Începând din luna mai, microbuzele şi autobuzele care fac curse între localităţile din judeţ vor fi dotate cu echipamente GPS, astfel încât călătorii să ştie cât timp trebuie să aştepte pentru a se îmbarca şi în cât timp ajung la destinaţie. Echipamentele sunt achiziţionate de Consiliul Judeţean Bihor, investiţia fiind de 30.000 euro, la care se adaugă alte 20.000 euro pe an pentru funcționarea sistemului de monitorizare.

 

„Consiliul Județean Bihor este prima autoritate a administrației publice locale la nivel județean din România care furnizează servicii de informare printr-o abordare integrată a serviciilor de planificare a călătoriilor pe teritoriul județului”, a anunţat, ieri, administraţia judeţeană. CJ Bihor a încheiat, în această lună, un contract cu Eta Automatizări Industriale din Timişoara pentru montarea de echipamente GPS pe autovehiculele care efectuează transport public de persoane pe rutele aprobate de administraţia judeţeană. În acest fel, vor fi furnizate, în timp real, informații despre poziționarea și mobilitatea vehiculului de transport în timpul efectuării curselor cuprinse în Programul județean de transport. Vicepreşedintele CJ Bihor, Ioan Mang, şeful serviciului Autorităţii Judeţene de Transport, Vlad Gaje, şi reprezentanţii companiei care vor furniza și gestiona sistemele GPS s-au întâlnit miercuri, 26 aprilie, în Sala Mare a instituției, cu aproximativ 30 de operatori de transport pentru a transmite toate detaliile tehnice referitoare la condiţiile de montare a GPS-ului pe mijloacele de transport.

„Ne dorim ca totul să fie în beneficiul călătorilor pe care îi deservim, dar și în beneficiul transportatorilor care trebuie să aibă câștig, astfel încât să își poată moderniza mijloacele de transport, să își poată plăti șoferii. Spre asta trebuie să tindem”, a menţionat Ioan Mang. Administrația județeană va pune la dipoziția operatorilor de transport, gratuit, începând cu data de 2 mai 2017, echipamentele necesare pentru furnizarea datelor solicitate. Montarea echipamentelor se va realiza succesiv în şase locuri: Ștei, Beiuș, Salonta, Oradea, Aleșd și Marghita. Aproximativ 300 de mijloace de transport vor fi echipate cu GPS, sistemul rămânând în proprietatea județului. Investiția se ridică la 30.000 euro, la această sumă adăugându-se 20.000 euro pe an pentru asigurarea funcționării în condiții optime a sistemului. „Până în 2019, serviciul de transport public al Consiliului Județean Bihor va trebui să oferte și posibilitatea achiziționării de bilete prin E-ticketing. În cazul în care un operator de transport refuză echipamentul pus la dispoziție de Consiliul Județean Bihor, acestuia îi revine obligația de a transmite prin echipamentul propriu informațiile menționate, în timp real, prin sistemul utilizat de Consiliul Județean”, se menţionează într-un comunicat de presă al CJ Bihor. Pe baza datelor furnizate de echipamentele GPS, până la finele lunii septembrie 2017 va fi pusă la dispoziția publicului călător o aplicație mobilă care va indica timpul de sosire al următorului mijloc de transport în comun în stația în care se află un călător pentru un traseu selectat și timpul estimat de ajungere la destinație. Această aplicație va oferi și posibilitatea călătorului de a acorda calificative atât conducătorului auto, cât și companiei de transport, în funcție de calitatea serviciilor și experiența avută pe durata călătoriei.