În urma mediatizării situaţiei dezastruoase în care se află cele trei tronsoane din Bihor ale DN 76, lăsate baltă în mare parte de către constructorii desemnaţi, atât în presa bihoreană, cât şi pe postul Naţional TV, conducerea CNADNR le-a dat ultimatum firmelor care au câştigat contractele, atrâgându-le atenţia că, în cazul în care nu se vor ţine de treabă, contractele vor fi reziliate.

 

Într-un comunicat publicat pe site-ul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, semnat de directorul general Cătălin Homor, este prezentat stadiul lucrărilor efectuate pe DN76, pe toate cele şase tronsoane. Lucrările la DN 76 au fost împărțite pe mai multe loturi, dintre care trei pe teritoriul judeţului Bihor. Cât priveşte lotul 4, Vârfurile – Ştei, acesta are stadiul fizic de executare a lucrărilor de 47%, executant al lucrărilor fiind Construct Mod. Conform comunicatului, perioada de execuţie a lucrărilor a expirat în data de 1 iunie 2015. Şi cu toate că „inginerul a transmis determinarea pentru extensia de timp interimară până la data de 13.05.2016”, nici acest nou termen, depăşit deja şi el, nu i-a fost suficient constructorului să-şi ducă la bun sfârşit sarcinile...

Un alt lot, ajuns de-abia la stadiul fizic de 51,19%, este cel de pe porţiunea Ştei – Beiuş, poate cel mai „prăpăstios”, având în vedere că firma AZVI a abandonat lucrările, aflându-se într-un blocaj financiar, „din cauza emiterii cu întârziere a Certificatelor Interimare de Plată de către Inginerul Fidic DRDP Cluj”. „În urma discuţiilor din ultimele zile purtate cu antreprenorii, au fost luate și măsuri pentru îmbunătăţirea activității pe aceste șantiere”, se menţionează în comunicatul CNADNR. Care măsuri de îmbunătăţire sperăm să le resimtă şi bihorenii, măcar în ceasul al doisprezecelea. Despre Lotul 6, Beiuş – Oradea, Compania aminteşte că un contract pentru reabilitarea acestei porţiuni a fost angajat încă din ianuarie 2012, între CNADNR SA şi Asocierea SC CCCF Drumuri şi Poduri Timişoara, în aprilie 2012 fiind începute lucrările.

„Din cauza slabei mobilizări, a situaţiei financiare precare a antreprenorului şi a faptului că nu a putut susţine din punct de vedere financiar execuţia lucrărilor, CNADNR SA a reziliat contractul în data de 25.05.2015”, se arată în comunicat, în continuare optându-se pentru o soluţie tehnică de compromis, şi anume reciclarea asfaltului existent. „Pentru finalizarea lucrărilor aferente tronsonului Beiuş-Oradea, lot 6, CNADNR SA, prin Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Cluj (Serviciul de Proiectare), a început demersurile necesare pentru elaborarea documentaţiilor tehnice (Proiect Tehnic şi Caiet de Sarcini) în vederea demarării procedurii de achiziţie publică. (...) Finanţarea lucrărilor se va asigura din fonduri externe nerambursabile în conformitate cu propunerea de fazare a proiectului”, mai menţionează Compania Naţională. Numai că acest tronson unde s-a reciclat asfaltul fără consolidarea fundaţiei, drumul începe deja să cedeze, nenumărate gropi apărând în zona Drăgeşti-Ceica, Răbăgani-Pocola.

 

„Depăşiţi animozităţile”

Una peste alta, dincolo de toate inconvenientele apărute şi întârzierile inadmisibile, conducerea CNADNR reiterează faptul că toate contractele de reabilitare ale drumului național DN 76, Deva - Oradea, au ca termen de finalizare luna noiembrie 2016.

„Reabilitarea pe DN 76, ca şi pe alte drumuri naţionale, a fost un proces greoi, cu multe întârzieri şi chiar blocaje. (...) La o scurtă radiografie, am identificat cauzele întârzierilor şi am încercat să găsim soluţii. În acest moment, solicit antreprenorilor şi tuturor factorilor implicaţi să depăşească animozităţile existente şi să conclucreze pentru finalizarea proiectului. N-aş vrea să ajungem la măsuri extreme precum rezilierea contractelor, relicitarea lor şi din nou amânarea finalizării, dar dacă va fi cazul, fără ezitare, o vom face” a declarat Cătălin Homor, directorul general CNADNR SA. Pentru a se asigura că lucrurile se vor pune cât de cât în mişcare şi vor intra pe făgaşul normal, CNADNR, prin reprezentanţii săi, s-a aflat pe şantierul lucrărilor de pe DN 76 chiar sâmbătă, 14 mai, concluzia la care au ajuns specialiştii CNADNR vorbind de la sine: „Pe bună dreptate oamenii sunt nemulţumiţi de starea drumurilor şi ritmul lent de lucru”...

Bine că au văzut cu propriii ochi ceea ce bihorenii, şi toţi ceilalţi care circulă pe „Dezastrul Naţional 76”, sunt nevoiţi să vadă zi de zi şi să se întrebe... până când!?

 

Joi, ora 21.15, în direct din Piaţa Unirii - Despre DN76, la Naţional TV

Naţional TV vă invită să urmăriţi, joi, între orele 21.15-22.30, emisiunea „Miezul Problemei”, care va fi transmisă din Piaţa Unirii, din Oradea, şi va dezbate o temă arzătoare pentru bihoreni, şi anume stadiul lucrărilor efectuate pe DN 76. Emisiunea va fi moderată de realizatoarea Elena Oprea şi prof. univ. dr. Mircea Coşea. Au confirmat participarea prefectul judeţului Bihor, Claudiu Pop, directorul regional al Direcţiei Regionale Drumuri şi Poduri Cluj, Eugen Cecan, precum şi parlamentarii bihoreni Ioan Sorin Roman, Ioan Cupşa, Gavrilă Ghilea şi Florian Bodog. Vor particpa de asemenea şi reprezentanţi ai presei locale. Mai mult, vineri, 20 mai, între orele 17.15-18.30, emisiunea va fi realizată chiar de pe DN 76 Oradea-Deva, fiind transmisă din oraşul Ştei şi comuna Rieni.