Începând cu 1 ianuarie 2008, statele membre pot acorda, la cerere, statutul de operator economic autorizat (AEO) oricarui operator economic stabilit in Comunitate care îndeplineşte criterii determinate la nivel comunitar privind sistemele de control, solvabilitatea financiară şi antecedentele operatorului economic.

Articolul 1 din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 1875/2006 defineşte operatorul economic ca fiind persoana care, în cadrul activităţilor sale profesionale, exercită activităţi reglementate de legislaţia vamală. Statutul de operator economic autorizat este acordat la solicitarea operatorilor economici prin eliberarea, de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) - Direcţia Generală a Vămilor, unei autorizaţii AEO, în baza evaluării rezultatelor obţinute în urma unui proces de auditare al solicitantului. Statutul Authorised Economic Operator (AEO) este recunoscut in toate statele membre si permite deţinătorului să: fie considerat în întreaga lume drept un partener de afaceri sigur şi de încredere; să beneficieze de un "scor redus" privind riscul în cadrul analizei de risc la nivelul administraţiilor vamale; să aibă prioritate în cazul în care se decide un control fizic al mărfurilor; să poată beneficia de simplificări în ceea ce priveşte setul de date necesar pentru declaraţiile sumare de intrare/ieşire; să fie într-o poziţie privilegiată în cazul solicitării unor proceduri simplificate.

Potrivit noilor reglementări, cererea de acordare a statutului de operator economic autorizat trebuie să fie însoţită obligatoriu de: chestionarul de autoevaluare AEO. Modelul acestuia şi instrucţiunile de completare se regăsesc pe site-ul www.customs.ro, secţiunea “Formulare”; certificatul de înregistrare al operatorului economic, în copie; actul constitutiv al operatorului economic, cu modificările şi completările ulterioare, după caz, în copie; cazierul judiciar al persoanei care reprezintă legal operatorul economic în raporturile juridice cu autorităţile vamale; cazierul judiciar al angajatului operatorului economic, responsabil cu reprezentarea acestuia faţă de autoritatea vamală; cazierul fiscal şi certificatul de atestare fiscală, eliberate de autoritatea fiscală competentă;  o declaraţie pe propria răspundere depusă de reprezentantul legal al operatorului economic prin care se obligă: să notifice ANAF – DGV orice modificare survenită în activitatea pe care urmează să o desfăşoare, legată de operaţiunile pe care trebuie să le reglementeze autorizaţia AEO sau de informaţiile transmise iniţial care au stat la baza eliberării autorizaţiei AEO; să informeze ANAF - DGV cu privire la evenimentele semnificative care ar putea afecta autorizarea sa, inclusiv cu privire la cazurile în care apare o modificare a condiţiilor de acces la informaţii sau a modalităţilor prin care informaţiile respective sunt făcute disponibile; o declaraţie pe proprie răspundere depusă de reprezentantul legal al operatorului economic din care să reiasă că proprietarii/acţionarii principali sunt/nu sunt cunoscuţi de către autorităţile vamale pentru abateri anterioare.

Cererea, însoţită de documentele de mai sus, se transmite în format electronic la registratura ANAF - DGV, Bucureşti şi în format electronic la adresa “aeo_ro@customs.ro”. După verificarea îndeplinirii condiţiilor prevăzute de lege, DGV va informa în scris solicitantul legat de decizia luată privind acceptarea (sau respingerea) cererii de acordare a statutului de operator economic autorizat. În situaţia respingerii, autoritatea emitentă are obligaţia de a motiva decizia luată. O ultimă precizare: Ordinul nr. 1486/2016 pentru aprobarea Normelor tehnice privind acordarea statutului de operator economic autorizat a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 337 din 3 mai a.c.