamnă conectare cu Europa, siguranţă în circulaţie, rapiditate”, a menţionat Cseke, adăugând că speră că începerea acestor lucrări vor reprezenta un imbold pentru România să urgenteze lucrările la Autostrada Transilvania. El a precizat că finanţare există, însă deocamdată nu există un constructor pentru tronsonul care străbate judeţul Bihor. Cseke a afirmat că anul acesta ar urma să fie realizată licitaţia şi abia anul viitor ar putea să fie reluate lucrările.