Planul de Mobilitate Urbană Durabilă Oradea a fost lansat în dezbatere publică, urmând ca forma finală să fie aprobată de Consiliul Local. Proiectul prevede 22 de măsuri prioritare, în valoare totală de 87,2 milioane euro, aplicabile până în anul 2030, care vizează reabilitarea a aproximativ 50 de străzi, construirea unui pod peste Peţa şi a unuia peste Crişul Repede, lărgirea străzilor Sucevei şi Avram Iancu, construcţia unei noi linii de tramvai, precum şi a unor drumuri de legătură.

 

Viceprimarul Mircea Mălan a prezentat, ieri, Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) a municipiului Oradea, care va fi supus dezbaterii publice. „Condiţia de bază pentru obţinerea finanţării prin fonduri europene a investiţiilor legate de transportul public urban şi infrastructura aferentă o constituie fundamentarea acestora în cadrul unor Planuri de Mobilitate Urbană Durabilă, dezvoltate la nivelul municipiilor reședință de județ, inclusiv a zonelor funcționale urbane”, a menționat viceprimarul Mălan. Documentul a fost întocmit de Institutul de Cercetări în Transporturi, în colaborare cu Grupul de Coordonare (echipa tehnică compusă din reprezentanți ai Primăriei Oradea, Zona Metropolitană Oradea, ADI Transregio și OTL). Potrivit lui Mircea Mălan, PMUD conține 22 de măsuri care acoperă toate modurile de transport și care sunt considerate prioritare pentru îmbunătățirea mobilității în Oradea. Valoarea totală a acestor proiecte se ridică la 87,2 milioane euro, realizabile în două etape: prima etapă este 2016-2020, cu suma de 50,8 milioane euro, respectiv perioada 2020-2030, până când se întinde aplicabilitatea acestui plan. Direcțiile prioritare ale PMUD sunt: intervenţii majore asupra infrastructurii de circulaţie, transportul public, mijloace alternative de mobilitate, managementul traficului, zone cu nivel ridicat de complexitate, structura intermodală.

În ceea ce priveşte intervenţiile majore în infrastructura rutieră, planul prevede reabilitarea a 21 de străzi în zona centrală, iar până în 2020 să modernizeze alte 25 de străzi în zona de deal. „Odată cu modernizarea zonei de deal, vom extinde reţeaua de transport public şi în aceea zonă”, a menţionat Mircea Mălan. De asemenea, documentul prevede construcția de pasaje subterane și supraterane, precum și construcția a două poduri noi: un pod peste Peța ȋn zona str. Feldioarei – cartierul Ceyrat, respectiv un pod peste Crișul Repede ȋntre str. Plevnei și str. Szigligeti Ede. Un alt proiect vizează construirea unui drum de legătură între Calea Bihorului și DN 19. De asemenea, se doreşte reabilitarea podului peste Peţa în zona str. Universităţii şi str. Armata Română, respectiv a podului Dacia (între Bd. Gh. Magheru şi str. Cele Trei Crişuri). Totodată, de o importanță majoră este și construirea de noi artere de circulaţie care să lege Oradea de Băile Felix, Fughiu şi Paleu.

În ceea ce privește infrastructura de tramvaie, PMUD prevede construcția a aproximativ 4 km de linii de tramvai de la Calea Aradului - Universitate - depou OTL, precum și construcția unei remize de tramvaie pe Calea Borșului, astfel încât o parte dintre tramvaie să rămână peste noapte în acea remiză. Administrația locală intenționează să reabiliteze calea de rulare a tramvaiului (concomitent cu înierbarea terasamentului) pe sectorul Piața Independenței - str. Gh. Costa Foru - str. Muntele Găina, precum și realizarea unor benzi dedicate în exclusivitate transportului în comun pe Bdul Decebal și str. Republicii. Tot în cadrul acestui plan este introdusă și realizarea celui de-al treilea triunghi pentru deservirea liniei 2 (intersecția Emanuel), astfel încât tramvaiul 2 să poate circula și spre direcția Rogerius de la punctul  de intersecție B-dul Decebal - Primăriei - Calea Aradului.

În PMUD sunt prevăzute şi proiecte pentru mijloace alternative de transport: definitivarea unei rețele de piste pentru biciclete, construirea de parcări pentru biciclete şi crearea de puncte pentru închirierea bicicletelor.

Legat de managementul traficului, viceprimarul a spus că obiectivele acestui segment prevăd elaborarea unei serii de proiecte pentru creșterea capacității rețelei majore de străzi: lărgirea str. Sucevei la 25 m și lărgirea str. Avram Iancu de la Piața Unirii până la ISU Bihor, dezvoltarea unui centru utilat cu un sistem de management al traficului – toate acestea pentru creșterea spațiilor pietonale și încurajarea mijloacelor alternative de circulație, încurajarea transportului public și a transportului ecologic în Oradea.

Totodată, se are în vedere realizarea unui complex de pasaje subterane de la podul Dacia la strada Gheorghe Costa Foru şi realizarea unui terminal intermodal în zona Gării, care să preia pasagerii care vin cu trenul sau cu autocarele.

Viceprimarul Mircea Mălan a menţionat că toate proiectele propuse sunt prioritare şi pentru fiecare se va depune cerere de finanţare. „Planul de Mobilitate Urbană poate fi consultat, așteptăm sugestii și propuneri de la cetățeni, urmând ca după dezbaterea acestuia, planul să fie pus pe masa Consiliului Local”, a precizat viceprimarul, adăugând că planul a fost postat atât pe site-ul PMO (la pagina Politici şi strategii), cât şi cel al pe ZMO şi al ADI Transregio.