Consiliul Local Oradea s-a întrunit ieri în şedinţă extraordinară pentru a-şi da acordul pentru înfiinţarea Autorităţii Urbane, un organism intermediar al cărui rol este selectarea proiectelor prioritare ale municipalităţii care vor fi propuse spre finanţare prin Programul Operaţional Regional axa prioritară 4 – Sprijinirea dezvoltării urbane durabile. Oradea are la dispoziţie fonduri nerambursabile în valoare totală de 36,14 milioane euro.

 

Consilierii locali au aprobat, ieri, cu unanimitate de voturi, înfiinţarea Autorităţii Urbane, un organism intermediar între municipalitate şi Autoritatea de Management pentru POR 2014-2020. În cadrul comisiei de specialitate, directorul Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Internaţională din cadrul primăriei, Marius Moş, le-a explicat consilierilor că, pentru accesarea celor 36,14 milioane euro care revin, în urma negocierilor, municipalităţii orădene pentru implementarea Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană (SIDU) trebuie respectaţi anumiţi paşi, printre care şi înfiinţarea acestei structuri. „Nu are alt statut decât cel al unei comisii constituite din angajaţi ai Primăriei. Rolul acestei comisii este de a stabili proiectele care vor fi depuse pe Axa prioritară 4, după care îşi va înceta activitatea”, a menţionat Marius Moş, la intervenţia consilierului local Liviu Sabău-Popa, care dorea să ştie dacă această autoritate va avea un statut şi o personalitate juridică proprie. Şeful DMPFI a precizat, de asemenea, că aceste autorităţi trebuie înfiinţate la nivelul tuturor municipiilor reşedinţă de judeţ. „Sunt neclarităţi şi la nivelul autorităţii de management, însă am primit un calendar de care trebuie să ne ţinem”, a mai afirmat Marius Moş. În cadrul şedinţei extraordinare a CLO, primarul Ilie Bolojan a menţionat că a primit o notificare de la Autoritatea de Management pentru POR 2014-2020, în care Primăria este înştiinţată că are termen până în data de 17 martie pentru înfiinţarea acestei structuri, acesta fiind, de altfel, motivul pentru care a fost convocată şedinţa extraordinară. „Există o intepretare care s-a dat pentru România că nu este suficient doar votul Consiliului Local, ci trebuie să existe şi o comisie care să prioritizeze proiectele care urmează să fie finanţate din fonduri europene”, susţine Bolojan. El a adăugat că lista de proiecte care urmează să fie depuse spre finanţare va fi definitivată cel mai probabil în aprilie sau mai, după care va fi supusă aprobării. Primarul estimează că abia în primăvara anului viitor vor fi semnate contractele de finanţare. „Pentru a nu întârzia cu proiectele pe ultima perioadă a ciclului de finanţare, am luat decizia să organizăm din timp licitaţiile pentru atribuirea lucrărilor. Cel puţin pe proiectul privind extinderea liniei de tramvai, despre care ştim că este 100% eligibil, vom demara licitaţia înainte să avem semnat contractul de finanţare”, a menţionat Bolojan.

Potrivit hotărârii adoptate de consilierii locali, Autoritatea Urbană va avea sarcini legate de selectarea proiectelor prioritare propuse spre finanţare prin intermediul Axei prioritare 4 a POR. Funcţiile aceste structuri vor fi atribuite de Autoritatea de Management. Autoritatea Urbană va avea trei membri cu drept de vot şi alte două persoane vor asigura secretariatul. Cei cinci vor fi numiţi şi revocaţi prin dispoziţia primarului.