Municipalitatea orădeană demonstrează, ori de câte ori are ocazia, că se poate situa şi mai presus de lege atunci când interesele clientelare i-o cer. Ultimul moft al executivului local orădean este editarea unui periodic propriu, publicat în 65.000 de exemplare, dintre care 50.000 în limba română, prin intermediul căruia edilii-şefi să-şi etaleze, fără perdea, măreţele realizări. Ce mai contează că întreg eşafodajul birocratic pe care a fost construit acest demers este puternic viciat, că funcţionarii care au concurat la redactarea caietului de sarcini şi a proiectelor de hotărâri de consiliu local care să-l promoveze pot fi suspectaţi de incompetenţă, dacă nu cumva de abuz în serviciu în formă continuată? Caiet frumos de sarcini, ruşine cui te-a ticluit! După o primă tentativă eşuată, proiectul de hotărâre privind editarea periodicului Consiliului local a obţinut girul aleşilor în luna august, când a fost aprobat şi caietul de sarcini pentru achiziţionarea serviciilor de pregătire în vederea tipăririi, tipărirea şi distribuţia acestuia. Un caiet de sarcini astfel conceput încât să excludă din competiţie orice alt editor al unei publicaţii locale cu excepţia Inform Media, care, prin cele două publicaţii locale pe care le editează, a asigurat de-a lungul timpului un lobby confortabil municipalităţii orădene. Editarea periodicului într-un număr de minimum patru pagini, în condiţiile în care, întâmplător, singura tipografie care poate asigura acest format este cea a Inform Media, apariţia în ziua de vineri, când, ce coincidenţă!, cele două publicaţii locale ale Inform Media au vârful de tiraj, transmiterea materialelor pentru editare până la ora 14 a zilei precedente apariţiei, ceea ce ar presupune o tipografie proprie, care să poată asigura culoarul de tipar fără să greveze asupra obligaţiilor editoriale cotidiene sau capacitatea ofertantului de a distribui periodicul în cutiile poştale ale orădenilor, prin intermediul unei reţele proprii de distribuţie cu o experienţă de cel puţin un an în domeniu, desigur, după modelul reţelei Inform Media, singura, de altfel din Bihor, sunt doar câteva dintre condiţiile prin intermediul cărora mingea era ridicată la fileul acestei case de presă şi editură, după chipul şi asemănarea căreia fuseseră "modelate" condiţiile de calificare care trebuia îndeplinite cumulativ. Lăsaţi unicul ofertant eligibil să vină la mine! O dată primită unda verde din partea legislativului local, s-au lansat şi invitaţiile de participare la licitaţia publică în vederea atribuirii contractului, programată pentru data de 1 septembrie a.c. Cum era şi firesc, favorizarea vădită a unui singur potenţial ofertant a fost sesizată şi reclamată de mai multe case de presă care ar fi dorit să participe la licitaţie, printre care şi Anotimp SA, editorul cotidianului Crişana. Astfel, printr-o contestaţie depusă în 30 august a.c., solicitam Consiliului local al municipiului Oradea să dispună măsuri corective de încetare a actelor nelegale, respectiv a Documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertei pentru achiziţia publică, precum şi suspendarea procedurii pentru atribuirea contractului. Cu toate că, în motivarea contestaţiei, s-a invederat că prin Legea concurenţei (21/1996) sunt interzise orice acţiuni ale organelor administraţiei publice centrale sau locale, având ca obiect sau putând avea ca efect restrângerea, împiedicarea sau denaturarea concurenţei, municipalitatea a refuzat să recurgă la revizuirea condiţiilor impuse prin caietul de sarcini, motiv pentru care editorul "Crişanei" a atacat rezoluţia în contencios administrativ, prima înfăţişare în acest caz urmând să aibă loc în data de 23 noiembrie a.c. Necunoaşterea legii nu scuză nerespectarea ei! Reprezentanţii executivului local nu s-au putut împăca, însă, cu gândul că trebuie să mai aştepte ceva timp până îşi vor vedea visul împlinit, având în vedere că s-a solicitat suspendarea procedurii pe perioada judecăţii, şi au dat dovadă încă o dată că sunt mai presus de lege. Astfel, au lansat din nou invitaţie la o nouă procedură de atribuire a contractului prin licitaţie deschisă, deschiderea plicurilor fiind programată pentru data de 30 septembrie. Din iuţeală de mână şi nebăgare de seamă, de această dată, calitatea de autoritate contractantă îi revenea... Primăriei municipiului Oradea şi nu Consiliului local, aşa cum se stabilise prin hotărâre de consiliu, iar periodicul era al... Primăriei Oradea şi nu al legislativului local. Din aceste considerente, prin intermediul unei adrese înregistrate la 28 septembrie a.c., SC Anotimp Casă de Presă şi Editură SA atrăgea atenţia Primăriei că deschiderea ofertelor nu poate avea loc în 30 septembrie pe motiv că anunţul de participare este viciat. Însă, deşi adresa respectivă a fost depusă cu două zile înaintea deschiderii ofertelor, responsabilii cu organizarea licitaţiei au ignorat-o cu desăvârşire, procedând la deschiderea şi analizarea singurei oferte depuse, evident de Inform Media, singura care întrunea cumulativ criteriile de eligibilitate abuziv împuse în caietul de sarcini. Să se modifice primesc, dar să nu se schimbe nimic? Mai mult, pentru a închide şi gura Prefecturii Bihor, care, fiind sesizată de redacţia unui săptămânal bihorean cu privire la aspectele de nelegalitate regăsite în caietul de sarcini, a impus Consiliului Local Oradea să reanalizeze hotărârea de aprobare a documentaţiei, sub sancţiunea atacării ei în contencios, în şedinţa ordinară de astăzi le va fi prezentat aleşilor locali proiectul unei noi hotărâri care ar trebui să modifice controversatul caiet de sarcini. Dovedind un dispreţ total faţă de observaţiile pertinente care au fost aduse prevederilor abuzive ale acestui document atât de către editorii bihoreni discriminaţi, cât şi de către Prefectura judeţului, şeful serviciului comunicare, filosoful Borza Sorin, a găsit, însă, de cuviinţă, ca singură modificare, introducerea unei noi condiţii de calificare, care să permită ca ofertantul să fie editor al unei publicaţii cu acoperire locală sau naţională. Ceea ce nu schimbă cu nimic datele problemei şi caracterul anticoncurenţial al caietului de sarcini, în ansamblul său, motiv pentru care nu ne rămâne decât să ne adresăm Parchetului de pe lângă Judecătoria Oradea, cu denunţuri penale împotriva autorilor caietului de sarcini, care, în opinia noastră, se fac vinovaţi de abuz în serviciu. Poate că nu toţi procurorii orădeni au fost mituiţi cu locuinţe de serviciu, cum aflăm că s-a lăudat deunăzi un mahăr de prin Primărie, şi poate că unii dintre ei chiar s-au săturat să fie arătaţi cu degetul că zădărnicesc integrarea europeană a României prin tolerarea corupţiei şi a mafiei din administraţia locală.