Conducerea Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă “Crişana” a prezentat, ieri, bilanţul de activitate al instituţiei pe anul trecut, ocazie cu care a fost prezentată şi noua comandă, formată din inspectorul şef col. Sorin Caba, col. Alin Nemeş, prim adjunct al inspectorului şef şi lt. col. Gheorghe Isăilă, adjunct.

 

Potrivit bilanţului prezentat, ieri, în anul 2016, în zona de competenţă a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă “Crişana” al judeţului Bihor au avut loc 10.010 evenimente ce au implicat intervenţia operativă a subunităţilor de pompieri și a serviciilor voluntare și private, în medie 27 de intervenții pe zi, faţă de 25 în anul 2015. Din totalul intervențiilor (altele decât SMURD), 309 au fost la incendii, 165 incendii de vegetație uscată și altele, 419 alte situaţii de urgenţă, 129 de intervenţii pentru asistenţa persoanelor, 43 de alte intervenţii, 33 de operațiuni de salvare de animale, 38 misiuni de asigurare/supraveghere zonă. Distribuția procentuală a incendiilor în funcție de mediul în care s-au produs în anul 2016, este următoarea: 46% din incendii s-au produs în mediul urban, iar 54% în mediul rural. Cauzele cele mai frecvente care au dus la incendii au fost: instalaţiile electrice defecte/improvizate/lăsate sub tensiune  nesupravegheate (101), coşurile de fum defecte sau necurăţate (56), fumatul (26), focul deschis (21), respectiv acțiune intenționată (18). În perioada analizată, în urma a incendiilor au fost înregistrate 4 persoane decedate, 16 rănite și 28 persoane salvate. Valoarea estimată a bunurilor salvate în urma incendiilor se cifrează la aproximativ 46 milioane lei, iar valoarea bunurilor distruse, la aproximativ 3,2 milioane lei.

În ceea ce privește intervențiile echipajelor SMURD, analiza arată o creștere cu aproximativ 10%, de la 7930 în anul 2015, la 8696 în anul 2016, media fiind 23,8 intervenţii pe zi. Analiza efectuată relevă o creștere a intervențiilor la nivelul fiecărei luni, cu vârfuri în perioada de vară, respectiv în perioada sezonului rece (decembrie, ianuarie). Din numărul total de intervenţii, echipajele SMURD au participat la 7.599 cazuri de ajutor medical de urgenţă, 428 cazuri de asistență a persoanelor, 220 cazuri pentru asigurarea personalului de intervenţie la  incendii,  108 intervenţii pentru descarcerare. Cele mai numeroase misiuni, exceptând echipajul TIM care a intervenit la 21,5% din totalul cazurilor, au fost înregistrate la subunitățile: Detașamentul 2 de Pompieri Oradea (2532 cazuri), urmat de Stația de Pompieri Aleșd (656 cazuri), Stația de Pompieri Săcueni (566 cazuri) și Garda de Pompieri Tinca (551 cazuri). Tot anul trecut s-au înregistrat 419 intervenţii pentru alte situaţii de urgenţă, astfel: 265 intervenţii la inundaţii (majoritatea în perioada iunie - iulie); 34 misiuni de asanare a teritoriului de muniție neexplodată, în scădere față de anul 2015; 3 misiuni de distrugere a muniției asanate etc.

 

Mai multe controale

Pompierii bihoreni au soluţionat, în 2016, de 1.904 cereri pentru emiterea avizelor/autorizaţiilor de securitate la incendiu, acordurilor, respectiv pentru  acordarea asistenţei tehnice de specialitate. Au fost efectuate 2300 de controale, în creștere cu  24% faţă de cele 1.856 controale din anul precedent, acest lucru datorându-se executării,  în acest an, de controale la clădiri în care erau amplasate secţii de votare. Pe parcursul anului, au fost desfășurate activități de control la un număr de 1.246 operatori economici, 853 instituții, 133 localități,  48 obiective de investiții, respectiv 17 obiective SEVESO.   Pe timpul controalelor şi verificărilor au fost depistate 15.008 încălcări ale normelor care reglementează activitatea în domeniul situaţiilor de urgenţă, din care 5.234 au fost soluţionate pe timpul controlului, ceea ce reprezintă un procent de 35% din numărul total al acestora. Pe timpul activităților de control au fost întocmite 899 procese verbale de contravenţie, fiind aplicate 1.309 amenzi contravenţionale în cuantum de 3.263.500 lei. De altfel, col. Sorin Caba a subliniat că în vara acestui an expiră termenul până la care operatorii economici sau instituţiile pot intra în legalitate în privinţa avizării/autorizării, urmând ca de la mijlocul acestui an specialiştii să ia măsuri împotriva celor care nu respectă normele.

         

Centru modern de pregătire şi dispecerat integrat

În ceea ce priveşte pregătirea salvatorilor, Centrul de formare şi pregătire în descarcerare şi asistenţă medicală de urgenţă din cadrul inspectoratului a avut drept obiectiv creşterea nivelului de pregătire a personalului operativ în acordarea primului ajutor medical calificat, descarcerare şi alte operaţiuni de salvare. Pe parcursul anului 2016, s-au desfășurat 10 serii de pregătire în cadrul modulului II (prim ajutor calificat - extindere competențe), fiind instruiți 136 de subofițeri, respectiv 10 serii de pregătire pe linia acordării primului ajutor de bază, în cadrul cărora au fost instruite 119 cadre. Pe lângă activitățile de pregătire a personalului propriu, au fost desfășurate sesiuni de instruire în acordarea primului ajutor de bază cu elevi ai Şcolii de Pregătire a Agenţilor Poliţiei de Frontieră “Avram Iancu” Oradea și personal din cadrul IJJ Bihor și Penitenciarul Oradea. Pentru anul acesta, conducerea ISU “Crişana” are în vedere două proiecte importante, unul dintre ele vizând realizarea unui centru modern de pregătire a salvatorilor. Investiţia ar urma să fie obţinută printr-un proiect transfrontalier RO-HU iar centrul de pregătire care există deja la Sântion se doreşte a fi transformat în unul mai amplu în care să fie pregătiţi pompierii români şi maghiari. Un alt obiectiv este un dispecerat integrat la nivelul judeţului. “Dorim să punem pe picioare un dispecerat comun cu poliţia şi Inspectoratul Judeţean de Jandarmi. Este vorba despre o clădire nouă cu facilităţi moderne, care să permită lucrul în comun. Am identificat un spaţiu în acest sens, în curtea ISU, unde se poate construi la nivelul superior al garajelor, pe structură uşoară, pe o suprafaţă de aproximativ 800 mp. Deocamdată căutăm fonduri. Avem promisiunea de la Consiliul Judeţean că ne va sprijini, există posibilitatea accesării unor fonduri la nivel regional. Investiţia ar fi de minim 500.000 de euro”, a declarat col. Sorin Caba, inspectorul şef al ISU. În ceea ce priveşte dotarea instituţiei, în anul 2016, prin distribuire de la IGSU, inspectoratului i-au fost repartizate 2 autospeciale de stingere cu apă și spumă, 2 autocamioane de intervenție, un container cu echipamente de intervenție pentru salvarea persoanelor surprinse sub dărâmături, precum și alte mijloace de mobilitate. De asemenea din fondurile asigurate de CJ Bihor a fost achiziționată o autospecială de intervenție la misiuni pirotehnice marca Dacia Duster. Pe de altă parte, bugetul unității pentru anul 2016 a fost de 51.207.683 lei, asigurând achitarea integrală a drepturilor de personal și achiziționarea de bunuri și servicii necesare îndeplinirii în condiții optime a misiunilor.